Ze startte ooit met een MBO Toerisme en wist haar droom om in die branche te werken te verwezenlijken bij KLM. Daar groeide ze door tot een ware TechGirl. Dat is iets om trots op te zijn en dat is Veronique ook. In deze editie van TechGirl van de Week spreken we met Solution Manager Veronique van Houwelingen Visser. Inmiddels werkt ze al 15 jaar bij Air France KLM.
Nadat ze haar MBO-diploma haalde, startte Veronique bij een reisbureau. “Ik ben als reisagent begonnen, maar dat paste niet zo goed bij mij. Dat is vooral omdat mensen een reisbureau binnenstappen zonder te weten wat ze echt willen. Ik krijg vleugels als je me precies vertelt wat je wil. Daarom was mijn baan erna een stuk beter passend.”
Veronique van Houwelingen Visser
Veronique werkte toen als business travel consultant. Daar is het heel duidelijk wat er nodig is: een manager moet om 9 uur in Barcelona zijn, wat zijn de mogelijkheden? Daarna belandde ze bij KLM in de binnendienst waar ze tweede lijn agent was voor corporates. “Dat is het leuke aan KLM als werkgever: je hebt niet een baan, maar een carrière. Als je bereid bent om te leren, dan krijg je kansen. Ik ben dat nog steeds. Ik ben ook altijd aan het meedenken met de klant en hoe we iets van een idee naar implementatie kunnen brengen.”
Strategisch werk
Inmiddels werkt Veronique aan alle contactkanalen en de implementatie van software om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Een voorbeeld hiervan is het crm van KLM, Salesforce. Dat heeft ontzettend veelzijdig, waardoor daar altijd weer nieuwe mogelijkheden en betere ways of working te vinden zijn. “Het is strategisch werk en ik zit tussen de productmanager en de productowner in. Zodra een product richting analyse gaat, ben ik weg en ga ik verder met het volgende.”
Natuurlijk is IT iets heel anders dan echt reisagent zijn, mist Veronique dat niet? “Nee, want wat er in de wereld gebeurt, dat raakt altijd het toerisme of vliegen. Dat heeft me altijd zo aangetrokken in toerisme. Ik heb veel crises meegemaakt, zoals SARS, de bankencrisis, de aswolk, nog een recessie en toen ook nog het coronavirus. Dat was alle hens aan dek. Ik werk natuurlijk in customer care. Terwijl er tijdens corona voor sommige mensen al het werk weg viel, was het bij de klantenservice juist keihard aanpoten. Dat voelde toen wel heftig: ik had toen ook nog twee jonge kinderen: een van 3,5 jaar en een van 9 maanden, plus een nieuwe baan.”
Solution Manager bij Airfrance KLM
Deze Solution Manager had ook nooit verwacht de IT in te gaan. “Mijn man heeft het vak gestudeerd dat ik nu doe. Dat ging gewoon zo. Ik vind het ook leuk dat er steeds meer vrouwen de IT ingaan: toen ik in 2013 bij ‘development binnen digital’ begon, was het team overwegend mannelijk. Toen ik er wegging in 2016 zaten er meer vrouwen.
Ik ben dol op technologie omdat er alles mee mogelijk is. Je bedenkt het, en onze mensen zeggen dan dat ze het gaan maken. Wonderlijk. Soms begrijp ik het niet: ik ben echt begonnen met: wat is een API? Inmiddels kan ik een eind meepraten en goed in oplossingen meedenken, maar ik ben niet echt hardcore IT. In mijn baan ben je echt een verbinder. Een beetje als een Product Owner. Je maakt de vertaalslag van de business naar IT. Veel vrouwen doen dit soort rollen en dat verbaast me niets: die verbinding zoeken kunnen vrouwen ook beter dan mannen.”
Wat een goede Solution Manager precies in huis moet hebben, dat is volgens haar overzicht houden. “Omdat er bij KLM nauw wordt samengewerkt met de mensen van Air France, en met teams in India, is het soms moeilijk om het overzicht te houden van wat er allemaal gebeurt, hoe je je werk logisch kunt inrichten, enzovoort. Je moet bovendien goed overzien wat de impact van een verandering in de software zal hebben. Het is ook veel verandermanagement: hoe zorgen we dat teams goed worden onboard? Sommige mensen zullen echt wel eens denken: ‘Daar heb je haar weer’, want niet iedereen is altijd gelijk overtuigd dat iets nodig is.“
Effectiever communiceren
Maar als iemand overtuigend is, dan is het Veronique, merken we al in ons gesprek met haar. “Soms moet ik wel opletten dat ik iets op een goede manier breng. Ik ben soms wat direct en ik ga soms zo enthousiast ratelen dat ik mensen niet genoeg meeneem. En omdat we heel internationaal werken met joint teams en rightshoring, dus de mensen in Frankrijk en India, is dat natuurlijk een extra focuspunt. Maar ook met Nederlanders die ik op kantoor zie is dat het geval. Ik ga ook echt naar voren zitten en hard praten als ik enthousiast vertel. Daarom leer mezelf aan om achterover te zitten en rustiger te praten. Kennelijk is de impact dan groter en je communicatie effectiever.
Rolmodel
Veronique is een rolmodel als techvrouw bij KLM, maar dat heeft ze niet altijd door. “Ik vind het heel mooi om die rol te hebben, maar het is ook wel een verantwoordelijkheid. Ik denk dat mijn beste advies aan andere vrouwen is om af te stappen op wat je wil bereiken. Stel de vraag, gooi het open. Als niemand iets weet, wie gaat je dan helpen? Ik heb een geweldige groei doorgemaakt, maar dat heb ik niet alleen gedaan.
Toen ik terugkwam na mijn tweede zwangerschapsverlof wilde ik mijn oude baan niet terug. Ik ben naar mijn manager gegaan en ik heb gezegd: ‘Ik wil dit niet meer, ik wil leren en ik heb jou nodig. Jij bent de director, jij weet waar functies beschikbaar komen en ik wil elke twee weken met je zitten om de voortgang te bespreken.’” Je ziet het, Veronique gaat recht op haar doel af en werd daardoor al gauw gevraagd voor een product ownerbaan.
Echter moet je daar ook niet te snel mee akkoord gaan, alleen omdat iemand je heeft geholpen. “Ik heb de vraag gesteld of ik moest solliciteren, als we allemaal weten dat ik geschikt ben. Dat waren ze met me eens en zo ben ik geswitcht.”
Zelfvertrouwen
Ze komt over als een bom zelfvertrouwen, maar dat heeft ze echt niet altijd. “Ik vind het heel spannend om dingen zo af te dwingen, maar we mogen als vrouwen echt wel wat zelfverzekerder zijn. En in ieder geval zo overkomen. Ik denk wel eens dat ik het allemaal niet kan, maar tegelijkertijd: ze geloven toch in me. Ik heb vaak een visie op zaken. Soms moet je jezelf even een schop onder je kont geven. Plus: elke man om mij heen zou met 50 procent van de competenties zeggen dat hij het kan, en ik denk met 90 procent nog steeds dat ik het niet kan: we moeten dat echt niet vergeten. We zijn te bescheiden, we mogen wel wat meer zeggen wat we kunnen, en meer bluffen.”
Veronique’s boekentips:
Ik lees zelden zakelijke boeken, maar nu begonnen ‘How to win friends and influence people’
Verder mooiste boek ever: Waar De Rivierkreeften Zingen.
Influencertips van Veronique:
@moree.quality – Niet per se een influencer, maar Wendy is net haar eigen bedrijf begonnen en gaat in rap tempo werken aan haar grote plannen en dromen rondom DE&I. She will be one very soon!
@JennaRainey – Ik schilder heel graag met aquarel en ik bewonder @JennaRainey heel erg, die heeft een heel watercolor imperium opgezet. Waanzinnig!
@soropmistwageningen – Ik ben lid van de Soroptimisten in Wageningen, waar we ons met 47 vrouwen inzetten voor positieverbetering van meisjes en vrouwen over de hele wereld.
Lees ook: