Lynn

The Acquired-eigenaar Lynn Mikolajczak: “Je kiest tussen leren coderen en leren delegeren”

Ze had een glansrijke carrière als advocaat in het verschiet, maar dat is niet waar haar passie lag. Ze vroeg zich in het bedrijfsleven vooral af waar ze terechtkon voor tips en advies rondom zakelijke kleding voor vrouwen. Toen werd het zaadje gepland voor wat uiteindelijk The Acquired zou worden: een soort digitale kast.

Lynn had altijd al een interesse in mode, maar als je als vrouw iets wil doen in die richting, dan verwachten mensen meteen dat je een kledingwinkel wil beginnen. “Wil je dressup spelen?” zeggen mensen dan. Dat is echter niet wat The Acquired is, zegt deze slimme ondernemer. Eigenlijk was ze juriste en is ze ook daadwerkelijk de advocatuur ingegaan, maar het was haar ding niet. “Ik had het gevoel dat ik geen impact kon maken. Ik zat in de mergers & acquisitions en daar is de naam van mijn app een knipoog naar.”

The Acquired

Voor iemand die veel van mode houdt, houdt Lynn echt van mode in de breedste zin van het woord. Ze kijkt niet alleen of het er mooi uitziet, maar van welk materiaal het is gemaakt, of het duurzaam geproduceerd is en of het kwaliteit heeft. “In de mode-industrie is er zoveel te bereiken. Het is een enorm vervuilende sector dus daar is een grote missie. De app is dan ook niet alleen om kleding te digitaliseren, het is de bedoeling om binnen de mode-industrie te helpen verduurzamen door het circulair te maken. En er uiteindelijk ook geld mee verdienen. Er wordt vaak gedacht dat duurzaamheid een goed doel is, maar tegelijkertijd kun je er prima financiële targets mee halen.. Het is echt niet alleen een ideologie, je kunt een economische gezond bedrijf runnen en tegelijkertijd je duurzaamheidsverantwoordelijkheden nakomen..”

Eén van de sleutelwoorden in de carrière van Lynn is netwerken. Heel veel dingen die ze heeft bereikt zijn gelukt dankzij haar netwerk. En vooral: omdat ze zelf heel actief netwerkbijeenkomsten heeft opgezocht en ook daadwerkelijk haar verhaal heeft durven vertellen. Dat kan niet iedereen, maar haar is het naar eigen zeggen met de paplepel ingegoten. “Ik ging al jong met mijn ouders mee naar netwerkevents, dan stond ik daar tussen allemaal mannen in pak. Ik leerde zo wel ‘dress to success’ en wat de meerwaarde van netwerken is. Een tijd ging ik 2 à 3 keer per week naar netwerkbijeenkomsten en ik heb daar contacten gelegd waar ik soms na vijf jaar ineens veel waarde uit kan halen.”

Lynn is niet vanuit de advocatuur meteen overgegaan naar The Acquired: daar zat nog wat tussen wat het eigenlijk een nog logischere stap maakt. “Ik zat een tijdje in de PR en marketing in de mode, maar door corona stortte dat in elkaar en besloot ik zelf een platform op te richten. Eigenlijk moest het een soort Zalando voor business wear voor vrouwen zijn, met duurzame merken. Dat voelde echter te consumptiegedreven. Ik ben toen een opleiding trendwatching en trendanalyse gaan doen en toen kwam ik op een digital wardrobe app. Je hebt dat eigenlijk alleen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ik vind het geweldig om ermee bezig te zijn: het is technologie, innovatie, duurzaamheid en stijl.”

Leren delegeren

Maar een app bedenken is natuurlijk iets anders dan hem maken. “Ik dacht eerst wel: ik ga leren programmeren, maar toen zei iemand anders me dat ik me vooral moest omringen met de juiste mensen en moest leren delegeren. Wat dat betreft is netwerken echt een skill. Ik ben sinds maart 2022 kenbaar gaan maken dat ik met die app aan de slag wilde en ik had in februari 2023 een goede techpartner gevonden. Het heeft lang geduurd, maar ik wilde iemand die echt geloofde in het concept. Uiteindelijk heb ik de structuur van de app neergelegd en heb ik bijvoorbeeld zelf ook heel veel onderzoek gedaan en de app gedesigned.”

Naast haar werkzaamheden in de PR en marketing heeft ze ook een tijdje studenten begeleid met het opstarten van hun eigen startup. Ook sinds The Acquired heeft ze nog steeds gewerkt. “Mensen zeggen dat je je job moet opzeggen en fulltime moet werken als je aan je onderneming gaat. Doe dat niet: zorg dat je financieel stabiel bent, pas dan kun je je er volledig op focussen. Zet jezelf niet onnodig in een onzekere situatie. Ik heb uiteindelijk een subsidie opgehaald en ben sinds september gestopt met een job, dat betekent wel meer focus, maar eerder had ik het niet gedaan.”

Maar hoe gaat Lynn geld verdienen met haar app? “Ik wil een soort Spotify voor je kleding zijn. Er komt dan een abonnement voor de premium mogelijkheden. Dan is het niet alleen shop in your closet, maar krijg je straks ook de optie om te shoppen with your closet, op basis van een uniek stijlprofiel met de kleding die je al hebt. Daarnaast wil ik merken helpen met informatie over hoe mensen zich kleden, waarom ze het kopen, zo kunnen merken hun productie verbeteren en dead stock verminderen. Wist je dat sommige merken extra produceren, alleen om sales targets nog te halen in de uitverkoop? Dan wil je liever direct een goede conversie.”

Waarom doe ik dit?

Uiteindelijk is het starten van een onderneming een echte rollercoaster voor Lynn. “Ik denk regelmatig: waarom doe ik dit? Maar 1 extra download erbij of positieve feedback en mijn dag is goed.” Het plan van Lynn is nu om zoveel mogelijk gebruikers naar de app te trekken, maar ook om met meer merken in contact te komen. “En die duurzaamheid is belangrijk: misschien is het mijn juridische kant: niemand gaat beter worden van Primark-shirtjes dragen: je voelt je er niet beter door. Tegelijkertijd hoeft niet alles 100 procent duurzaam te zijn. Misschien is iets niet 100 procent duurzaam gemaakt, maar is het wel van goede kwaliteit en draag je het 5 jaar met plezier. Je moet het voor jezelf doen en op jouw manier je steentje bijdragen aan onze planeet.”

Lynns top 3 podcasts:

– Diary of a CEO

– The Skinny Confidential

– The Mel Robbins Podcast

TechGirl interviewt elke week een vrouw in de tech. Lees ook:

Fotocredit: Leen Van de Sande

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.