Deloryan Hommers

Gamemaker Deloryan Hommers: “Plak geen pleisters, maar werk aan de kern van een probleem”

Toen ze 16 jaar was reed ze regelmatig paard, maar toen ze ging studeren en later ook nog een eigen appartement kreeg, had ze niet zoveel geld en tijd meer om deze dure sport te blijven beoefenen. Hoe kon ze toch met paarden bezig zijn? TechGirl van de Week Deloryan Hommers ontwikkelde haar eigen paardenspel. Niet dat er geen paardenspellen bestonden, maar die vond ze maar kinderachtig. “Ik wilde geen unicorns en rainbows.”

Eigenlijk begon het met een vriendin als grapje. “Het leek ons tof als je paarden echt kon fokken op kleuren en toen zijn we uiteindelijk echt gaan nadenken over de mogelijkheden. Dat was toen ik 20/21 jaar oud was. We waren er toen nog vooral over aan het dromen en kletsen, maar inimiddels ben ik 33 jaar en is het een volwaardig bedrijf.”

Van een droom naar een Horse Reality

Het dromen en kletsen werd pas echt serieus toen Deloryan een domeinnaam vastlegde. “De meest domeinnamen met de woorden horse en game erin waren al bezet, maar horsereality.com was er nog wel. De reden dat ik aan de slag ging met een website is omdat ik dat al vaker had gedaan. Mijn oom heeft een paardenfokkerij en toen ik 16 jaar was hielp ik hem met zijn website. Dat was heel simpel, maar dat is wel hoe ik het spel uiteindelijk ben begonnen. Ik dacht: een forum-achtig spel kan ikvast wel maken. Zo is het dus een forum-gebaseerd spel geworden met veel plaatjes. Ik liet me destijds inspireren door online maffiaspel Omerta.”

De vastgelegde domeinnaam werd dus horsereality.com, daarom wilde Deloryan het graag realistisch doen. “Het geluk is dat een goede vriendin biologie studeerde, dus zij was echt van de genetica en ik focuste me op het ontwikkelen van het spel. Eigenlijk is het een uit de kluiten gewassen website: je kunt het dan ook in elke browser spelen. In 2017 hebben we een Engelse testversie live gezet waarmee we in 1,5 jaar tijd al 13.000 gebruikers kregen, zonder promotie voor het spel te maken. Het enige wat ik deed is af en toe op Instagram posten dat er een update was. Eind 2018 heb ik het echt de wijde wereld ingegooid. Toen hadden we in één maand die 13.000 gebruikers weer terug en groeide het verder.”

De vriendin waarmee Deloryan het allemaal had bedacht, was een jaar na de release niet echt meer betrokken. Die vond het leuker als hobbyproject. “Ze vond het heel spannend, dat je je geld erop inzet. Ik vond het een heel leuke uitdaging, ik dacht: ik zie wel hoe het loopt. Nu heb ik 14 mensen die met mij aan de game werken. Veel van die dingen ziet de speler niet: dat is werk aan de achterkant om te zorgen dat veel mensen het spel kunnen spelen. Je wil niet dat bij 50 mensen tegelijk online de server plat ligt (zoals we rond de livegang hadden). Ik heb mijzelf leren programmeren door dit spel te maken, dus de technische basis moet aangepast om meer mensen naar dit spel te kunnen halen.”

Volledig met de game bezig

Deloryan heeft misschien geen IT-opleiding, ze heeft zeker wel een goede basis voor haar werk nu. “Ik heb MBO Bouwkunde gestudeerd en daarna Communicatie en Multimedia-design. Daarin leerde je wel ontwerpen en prototypes van apps te maken, maar de diepgang die in deze game nodig is heb ik zelf geeleerd. Na mijn studie had ik zo’n anderhalf jaar een baan als dveloper, maar vanwege een reorganisatie eindigde mijn contract. Toen dacht ik: ‘Ga ik een baan zoeken of ga ik focussen op mijn game?’” Deloyan wist toen al van die 13.000 man in anderhalf jaar, dus ze trok de stoute schoenen aan en koos haar spel. “Ik dacht ook: lukt het niet, dan kom ik als vrouwelijke developer zo aan een baan nu veel bedrijven met diversiteit bezig zijn. In mei liep mijn contract af, toen freelancete ik even, maar nadat het spel in oktober officieel werd gelanceerd heb ik eind dat jaar mijn freelance werkzaamheden neergelegd.”

Hoe Deloryan geld verdient? Het spel is freemium, dus je kunt in-game valuta kopen met je echte geld en dan bijvoorbeeld extra stallen aanschaffen of mooie achtergronden voor je paard. “Ik dacht wel: wat als mensen geld uitgeven en het spel werkt niet terug, en ze willen het terug? Dat vond ik spannend, maar gelukkig ging het goed: na een maand had ik al meteen een oké maandsalaris.” Daarnaast haalde Deloryan afgelopen jaar een grote investering binnen van een Belgische partij, waardoor ze haar bedrijf naar 14 man heeft kunnen uitbreiden en er nu een dedicated developmentteam is.”

Ga niet voor perfect

Deloryan raadt andere vrouwen aan om hun ideeën ook werkelijkheid te maken. “Niet te snel opgeven. Ik had wel 20 keer de handdoek in de ring kunnen gooien, maar ik heb altijd gekeken naar een oplossing. Probeer ook om hulp te vragen als er iets fout zit en ga voor de kern van het probleem, niet het plakken van pleisters. Zo voorkom je dat je overal achteraan moet rennen en druk blijft met dagelijkse bezigheden. Plus: neem ook genoegen met 80 procent. Het hoeft niet altijd perfect. Vanuit school krijg je mee dat je goede cijfers moet halen, maar soms moet je gewoon denken: een zesje is genoeg. Beter dat het af is, dan dat je er zo’n groot project van maakt dat er nooit wat af komt . Ga niet voor perfect, ga voor bruikbaar genoeg.”

Interesse in Horse Reality? Het is een online paardenmanagementgame waarmee je je eigen fokkerij kunt beheren. Je kunt strategisch fokken op kleuren en eigenschappen en elke keuze die je maakt heeft invloed op de uitkomst. Realisme is belangrijk en de afbeeldingen in het spel zijn dan ook gebaseerd op heel veel research en onderzoek. Er wordt ook gewerkt aan een mobiele versie van Horse Reality, al blijft de basis altijd een browsergame. En paardrijden, doet Deloryan dat inmiddels ook weer? “Ik doe het op vakantie alleen nog, lekker een buitenrit, want ik ben nog steeds dol op paarden.”

Deloryan heeft ook nog twee boektips voor je:

Grip – Het geheim van slim werken – van Rick Pastoor
Scaling Up – van Verne Harnish

TechGirl interviewt elke week een vrouw in de tech. Lees ook:

Fotocredit: Marleen Hoftijzer 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.