Wat is dat eigenlijk: een duurzame auto? Vroeger vonden we een Prius al heel wereldverbeterend, tegenwoordig denken we moeder natuur te helpen met een Tesla, maar zijn er niet veel duurzamere auto’s dan dat? De studenten van de Technische Universiteit Eindhoven weten wel beter: zij ontwikkelden een techniek waarmee je super snel kunt opladen. En in Delft zitten ze ook niet stil: daar werd Nuna 12 gemaakt, de zonne-auto die het moet gaan waarmaken tijdens een race door de outback van Australie.
“InMotion is een super multidisciplinair team: er werken studenten aan uit veel verschillende studies, zoals bijvoorbeeld automotive, technische natuurkunde en innovatiewetenschappen.” Het volledige team bestaat uit ongeveer 25 mensen. “Daarvan zijn er negen vrouw en dat is helemaal niet slecht voor een raceteam”, vertelt Hieke van Heesch.
Vrouwen in de automotive
Julia Niemeijer vond automotive in eerste instantie ook niet echt boeiend. “Ik had niet per se interesse in auto’s in het algemeen. Maar ik was op zoek naar iets waar ik mij als persoon verder op kon doorontwikkelen. Op de universiteit doe je veel theoretische kennis op, maar ik miste de praktijk. InMotion straalt professionaliteit uit, en dat het zo’n multidisciplinair team is, trok me heel erg aan. Inmiddels ben ik van auto’s, en specifiek de duurzame mobiliteit, gaan houden.”
En het heeft zijn vruchten afgeworpen: mede dankzij de inzet van Julia en Hieke is de snelstladende race-auto ter wereld gemaakt. Het team heeft een batterypack gemaakt dat enorm innovatief is. Een grote rol daarin speelt de hitte: hoe houd je zo’n batterij koel? Hoe ze dat hebben gedaan en wat daarbij het allerbelangrijkst is, dat vertellen de dames in onze podcast.
TechGirl Anke sprak niet alleen met het studententeam uit Eindhoven, maar ook met Nadine Duursma. Zij maakte met haar studententeam een zonnerace-auto. Nuna 12 komt van de Technische Universiteit Delft en daar heeft Nadine met haar teamleden een jaar in het geheim aan gewerkt. “Mensen wisten wel dat er een zonneauto werd gemaakt en dat we mee willen doen aan de race in Australië, maar wat ik precies deed, kon ik mijn vrienden en familie niet vertellen,” zegt Nadine. De auto doet mee aan een race van 3000 kilometer in de Australische outback.
Nuna 12
De zonne-energie is juist iets waar de zonneauto van smult. “Je hebt een paneel, die vangt zonlicht op. Dat zonlicht wordt omgezet in energie en daar werkt de auto op. Soms wekt het paneel te veel energie op en dan gaat dat naar de batterij. Dan kan de auto ook rijden als er schaduw is of als het bewolkt is. Je begint wel altijd met een volle accu. Doe je het goed, dan eindig je leeg. We hebben een nieuwe accu, we gebruiken cellen, zoals in een telefoon, met een hoge energiedichtheid waardoor onze capaciteit met twee keer is vermenigvuldigd ten opzichte van de vorige auto. Daarnaast leggen we de nieuwe zonnecellen over elkaar heen, daardoor kon de auto nog kleiner worden. Het is ook de dunste auto ooit. Dat was een uitdaging voor het mechanicateam, dat de boel wel goed sturend moest krijgen.”
Kortom, niet alleen innovatie op het gebied van energiegebruik, maar ook qua vorm van de auto. En met zo’ n project waar je een jaar aan werkt met 19 man, daar moet voorzichtig mee worden omgegaan. Daar zal geen Formule 1- of Formule 2-coureur in mogen rijden. Het team van Nuna 12 heeft zelf een coureur uit eigen team, zodat er voorzichtig, of eigenlijk zorgvuldig wordt geracet en niet alles stukgaat. “Ja, een bochtje afsnijden in de kwalificatie werkt vaak niet en wij willen niet dat onze auto kapotgaat.”
Wil je weten of Nadine die coureur is en wat haar rol is binnen deze ‘Olympische Spelen van de technologie’? Luister dan onze podcast via Spotify of een ander podcastplatform.
Luister ook andere afleveringen van de inmiddels bekroonde TechGirl podcast: