Watson workshop

Watson workshop voor bedrijven (Review)

Geregeld zie je mijn enthousiaste reactie als ik (weer) over Watson praat. Maar wat vinden anderen eigenlijk van Watson? En is het moeilijk om je eigen Assistant te bouwen bijvoorbeeld? We organiseerden een Watson workshop bij Achmea om dat te toetsen.

De dag in een notendop

Slimme chatbots: niet alleen handig voor consumenten, maar juist ook voor bedrijven. Veel gestelde vragen hoeven niet meer door een telefoniste worden beantwoord, maar kunnen makkelijk door de Watson Assistant worden afgehandeld. Met Watson Discovery en Knowledge Studio kan ook antwoord gegeven worden vanuit diepgaandere teksten (zoals brochures). Maar ja, hoe zorg je dat je zoiets op je bedrijfspagina krijgt?

Optie 1, is door zelfstudie in de IBM Cloud. Dat lukt prima, als je er even voor gaat zitten.
Optie 2, is door samen te leren, bijvoorbeeld door les te krijgen van iemand die er al van alles over weet. Wij gingen voor optie 2 en nodigden Edward Ciggaar uit, Developer Advocate bij IBM. Hij weet enorm veel over Watson en alle toepassingen ervan.

Edward legde uit wat Watson precies is, hoe je het kunt inzetten, maar ook hoe je het zelf kunt bouwen. En dat bleek niet alleen interessant voor developers, maar ook gewoon toegankelijk voor webmasters, marketeers en copywriters. Immers: om een logisch Watson dialoog te kunnen voeren, zal vooraf een gespreksflow moeten worden uitgewerkt. Een zorgvuldig karweitje voor copywriters. En ook goed voor hen om te weten hoe zo’n slimme chatbot dan werkt, zodat teksten daar volledig op afgestemd kunnen worden.

Voor de developers was er een extra verdiepingsslag om te leren hoe je de Assistant dan ook echt naar deployment kunt brengen. (De klant moet het immers ook gewoon op de website kunnen gebruiken.) Ten slotte bleef ook de koppeling naar open source data niet onbenut: zo kun je bijvoorbeeld realtime gegevens ophalen, zoals het huidige weer of productvoorraad.

Reacties van deelnemers

Wat zeiden de deelnemers na afloop? We vroegen drie Achmeanen naar hun reactie.

Jeroen Malestein (webmaster Centraal Beheer / performance specialist)
Een leerzame workshop bijgewoond over IBM Watson: deep learning AI for business.

“Er werd gestart met een presentatie door Edward Ciggaar over IBM Watson. Aan de hand van demo’s liet Edward zien wat de mogelijkheden en kracht zijn van Watson en de beschikbare API’s, zoals: Knowledge Base, Personality Insights en Visual Recognition. In het tweede deel van de workshop zijn we actief aan de slag gegaan met het bouwen van eigen dialogen in Watson.”

“Door deze workshop heb ik een goed beeld gekregen van de mogelijkheden van IBM Watson. Verrassend vond ik de flexibiliteit die je hebt doordat je ook API’s van andere leveranciers kan koppelen.”

“Al met al een prima workshop! Ik kijk uit naar een eventueel vervolg!”

Johnny Simandjuntak (webmaster Centraal Beheer / accessibility expert)
“Ik vond de workshop leuk! Op een laagdrempelige manier werd ons uitgelegd hoe je gebruik kunt maken van de Watson Assistent en hoe je eventueel andere services kunt inzetten om je Assistent ‘slimmer’ te maken. Er was genoeg ruimte voor vragen tussendoor en op het eind mochten we hands on aan de slag met het bouwen van een chatbot.”

Jessica Florentinus (CRO specialist Centraal Beheer)
“Ik vond het vooral verrassend om te zien dat je vrij snel en gemakkelijk een dialoog op kunt zetten. Je hebt voor het invoeren van de tekst dan nog niet eens een developer nodig, wat het super interessant maakt voor teams om hier mee aan de slag te gaan omdat iedereen het kan. Daarnaast heb ik wel gemerkt dat, voordat je echt gaat starten met het invoeren, het een must is om een dialoog uit te schrijven en goed na te denken over hoe verschillende scenario’s kunnen lopen.”

Zelf aan de slag met Watson Assistant?

Wil je ook oefenen met Watson Assistant? Op dit moment staat er (nog) geen nieuwe workshop gepland vanuit TechGirl, maar bij genoeg animo willen we graag iets nieuws organiseren! (laat het dan weten in de comments)

Je kunt natuurlijk ook op eigen initiatief aan de slag. We hebben hiervoor een aantal instructiefilmpjes gemaakt waarmee je gratis kunt oefenen.

Edward gaf bovendien ook nog een aantal handige tips van YouTube tutorials die je kunt volgen om zo Watson Assistant zelf in te richten:

De intents voer je als volgt op:

De entities doe je eigenlijk op dezelfde manier.

In het tabblad Dialog kun je de volgorde van vragen aanpassen, zodat het op een chronologisch gesprek lijkt.

[VIDEO] https://youtu.be/XkhAMe9gSFU

Heel veel succes!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.