winnovation

Winnovation: apps, games en VR gemaakt door studenten

Je hoort wel eens dat lesmateriaal zo gedateerd is. Dat het niet aansluit op de beroepspraktijk. In een snel veranderend technologisch landschap is dat misschien zo gek niet. Maar hoe zorg je dan dat leerlingen straks niet met een enorme kennisachterstand bij bedrijven komen? Daar bedacht Windesheim ‘Winnovation’ op.

19 januari 2017

Windesheim studenten werkten de afgelopen tijd samen met bedrijven uit de regio. Vorige week donderdag was het dan zover: de deadline en hét moment om hun digitale producten en oplossingen te presenteren aan het grote publiek. Een app waarmee wachten leuk wordt, een bordspel met NFC-toepassingen of het verkeer regelen in virtual reality? Virtual reality, apps, gadgets, games, innovation, security, ICT services en kosten.

Niet zomaar een knutselwerkje

Dat het niet om zomaar wat geknutsel ging, bleek uit de potentie die studenten zelf in hun project zien. De makers van het bordspel ‘Treasure of the Jungle’ willen graag in gesprek met het bekende 999Games. “We willen het graag bij 999Games presenteren. Misschien nemen ze ons spel dan straks wel in productie”, zei één van de studenten. Wat mij betreft is dat een uitstekend idee, want hiermee worden nieuwe technologieën gecombineerd met ouderwetse gezelligheid. Je smartphone werkt als pion en iedere tegel bevat een NFC-chip die je een nieuwe opdracht geeft.

Ook interessant vond ik de zelfgemaakte game ‘Wappy’. Nog best ingewikkeld om zo’n multiplayer spel voor de Chromecast te ontwikkelen. Vele bugs werden overwonnen, maar net de finishing touch miste; daar werkt het team de komende week nog aan, zodat Wappy binnenkort echt gereleased kan worden.

Dutch VR Awards

Aan het einde van de dag werden er een aantal winnaars bekend gemaakt en de projecten die Windesheim naar de Dutch VR Awards stuurt.

De juryprijs ging naar Intellidoorn, een project van IT Innovations. Zij hebben een systeem ontwikkeld voor het magazijn van een grote tapijthandel. In dat magazijn rijden ze met heftruck met een grote doorn erop waarmee ze de tapijtrollen optillen. Het studententeam heeft deze doorn voorzien van RFID-technologie, waardoor de locatie van de tapijtrollen automatisch bepaald wordt. De heftruckchauffeur hoeft niet meer uit de truck te stappen, alle acties worden automatisch gekoppeld aan het voorraadsysteem. Dit is veel efficiënter en minder foutgevoelig.

De publieksprijs ging naar de game Cublast HD. Twee studenten hebben binnen het semester Serious Gaming gewerkt aan hun eigen game en gamestudio. Een mobiele versie van hun snelle puzzelgame was al op de markt, maar op Winnovation werd de Xbox-versie gepresenteerd.

Daarnaast zijn er kleine prijsjes uitgereikt aan de twee beste VR-projecten. Deze worden ingediend bij de Dutch VR Awards. VR Squared en VR-Recruitment zijn in de prijzen gevallen. De eerste is een game waarbij in Virtual Reality het verkeersregelaarsexamen afgenomen kan worden. Dit voorkomt veel vertraging door het afzetten van echte kruispunten voor zulke examens. Het tweede project gaat over het beter leren kennen van een (ICT-)bedrijf door middel van VR voordat een kandidaat solliciteert bij dit bedrijf.

De volgende Winnovation is op 8 juni 2017.

In 2017 is Techgirl.nl ambassadeur voor Overijssel. Laat je verrassen door Anke’s tech-avonturen in de regio!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.