We horen het steeds vaker: we hebben meer mensen nodig in de technische sectoren. Het kan helpen om kinderen op vroege leeftijd bekend te maken met 21e eeuwse vaardigheden. Dat is dan ook wat het Techatelier wil bereiken: meer kinderen enthousiast maken voor bijvoorbeeld ICT.

Initiatief

Het initiatief komt van Bertrand Weegenaar. De HBO ICT-docent besteedde zijn uurtjes in de trein aan het Techatelier. Inmiddels is hij erachter gekomen dat dit toch veel te weinig is, want nu heeft hij er één dag in de week voor uitgetrokken. “We willen structureel moderne ICT en techniek in het onderwijs brengen voor kinderen van 10 – 14 jaar. Deze doelgroep heeft twee redenen. Ten eerste is de profielkeuze al geweest, als je er later mee begint. Die is best wel bepalend. Eerder kan ook, maar dan is de impact wellicht minder.”

“Ten tweede is de middenschool (10 tot en met 14 jaar) weer aan het opkomen. In Zwolle is zelfs een Onderwijsroute 10-14 school die in het voorjaar naar ons toekwam. Annelies Robben, kwartiermaker van deze school, heeft onderzocht wat er al bestond. In haar programma wilde ze dit thema structureel oppakken. Het was er nog net. Dus via wat omzwerving kwamen we aan tafel en heb ik voor de zomer het één en ander opgepakt.”

Baanbrekend?

Waarom zo’n initiatief nog niet bestaat? Bertrand: “Ja, goede vraag. Het is geen verplicht vak en het is een kleine markt in een snel veranderend landschap. Gelukkig komt daar verandering in, want in 2021 komt er een nieuwe Onderwijswet met daarin de verplichting Digitale Geletterdheid in het curriculum te stoppen. Niemand is daar nu nog klaar voor: de hele keten niet! Ik zit nu in een positie om daar wat aan te veranderen. Ik heb, naast mijn vele jaren ICT-ervaring een ondernemersachtergrond. Dat laatste is erg belangrijk: het durven doen.”

Voortgang

Inmiddels loopt het initiatief zo’n vier maanden, en er gebeurt van alles. “Er worden lessen ontworpen en gegeven, en er wordt een businessmodel ontworpen met bijgaande financieringsmodellen. Er werken zo’n 18 studenten in vijf deelprojecten. Het salesteam binnen Windesheim helpt ook; er lopen gesprekken met serieuze partners uit het techniekwerkveld om bij te dragen in kennis en middelen,” vertelt Bertrand.

Op de Onderwijsroute loopt al het één en ander. “Het programmeren in Scratch is al gestart; de eerste dag ging super. We ronden deze periode 25 januari af met een Coderdojo bij Cibap, waar de kleine programmeurs met de eerstejaars van Cibap een spel gaan maken.”

De eerste periode is al afgerond, Lego Mindstorms. De overige perioden hebben betrekking op geo-data en drones.

Toekomstmuziek

In de toekomst wil het Techatelier nog meer partners, en meer fysieke locaties in Nederland. “We willen meer groeien, en ook in samenwerking met de gemeente. We moeten hiervoor de publiciteit zoeken en het verhaal vertellen. Als we de scholen bij de hand nemen in het invullen van een curriculum en kennis bij de leerkrachten, dan gaat het vanzelf meer leven.”

Wij zijn benieuwd naar de ontwikkelingen van het Techatelier. Dit was het laatste artikel in de Provincie Overijssel-reeks, maar we houden je op de hoogte!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.