Arlo Essential Indoor Camera

Review: Arlo Essential Indoor – Privaat toezicht

In 1984 bracht one-hit-wonder Rockwell een nummer uit dat je nog regelmatig voorbij hoort komen op de radio. Het nummer werd een hit omdat Rockwell, pseudoniem voor Kennedy William Gordy, Michael Jackson, zover kreeg om het refrein in te zingen. Daarbij hielp het dat Kennedy de zoon is van Motown-oprichter Berry Gordy. Michael zingt: “I always feel like somebody’s watching me”, waarna Rockwell toevoegt: “And I have no privacy. Oh ho ho!”.

In 1984 had je nog maar weinig indoor camera’s en wifi moest nog uitgevonden worden. Het was dan ook waarschijnlijk de vooruitziende blik van Rockwell die maakte dat dit lied over beveiligingscamera’s lange tijd hoog in de toplijsten genoteerd stond. Anno 2021 is het lied actueler dan ooit. Camera’s – indoor, outdoor, in je door(bell) – zijn overal. Deze review gaat ook over zo’n apparaat: De Arlo Essential Indoor camera. Een apparaat dat de zorgen van Rockwell serieus neemt dankzij de privacyshield.

Arlo

Mocht je Arlo niet kennen: no worries. Ik kende het ook niet. Het bedrijf komt voort uit een hele grote naam om het gebied van netwerkapparatuur: Netgear. Waar Netgear vooral routers, repeaters, modems en andere soortgelijke apparaten maakt, maakt Arlo camera’s. Niet meer en niet minder. Sommige camera’s hebben ook een lamp, die je floodlight noemt. Andere camera’s hebben een ingebouwde deurbel.

Ingebouwde deurbel? Ik realiseer me dat de meeste mensen spreken van een ‘deurbel met ingebouwde camera’. Maar laten we eerlijk zijn: De camera is de feature! Die deurbel krijg je er gratis bij. Veel bewakingscamera’s hebben een bewegingsmelder, maar een slimme deurbel is voor domme boeven die eerst op een knop willen drukken alvorens ze gespot worden.

De Arlo Essential heeft een aantal broers en zussen met namen als Ultra, Ultra 2, Pro 3 en Go. Die broers en zussen doen allemaal hetzelfde, namelijk filmen, maar sommige hebben een lampje aan boord, zijn draadloos of waterdicht. Beter hadden ze bij Arlo namen als ‘Arlo Waterdicht’, ‘Arlo Draadloos’ en ‘Arlo Verlicht’ kunnen gebruiken, maar Ultra Pro Go bekt natuurlijk veel lekkerder ook al is het voor de consument compleet onduidelijk wat dat inhoudt.

Essential

Ik kreeg de Arlo Essential Indoor thuisgestuurd. Hier is de toevoeging ‘Indoor’ geheel op zijn plek, want hij is voor binnen. Dit geeft me dan toch nog hoop. Waar de naam ‘Essential’ vandaan komt kan ik alleen naar gissen.

De camera geeft een full HD beeld (1080p), kan zien in het donker dankzij infrarood en komt compleet met 2-weg audio waarmee je degene voor de camera kan horen en hij of zij kan jou ook verstaan. Uiteraard kan de camera beweging detecteren en vervolgens alarm slaan. Je kan ook een tijdschema instellen wanneer hij in actie moet komen en Arlo biedt je een geofencing optie waarbij de camera wel of niet actief wordt als jij of je huisgenoten in de buurt zijn.

Arlo levert er een gratis app bij waarmee je helemaal loesoe kunt gaan als het om instellingen gaat. Je kan bepalen waar de camera op moet reageren. Op het hele beeld of op delen van het beeld. Moet hij dieren negeren of juist niet? En wat er precies gebeuren moet als er beweging gedetecteerd wordt, kan je ook customizen.

Tenslotte heeft Arlo, ik zei het al in de introductie, geluisterd naar Rockwell. De camera heeft namelijk een privacyshield: Een duidelijk zichtbaar lenskapje dat de camera zelf in de strijd kan gooien om jouw privacy te waarborgen. Gebruik je bijvoorbeeld geofencing dan kan je het eenvoudig zo regelen dat de camera de lens afschermt zodra je je huis naar binnen stapt. Harde klik! Zichtbaar wit kapje voor de lens! Kan je daarna ongestoord in je blote bips rondhuppelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over hackers en/of de Chinese overheid die meekijkt.

Conclusie

Als ik zelf een link moet leggen tussen de naam van deze camera en wat je er mee in huis haalt, dan is het dat Arlo hiermee in één product alles aanbiedt wat je in essentie mag verwachten van een indoor (bewakings)camera. Eerlijk is eerlijk: Dat doen ze gewoon goed!

De Arlo Essential Indoor is een eenvoudige camera, die je gemakkelijk installeert. Beweging leidt onmiddellijk tot een notificatie op je telefoon en je kan direct kijken wat er aan de hand is. Wat nog wel eens mis gaat bij dit soort camera’s is dat de hardware goed functioneert, maar dat de app gezien wordt als een soort bijzaak. Arlo lijkt te beseffen dat de app onderdeel is van de totale service en daarmee is het product ook ‘af’ zoals je mag verwachten.

Zelf zie ik geen noodzaak voor deze camera van rond de 130 euro. Maar zoek jij een camera om je huisgenoten, huisdieren of simpelweg je kamerplanten in de gaten te houden? Dan zit je goed met deze camera van Arlo.

Arlo Essential Indoor Camera
Eenvoudig te installeren en bedienen
Stabiele, snelle app