Ik ben iets te zwaar. Volgens sommige mensen niet, maar als het aan mij ligt moet ik zeker wel 8 kilo kwijt en een sportarts meende dat ik 15 kilo moet afvallen. Kortom, het is ingewikkeld. Ingewikkeld genoeg om er toch wel iets aan te gaan doen. Nu begon ik twee jaar geleden simpel met een Misfit Ray om me aan mijn doelen te helpen herinneren. En toen ben ik via een Polar-sporthorloge uitgekomen bij de Fitbit Versa. Maar, kan zo’n activity tracker echt helpen bij het afvallen?

Afvallen?

Gedeeltelijk wel, gedeeltelijk niet. Toen ik me helemaal liet doorlichten door een sportarts, gaf deze aan dat beweging uiteraard heel belangrijk is maar dat ik mijn minkilo’s vooral moest halen uit voeding. Nu bieden de meeste activity trackers wel de mogelijkheid om bij te houden wat je eet, maar het is best ingewikkeld om dat echt accuraat te noteren. Aan de andere kant helpt alleen al noteren wat je allemaal in je mond stopt wel met je bewust maken van hoe vaak je toch even een hand chocoladepinda’s meegraait of hoe vaak je toegeeft aan collega’s die met taart aankomen.

Toch heeft een activity tracker wel degelijk zin wanneer het gaat om bewegen en water drinken. Zo heb ik in de Fitbit app een soort lege waterfles die ik elke dag toch moet proberen te vullen. Onze eigen Nadi is op dit moment met een afvalrace bezig waarin ze al meer dan twintig kilo kwijt is. Het is bijna een afvaloorlog te noemen. Ze doet het geweldig, maar waar ze vooral bij zweert is toch dat water drinken. Logisch ook, want daardoor heb je minder behoefte aan cola drinken of eten omdat je je voller voelt. Een activity tracker kan dus wel degelijk helpen bij zorgen dat je meer water drinkt.

Slapen met activity trackers

Bovendien schijnt slaap ook belangrijk te zijn bij afvallen, iets dat ook wordt bijgehouden in de app van de tracker. Als je zoals ik extreem veel uren naast je fulltime baan bezig bent met werk, dan schiet het 8 uur-slaapritme er wel eens bij in (standaard, om precies te zijn). Ik slaap over het algemeen meestal 5 tot 6 uur, met twee keer per maand een uitschieter naar tien uur. Een activity tracker helpt je niet alleen herinneren dat je misschien maar eens moet slapen of dat je te weinig uren maakt: hij laat je ook weten hoe je slaapt. Als je constant wakker wordt, dan is dat uiteraard veel minder effectief dan als je zoals ik als een soort comateus roosje ligt te knorren.

Het belangrijke wat een activity tracker doet – en dat is iets wat direct helpt bij afvallen – is zorgen dat je genoeg stappen zet per dag. Fitbit houdt zelfs bij hoe vaak je de trap neemt, en dat zorgt er toch voor dat je met je ogen gericht op de lift beseft: hey, ik hoef maar twee etages, laat ik gewoon de trap nemen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je conditie wordt en dat heeft weer positieve invloed op je rusthartslag. En ja, ook dat zie je weer terug dankzij je activity tracker.

Het is heerlijk om te zien hoe enthousiast de app wordt van dingen die je dagelijks doet. Even naar je werk fietsen was normaal altijd een standaard klusje, maar nu je die activiteit kunt ‘tracken’, voelt het ineens als een hele prestatie en kun je met jezelf een race beginnen om steeds weer persoonlijke records neer te zetten. Ik merk in ieder geval dat de activity tracker me vooral helpt herinneren dat ik sportiever zou moeten leven, waardoor ik dat ook daadwerkelijk doe. Het enige dat je zelf vooral niet moet vergeten, is om hem ook daadwerkelijk om te doen. Hij kan heel snel in een hoek worden gesmeten en worden vergeten.

Gelukkig heb ik mijn extra kilootjes die me eraan helpen herinneren hem om te doen, maar ik hoop dat dat binnenkort niet meer nodig is (en dat die kilo’s er ook niet meer zijn om me te helpen herinneren, natuurlijk). Wil je ook meer weten over activity trackers en afvallen, check dan deze website.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Verantwoord-Afvallen.nl

één antwoord

  1. Ron Smeets

    Nou, van die tracker zelf val je natuurlijk niet af… Maar de Apple Watch en Samsung Gear hebben bij mij wel voor extra uitdagingen gezorgd als ik aan het wandelen was. Steeds verder, meer stappen en trappen 😉 Uiteindelijk zul je ZELF je bewegings- en eetpatroon moeten aanpassen anders gebeurt er weinig 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.