D-Link DCS-8627LH Full HD Outdoor Wi-Fi Spotlight Camera

Review: D-Link Wi-Fi buitencamera – Aan de camera ligt het niet

“Nee, maar serieus! Wat moet ik met een beveiligingscamera? Ik ben tegenwoordig áltijd thuis!”, antwoordde Martijn op de vraag of hij de D-Link DCS-8627LH wilde beoordelen. Hij ontdekte dat deze Full HD Outdoor Wi-Fi Spotlight Camera ook best handig is als je gewoon thuis bent. En dat deze outdoor camera maar één groot mankement heeft, dat los staat van de camera zelf.

Laten we bij het begin beginnen. De DCS-8627LH kost op het moment van schrijven rond de € 175. Daar krijg je een Full HD buitencamera voor, die je verbindt met je wifi-netwerk. De camera heeft een 400 lumen spotlight aan boord, net als een ingebouwde 100 dB sirene. Ook aan een speaker en een microfoon is gedacht zodat tweewegcommunicatie mogelijk is. En uiteraard is deze buitencamera weersbestendig op IP65 niveau.

What’s in the box?

Inhoud doos D-Link DCS-8627LH
Inhoud doos D-Link DCS-8627LH

In de doos zitten naast de camera een adapter met in totaal 7 meter kabel, twee schroeven, pluggen, tie rips, een quick guide en een lomp grote sticker om op je voordeur te plakken. Dankzij die sticker weten de boeven dat je ergens een camera hebt hangen, zodat ze hem effectief kunnen uitschakelen voordat ze inbreken.

De 7 meter kabel is halverwege handig onderbroken door een stekkertje zodat je niet de hele adapter door je muur hoeft te frotten. Het stekkertje gaat nét door een 5/8” installatiebuis (zo’n gele pvc-buis voor de elektriciteitskabels) dus als je een rechte, nog lege buis door je buitenmuur hebt lopen, dan ben je klaar om gelijk aan de slag te gaan. Anders biedt een buitenstopcontact uitkomst. Althans, dat dacht ik. Toen kwam ik erachter dat de adapter (IEC 60950-1) niet weersbestendig is op IP65 niveau. De enige correcte installatie is dan ook: camera buiten, adapter binnen. Uiteraard kan je de camera ook binnen ophangen, maar dan gaan veel features van deze outdoor camera aan je voorbij. In dat geval zou ik kiezen voor een goedkopere indoorvariant.

Wifi

Voor het gemak ga ik er vanuit dat je de wifi camera koopt vanwege het feit dat je hem kunt verbinden met je wifi. Duh! Bedenk dan wel dat buitenshuis het wifi-signaal niet zo vanzelfsprekend is als binnen. D-Link zegt hierover in de User Manual (versie 1.00, 03-09-2020): “Elke muur of elk plafond kan het bereik van uw camera verkleinen van 1 tot 30 meter (3 tot 90 voet). Probeer de camera zo te plaatsen dat het signaal door gipsplaten of open deuropeningen gaat. Materialen en objecten zoals glas, staal, metaal, muren met isolatie, water (aquaria), spiegels, archiefkasten, baksteen en beton zullen uw draadloze signaal verslechteren.” Kortom: Volgens D-Link is je bereik goed, zolang je in een niet-geïsoleerde schuur van hout en gipsplaat woont. Misschien moet je je in dat geval wel afvragen of je een outdoor camera nodig hebt of dat je je geld moet steken in een huis met meer comfort.

Maar dan de praktijk. Bij het testen hing de camera buiten, op anderhalve meter van de woning. Het dichtstbijzijnde wifi-punt bevindt zich aan de andere kant van de woning ruwweg 12 meter verderop. Daartussen zit dan ook nog een gangdeur. Geen ideale situatie, maar volgens mij vergelijkbaar met wat je in een gemiddeld huishouden aantreft. In deze omstandigheden ging de camera in 6 dagen 5 keer offline om telkens binnen 2 minuten ook weer online te zijn. Een uptime van 99,88% (10 minuten op 6 dagen). Geen slechte score.

Features

De doos waarin de DCS-8627LH verpakt zit, staat vol met features. Uiteraard heb ik gecheckt hoe die features uit de verf komen. Om alvast in sneltreinvaart door de basis features te gaan: IP65 Weatherproof klopt. Een flinke herfststorm deerde hem niet. En ook de True Full HD 1080p Clarity is niet gelogen. De camera geeft een kraakhelder beeld. Overdag en in het donker. In de nacht is het zwart-witte infraroodbeeld scherp en met de spotlight erbij heb je ook ’s nachts de beschikking over full colour beeld. De feature Day & Night kan dus ook afgevinkt worden.

De Built-in Speaker/Siren komt minder goed uit de verf. Met name de ‘sirene’ is een lachertje. Mijn koelkast gaat harder tekeer als ik de deur te lang open laat staan. Van het gepiep dat de DCS-8627LH voortbrengt wordt niemand bang. Uiteraard is het fijn dat je kenbaar kunt maken aan ongenode gasten dat ze ontdekt zijn, maar de lamp maakt meer indruk dan de pieper.

Een goed gesprek

Dankzij de Two-Way Audio kan je eventueel een gesprek aangaan met de boeven. Of met de bezorger. De schoonmaakster. Je echtgenoot. Enzovoort. Ook dat werkt. De Advanced Motion Detection van de DCS-8627LH is niet zomaar een claim. Een avond lang heb ik het hele gezin uitgedaagd om ongezien langs de camera te komen en wat we ook probeerden: De camera had ons elke keer in de smiezen. Bravo!

Testen van de DCS-8627LH
Testen van de Glass Break Detection

En ook Person Detection werkt. In de tuin hebben we regelmatig eksters over de vloer. Die werden de hele testweek genegeerd door de camera, op één keer na toen één van de eksters recht op de camera af leek te vliegen. Dat lijkt me zeer acceptabel.

Dan zijn er nog twee features over. Glass Break Detection moet er voor zorgen dat de camera alarm slaat als hij het geluid van brekend glas bespeurt. Voor zover ik kan nagaan is dat een hoax. Ik heb een uur op allerlei manieren glasbakgeluiden aan de camera aangeboden, maar hij gaf geen krimp. En ik neem toch aan dat ze niet bedoelen dat hij pas alarm slaat als je mét de camera een ruit intikt?

En dan is er nog de feature van de Cloud & Local Recording.

Software

App bij D-Link DCS-8627LH
Eindeloos wachten op een verbinding
in de D-Link app

Opname in de cloud of via een micro-SD-kaartje gaat uitstekend. Eigenlijk is er met die feature niets mis. Die feature is zelfs een life saver want het is zo ongeveer de enige manier om te bepalen wie er nu precies voor je camera langsliep. Terugkijken biedt je zicht op wie er voor de deur stond. Dat is vaak de enige manier, omdat realtime er maar al te vaak niets te zien valt.

De software is waar D-Link volledig de mist in gaat. Je ontvangt een detectiemelding en vervolgens lukt het maar niet om live beelden op je mobiel te krijgen. De communicatie tussen de app en de camera liep keer op keer volkomen spaak. En als er na veel heen en weer klikken dan toch een verbinding tot stand kwam, dan was er al lang en breed niemand meer te zien.

Dan is de vraag: Koop je een technisch begaafde camera of een optimaal werkende app? Het antwoord is natuurlijk: beide! En bij D-Link werkt het één prima, maar het andere is om te janken.

Conclusie

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf niet gedacht had, dat een camera zoveel zou toevoegen. Ik werk tegenwoordig hele dagen thuis. Waarvoor heb ik cameratoezicht nodig?

Maar als ik op zolder achter mijn beeldscherm zit, dan is het eigenlijk best handig om een melding te krijgen dat er iemand aan de achterdeur staat. Dan ga je toch even kijken wie van het gezin daar loopt (en of het wel echt iemand van het gezin is). Het biedt je een paar extra ogen op de begane grond.

Alleen… De app van D-Link gooit net zo hard weer zand in die ogen. De boel hapert, hangt en wist me uiteindelijk zo te frustreren dat ik na de zesde dag in de testweek besloot dat het genoeg was geweest. Ik had geen enkele behoefte om langer te worstelen met de D-Link software. En daarmee snijdt D-Link zichzelf lelijk in de vingers. Als je de software van D-Link al zou moeten kwalificeren dan is op dit moment de beste beschrijving: “Overtuigende reden om deze prima camera links te laten liggen”.

Eenvoudig te installeren
Slimme detectie van personen
Kraakhelder beeld in 1080p