Review: Sony Xperia 1 III – de prijs waard?

TechGirl Nadi had de eer om de smartphone Sony Xperia 1 III te mogen testen. Dit toestel heeft veel te bieden, maar is ‘ie ook fijn? Dat lees je in deze review!

De Sony Xperia 1 III is een nieuwe smartphone met onder andere 4K HDR OLED-scherm, een drievoudige (razendsnelle!) camera en Dolby Atmos®-geluid. En ’t heeft volgens de makers meer te bieden. Het is de opvolger van de Xperia 1 II en heeft een krachtigere processor, meer opslag- en werkgeheugen, betere camera en grotere accu dan de voorganger.

De camera’s van de Sony Xperia 1 III

Sony is bekend van camera’s, dus het kon niet anders dan dat er in deze smartphone een goed stel camera’s zit. De smartphone is ontwikkeld in samenwerking met de makers achter de nieuwste camera’s uit de Sony Alpha 9-serie. De hoofdkenmerken zijn onder meer de snelle AF in alle drie de camera’s, plus realtime trackingtechnologie voor nauwkeurige opnames van bewegende onderwerpen. Met andere woorden: nooit meer onscherpe beelden, ook niet bij veel beweging.

Lekkkkker, maar werkt ’t ook?

Hoewel de Sony Experia 1 III in de avondmodus soms wat moeite had om goed te focussen, doet ‘ie dat bij daglicht en kunstlicht goed. Ook bij gebruik van de groothoek en de zoom. Ga je all the way met de zoom, dan heeft ‘ie soms moeite met focussen. Vooral bij realtime focus ging dat qua snelheid wat minder. Maar wat is realistisch? Wanneer gebruik je realtime tracking bij zo’n ingezoomde foto of video? Nauwelijks tot nagenoeg niet, in ieder geval in mijn geval.

Sony Xperia 1 III: hoe ligt-ie in de hand?

Het ietwat afwijkende formaat is even wennen. Want afwijkend, dat is dit toestel wel. Het is een ‘breedbeeld’ telefoon, dus hij is in de lengte wat langer en daardoor voelt het smaller aan. Maar vergeleken met mijn reguliere (Android-)telefoon, is dat toch echt niet zo. Het is dus een gevoel. Ook is de telefoon lekker licht. Dat is aan de ene kant fijn, want het is geen zwaar toestel. Maar toch doet een heel licht toestel wel iets met het gevoel van kwaliteit. Alsof té licht minder goed is. Dat is puur gevoelsmatig natuurlijk.

Het geluid is erg goed! Het Dolby Atmos®-geluid doet z’n naam eer aan: als je de telefoon horizontaal houdt is het inderdaad een ‘mini bioscoop ervaring’. De kleuren zijn waanzinnig en elk detail is haarscherp op beeld te zien.

Eindoordeel Sony Xperia 1 III

Je koopt de Sony Experia 1 III voor 1299 euro bij bol.com. Er zit dan 256 GB opslagruimte op. Een flinke prijs, maar is-ie dat ook waard? Zelf vind ik ‘m echt wat te duur voor wat je krijgt. Sure, de camera’s zijn top en ja, het is een fijn scherm en een snelle telefoon. Ook de opslagruimte is niet niks, maar tóch doet-ie ergens iets tekort en ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Is het het lage gewicht dat het goedkoop doet lijken? De accu die toch net wat minder meegaat voor zo’n prijs? Hmm, lastig. Het toestel doet wel wat ‘ie moet doen, dus het is aan jezelf of je het de prijs waard vindt of niet. Met de hoge prijs zit de Sony Experia 1 III in ieder geval in de hoge prijsklasse.

Goede camera's
Geweldig geluid
Gemiddelde accuduur