Review: ROG phone is vooral heel erg geënt op games

Tijdens het launchevenement van de ROG phone viel me al op dat de telefoon echt alleen als gametelefoon wordt weggezet. Natuurlijk is dat ook zijn belangrijkste mogelijkheid, maar je wil op een telefoon ook kunnen WhatsAppen, bellen en natuurlijk mooie foto’s maken. Kan ROG phone dat ook?

Tijdens het previewevent heb ik al meer beschreven over het uiterlijk en de accessoires van deze telefoon. De extra koeling krijg je ook meegeleverd in het grappige vierkante doosje waarin ROG phone komt. ROG phone is een telefoon van ASUS in de productlijn ROG, dat is Republic of Gamers. Zoals de naam al doet vermoeden heeft de telefoon alles wat een gamer wil in een telefoon. Net als bijvoorbeeld de producten van Razer kun je een enorm scala aan kleuren kiezen waarin het ROG-logo op de achterkant toont. Of hij kan steeds van kleur veranderen, dat is wel tof.

Maar ja, heb jij je telefoon vaak met het scherm naar beneden liggen? Ik niet in ieder geval. Als je hem vast hebt, dan heb je je hand over het logo, dus hoewel het een leuke gimmick is, zal je er in het gebruik eigenlijk maar weinig mee geconfronteerd worden. Het 6 inch amoledscherm is wel erg mooi, zeker als je games speelt dan is de resolutie van 2160 bij 1080 pixels perfect. Waar andere telefoonaanbieders momenteel erg ruzie maken om wie het meeste scherm en de minste zwarte randen kan laten zien, is het bij ROG phone duidelijk niet iets waar belang aan wordt gehecht.

Zwarte randen

Opvallend, want juist als je gamet dan wil je zoveel mogelijk game zien, en hier zitten toch veel zwarte randen omheen. Er is niet gewerkt met een uitsparing voor de camera, dus je heb wel een vierkant scherm. Dat is wel prettig, maar het blijft een beetje overdreven hoeveel zwarte randen er om de telefoon zitten; het lijkt onnodig. Ik ben wel erg te spreken over het scherm, het AMOLED zorgt ervoor dat je kleurrijke games ook echt in de hele regenboog naar je toe ziet flitsen, prachtig.

Zeker een game als Asphalt ziet er mooi uit op de telefoon, waardoor het echt een apparaat wordt dat je in je tas stopt om onderweg te gamen. Ik ben een gamer, maar ik game nog steeds weinig op mijn telefoon. Als ik iets wil spelen, dan zijn dat meestal Nintendo-games, en daar is toch echt nog steeds een 3DS voor nodig voor een optimale beleving. Maar, als je al lekker aan de slag bent met smartphonegames, en daar komen er in groten getale steeds meer van (en van betere kwaliteit), dan zal de ROG phone je ervaring zeker aanzienlijk beter maken dan je gewend bent van je gewone smartphone.

AirTriggers

Tijdens het gamen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de AirTriggers, dat zijn een soort ultrasone “knoppen” die je aanraakt en waarbij een deel van het scherm dan wordt geactiveerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het kunnen schakelen met je auto, zonder dat je dan je vinger van het scherm moet halen bij het gasgeven. Er is ook een speciale gaming modus waardoor er alles uit de telefoon wordt gehaald om de game zo goed en hapervrij mogelijk te laten draaien, maar let op, dat betekent wel dat bijvoorbeeld WhatsApp even wat minder soepel kan werken.

Verder is het een geweldig apparaat om mee te gamen. Het geluid bijvoorbeeld, kan echt keihard. In stereo kun je met dat kleine apparaatje in je handen een grote ruimte van geluid voorzien. Het is wel wat schel; ik heb altijd liever wat meer bas in mijn geluid. Met oordopjes werkt het overigens ook prima, want dat is uiteindelijk waarmee je onderweg vaak gamet, in plaats van dat je iedereen laat meegenieten van je schietgeluiden.

ROG phone is een Android-toestel, maar verwacht niet dat je al te veel kunt wijzigen. De iconen blijven er vrijwel altijd hetzelfde uitzien en de zwart met oranje look van de buitenkant van de telefoon is vrij hevig doorgevoerd aan de binnenkant. Dat zie je bijvoorbeeld goed aan de speciale hub waarin je bijvoorbeeld je koeling hoger kunt zetten tijdens het gamen, maar ook aan de overige menu’s. Je herkent meteen dat je met een ROG phone te maken hebt als je er ook maar een screenshot mee maakt.

Prima telefoon

Je doet ongeveer een dagje met de accu van 4.000 mAh, dus dat is heel acceptabel. Ga je er constant op zitten gamen met alle toeters en bellen, dan ga je daar natuurlijk wat sneller doorheen. Gelukkig is de telefoon ook prima te gebruiken voor dingen die je met je huidige smartphone ook doet, al vind ik dat de camera’s (8 en 12 megapixels) niet de meest fantastische foto’s produceren. Vooral in het donker vind ik dat ROG phone tegenvallende resultaten heeft, maar dat hebben veel telefoons in zijn segment alsnog. Toch had dat wel iets beter gekund, want we leven in een wereld waarin social media ons leven kan regeren, en dat geldt ook voor gamers.

Bovendien is het geen goedkoop toestel. Je bent 900 euro kwijt aan de ROG phone, terwijl hij echt alleen op gamegebied weet te shinen. Als je kijkt naar hoe hij verder functioneert, dan is dat allemaal vrij standaard. Bovendien kun je je ook afvragen welke games je erop wilt spelen: Candy Crush doet het geweldig op alle telefoons, maar als je echt 3D-platformers of avonturengames gaat spelen, dan kan ROG phone je wel een pure game-ervaring bieden, in plaats van dat het voelt als slechts een spelletje op je telefoon.

Uiterlijk
7.5
Batterijduur