Als je gevraagd wordt om general manager te worden van Snapchat Benelux, dan hoef je daar waarschijnlijk niet lang over na te denken. Natascha Chamuleau heeft haar sporen al verdiend bij andere grote bedrijven zoals WeTransfer, Facebook en Marktplaats, maar sinds vorige zomer is ze de GM van Snapchat in de Benelux. We spraken haar als TechGirl van de Week over haar carrière en vroegen haar advies voor andere techmensen.
Het is duidelijk dat Natascha een heel digitale achtergrond heeft. “Ik heb ook veel met advertising en commercie gedaan. Ik denk wel dat diversiteit ook een rol heeft gespeeld toen ik werd gevraagd voor deze rol bij Snapchat. Snap heeft een grote focus op diversiteit.” Toch heeft Natascha niet een IT-gerelateerd onderwerp gestudeerd. “Ik deed culturele antropologie op de universiteit van Nijmegen, maar dat was niet echt iets voor mij. Ik vond het psychologische gedeelte erg interessant, maar ik ben gewoon meer commercieel. Ik ben 25 jaar geleden het vak ingerold, toen was dat vooral digitaal en niet online. Ik ben begonnen met de fax en met fietskoeriers!”
Een echte autodidact dus, die echt self made is in de online wereld. De dynamiek van online trekt haar enorm. “Ik kan met zekerheid zeggen dat bij Snap geen enkele week hetzelfde is, en dat geldt voor een groot deel van mijn carrière. Het verbaast me soms dat het maar door blijft ontwikkelen. En tegelijkertijd ook dat het veel resultaat oplevert. De AR-lenzen bijvoorbeeld, waardoor je als adverteerder een goede impact kunt maken en heel dicht bij je consument kunt komen. Wat ooit begon als een technologie om je selfies leuker te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een krachtig instrument om producten virtueel te passen en uit te proberen. Van een likje verf in de woonkamer tot aan een horloge aan je pols. En met succes: onderzoek van Shopify laat zien dat de toevoeging van AR in het aankoopproces tot wel 94% meer verkopen leidt. Ik heb bij mooie merken gewerkt: van een paar honderd man tot duizenden mensen, en er is altijd wel iets uit te halen: constant vernieuwen, ik vind dat mooi.”
General Manager Snapchat
Snapchat kent natuurlijk vele facetten: het privacy-deel, de innovaties in de vorm van bijvoorbeeld lenzen, de adverteerders. “Mijn verantwoordelijkheid is heel breed. Ik heb te maken met onder andere gebruikers, influencers, adverteerders en help ervoor te zorgen dat het platform zo veilig mogelijk wordt gehouden. En nu is het de periode van de kwartaalcijfers, wat ook weer iets heel anders is.”
Snapchat is in sommige landen heel groot: in Noorwegen wordt er bijvoorbeeld nagenoeg niet ge-WhatsAppt, omdat mensen daar op Snapchat communiceren. Hoe zit dat in Nederland? “We zijn hier ook heel groot: 5 miljoen unieke gebruikers per maand. Je kunt Snapchat vanaf 13 jaar gebruiken en we zien dat de groep van 24 jaar en ouder inmiddels al bijna de helft is van het totaal aantal gebruikers. Het aantal oudere gebruikers groeit hard. Wat ik vaak hoor is dat mensen Snapchat een positief medium vinden waar altijd iets leuks gebeurt. Dat komt onder andere omdat het zo op de lenzen is gefocust, en daar is altijd wel iets nieuws te beleven. Wat ik zelf belangrijk vind, en ook een van de redenen is dat ik hier werk, dat is de veiligheid. Het is een social platform, maar wel met een besloten community bestaande uit mensen die je kent. Er is geen druk van buitenaf van andere mensen, dat maakt het een leuk, happy platform. Zeker met het oog op mentale gezondheid is dat belangrijk, en dat niet hoeven voelen van die druk maakt mensen echt blij. Milan Knol zei het ook mooi: Snap is om mijn hele verhaal te vertellen en de achtergrond, en ik voel me daarin niet beperkt.”
Facebook en Marktplaats
Natascha heeft veel van haar eerdere banen meegenomen om hier uiteindelijk te komen. “Bij Marktplaats heb ik veel geleerd over hoe je de business drijft en hoe je je strategie uitvoert. Bij Facebook leerde ik meer over hoe je teams bouwt en hoe je jezelf kunt ontwikkelen. Bij WeTransfer heb ik dat samengebracht en bij Snap breng ik alle learnings in de praktijk. Ik heb geleerd dat je bij twijfel iets niet moet doen en wat je doet uitlegt, en ik denk dat ik hier al heb geleerd om sneller te gaan en knopen sneller door te hakken. Maar uiteindelijk valt en staat alles met de mensen om je heen. Ik vind het essentieel dat iedereen zich veilig en vertrouwd voelt en de kans heeft om te groeien. Er moet dialoog zijn en mensen moeten beslissingen durven nemen. Het is onder andere aan mij om die veilige omgeving te creëren.”
Hoewel ze veel uit andere banen kon meenemen, was ze niet op alle punten van deze openstaande functie bij Snap een doorgewinterde techpersoon. “Ik zei tegen Evan (Spiegel, oprichter van Snapchat, red.) dat ik ook nog veel moet leren omdat ik niet met alle onderdelen van de rol bekend was. Denk bijvoorbeeld aan de technologie achter AR, daar wist ik niet veel over, terwijl veel medewerkers bij Snapchat in Nederland AR-developers zijn en veel lenzen ook hier gemaakt worden. Uiteindelijk hoef je geen mensen te hebben die alles al weten, leading by example is belangrijk. Laat als leider ook zien dat je niet alles weet. Ik vind het zelfs erg fijn om uit mijn comfortzone getrokken te worden. Zeker in deze wereld is iets anders geen optie. Je blijft leren. Ik geloof ook in het altijd mensen aannemen die beter zijn dan jij, want dan kan iedereen blijven leren. Iedereen heeft altijd wel iets om toe te voegen.”
En natuurlijk een belangrijke vraag: welk advies heeft Natascha voor vrouwen in de tech? “Ik denk dat we wat zekerder van onszelf moeten zijn. We hebben veel te brengen. Ik merk toch dat mensen vaak terughoudender zijn. Bescheidenheid en stress zit ons teveel in de weg. Zoek bijvoorbeeld een mentor om je te helpen. Ik mentor zowel vrouwen als mannen, en dan mannen onder andere om ze comfortabeler te maken met vrouwelijk leiderschap. Maar we mogen echt wat meer zelfverzekerd zijn, dat helpt.”
Podcast die Natascha recent heeft geluisterd en aanraadt:
-How Netflix built a Culture of Example – Elsabeth Stone (“Let op haar manier van communicatie, heel rustig en inhoudelijk”)
Boeken die Natascha aanraadt:
-Crucial Conversations van Kerry Patterson (“Een boek waardoor ik veel betere gesprekken heb”)
-Urgent van Dermot Crowley (“Heel goed om je te leren met stress om te gaan”)
TechGirl interviewt elke week een vrouw die in tech werkt. Hieronder vind je links naar meer inspirerende interviews.