De één werkt aan een planningstool voor het beter inroosteren van personeel op Schiphol, terwijl de ander vooral geïnteresseerd is in het bredere techplaatje van de luchthaven. Kan een combinatie van die twee zorgen dat de veelbesproken en beruchte vakantiedrukte kan worden tegengewerkt? In deze nieuwe TechGirl Podcast bespreekt TechGirl Anke Horstman het met Ordina-consultant Sarah el Sharkawy en techjournalist Laura Kempenaar.
De drukte op Schiphol is in de vakanties niet te doen, wat een combinatie is van heel veel mensen (personeel) laten gaan tijdens corona (geen reizigers is immers geen werk) en een luchthaven die groeit en groeit. Schiphol heeft een probleem. Of eigenlijk meerdere. Sarah draagt bij aan een oplossing hiertegen door te werken aan een planningstool voor personeel: door slim het juiste poppetje op de juiste plek te hebben kun je zorgen dat de doorstroom verbetert.
Technisch consultant
Sarah: “Als technisch consultant houd ik me bezig met het ontwikkelen van planningstools voor klanten. In dit geval voor de douane of marechaussee. Ze kunnen hun workforce plannen. Bijvoorbeeld voor de douane is het planningssysteem gebouwd om taken toe te kennen aan de medewerkers. Waar de data hiervoor vandaan komt weet ik niet precies: dat gaat in Quintiq, een planningssoftwaresysteem. Hierin wordt een interface gebouwd waarin de vraag naar medewerkers duidelijk wordt en planners aan de slag kunnen om activiteiten aan medewerkers toe te wijzen.”
Laura Kempenaar bekijkt het alles meer vanuit een breder plaatje: die stelt dat de problemen op Schiphol ook deels kunnen worden verminderd door enerzijds te zorgen voor betere communicatie waardoor mensen niet onnodig uren te vroeg op de luchthaven zijn, en anderzijds door het vliegen zelf wat minder populair te maken. Ze ziet daarin bijvoorbeeld een rol voor de overheid. “Je ziet het nu in Frankrijk, waar binnenlandse vluchten straks niet meer mogen: als de overheid voor korte stukken meer treinen zou stimuleren, dan zou dat drukte schelen op de luchthaven. Plus: dat zou ook voor onze aarde beter zijn.”
TechGirl Podcast
Echter ziet zij ook dat Schiphol al veel andere dingen doet om te zorgen dat de drukte enigszins inschatbaar is en kan worden verminderd, onder andere door kunstmatige intelligentie te gebruiken bij zowel het checken van bagage als het tanken van vliegtuigen. En er is veel meer dat er inmiddels op Schiphol gebeurt om de drukte de baas te worden. Luister onze TechGirl Podcast om te weten te komen wat dan nog meer, naast dat er handige tips voor je smartphone worden gegeven en er dieper wordt gedoken in de planningssoftware waar Sarah aan werkt!
Luister de TechGirl Podcast nu op Spotify of een ander podcastplatform.