Jij kunt het ook: Watson Assistant bouwen (Deel 2/2)

Joehoe! Dit is deel 2 van 2 van de Watson Assistant tutorial. Vorige week heb je geleerd hoe je in de IBM Cloud aan de slag kunt. Nu die voorbereidingen gedaan zijn, is het nu tijd voor het echte werk! We gaan met Watson Assistant bouwen, zodat hij slimme reacties geeft op andermans vragen.

Inloggen in IBM Cloud

1. Laten we inloggen in My IBM (weet je niet waarom dit is, check dan de chatbot tutorial van vorige week nog even).
2. In beeld zie je een tegel met ‘IBM Cloud’. Klik op de button ‘Launch’.
3. Je komt in de Cloud Foundry Services. Als je de stappen van vorige week hebt gevolgd, zie je ook een line met Watson Assistant. Daar klik je op.
4. Je ziet daarna een beschrijving van jouw installatie. Je klikt op de button ‘Launch tool’.
5. Dan kom je een pagina tegen met informatie over Watson Assistant. In de blauwe balk zie je een button ‘Create workspace’. Ook daar klik je op.

Workspaces

Ik heb je vorige week al kort de omgeving van Workspaces laten zien. Maar… wat kun je er precies mee? Hoe richt je er Watson Assistant mee in? Om dat goed uit te leggen, creëer ik een nieuwe workspace. Die ik vorige week liet zien, mag je nu vergeten (want ik doe het even opnieuw dus)

1. Klik op de blauwe button ‘Create’
2. Geef je workspace een naam en een beschrijving. Zorg ook dat je de taal goed instelt, want zo kan Watson Assistant taalkundig beter met je meedenken.
3. Je komt direct in het ‘Build’ venster terecht. Voeg intents, entities en dialogs toe.

Intents en entities?

Watson Assistant deelt gesprekken in op basis van intents, entities en een dialog.

Stel: een gebruiker wil iets weten over de weersverwachting.

  • Als intent zou je iets kunnen instellen met betrekking tot ‘weer’ of ‘weersvoorspelling’
  • Om de gebruiker een specifiek antwoord te geven, moet je wel weten voor welke locatie die weersverwachting van toepassing is. Of voor welke dag. Dit zou je kunnen specificeren via de Entities.
  • Via de Dialog kun je een logisch gesprek inrichten, zodat je alle benodigde gegevens uitvraagt voor je antwoord geeft.

Zelf invoeren:

De intents voer je als volgt op:

De entities doe je eigenlijk op dezelfde manier.

In het tabblad Dialog kun je de volgorde van vragen aanpassen, zodat het op een chronologisch gesprek lijkt.

Denk je dat je klaar bent? Druk dan op de button ‘Try it?’ (verstopt in de rechterbovenhoek). Je kunt nu je eigen gesprek naspelen om te testen of jouw creatie echt zo goed in elkaar zit als verwacht. Wil je toch nog een beetje finetunen? Ga terug naar het Build gedeelte of pas her en der nog wat aan in de Try it omgeving.

Tijd om jouw Watson Assistant te deployen? Let goed op via welke opties je dat kunt doen. Voor iedere optie is een how-to uitgeschreven binnen IBM Cloud.

Laat je me weten of het jou ook lukt? Wat wil je bouwen? Bij hulpvragen weet je me te vinden!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.