Konfettie.eu heet het: het bedrijf dat TechGirl van de Week Emilie Wiersma oprichtte. Geen kinderfeestjes, geen clowns, maar sekstoys. Sekstoys die recht uit het hart komen. “Toen ik ontdekte dat sekstoys helemaal niet gereguleerd zijn en dat er veel gevaarlijke speeltjes op de markt zijn, voelde ik dat ik met mijn eigen winkelplatform moest komen.” Die ‘sexy Etsy’ is er nu. Dit is hoe Emilie het heeft aangepakt, want als je dacht dat je het in de techindustrie niet makkelijk hebt: probeer dan eens wat te doen in de sekstechindustrie.
“Ik zag dat BDSM-ruimtes erg populair waren en ik wilde er een beginnen in Rotterdam. Die wilde ik dan ook verhuren voor sex positivity-workshops. Ik denk nog steeds dat dat een goed idee is, maar omdat de coronajaren toen begonnen, was dat geen optie meer. Heel erg zonde, want ik was al met de gemeente in overleg, evenals met organisaties voor sekswerkers, maar ik moest het helemaal anders gaan doen.”
Emilie Wiersma
Zo kwam ze op het spoor van de ongereguleerdheid van de sekstoyindustrie. “Je hebt bijvoorbeeld pvc, daar zitten weekmakers in: heel gevaarlijk voor je gezondheid, bijvoorbeeld je hormoonhuishouding. TPE of TPR is poreus, wat betekent dat er kleine gaatjes inzitten die zorgen dat je het nooit helemaal goed kunt schoonmaken. Eigenlijk hoor je een poreuze sekstoy binnen 8 maanden compleet te vervangen, je bent met een vies speeltje aan het spelen. Het zou wat mij betreft een no-brainer moeten zijn dat mensen lichaamsveilige sekstoys gebruiken, maar dat is blijkbaar niet, want er is geen wet- en regelgeving voor.”
Er zijn veel kleine ondernemingen in de sekstoysindustrie die met de hand en met zorgvuldig gekozen materialen lichaamsveilige sekstoys maken. “Ik heb 40 verkopers uit heel Europa geïnterviewd over hun ervaringen met bijvoorbeeld Etsy. Ze liepen tegen veel problemen aan. Etsy verdient al jaren aan deze verkopers, maar gooit in bepaalde periodes in één keer allerlei sekstoy-bedrijven van het platform af. Er staat zoveel troep op Etsy dat alsnog met massaproductie is ontwikkeld, maar dit soort ondernemers die het wel aanpakken volgens de Etsy-manier, dus zelfgemaakt, veilig, die zijn ineens hun inkomsten niet meer zeker.”
Emilie vindt het vooral lastig dat er veel seksspeeltjes op online marketplaces en websites staan die wel het predicaat ‘body safe’ (lichaamsveilig) erbij hebben, zonder dat dat ook klopt. “Maar ja, er zijn geen standaarden. Tenminste, recent wel, maar waarom zou je je laten certificeren: het is toch niet verplicht. Erg jammer, maar het is ook een lastig wereldje: niet iedereen wil erover praten waarom ze niet voor certificering willen gaan, maar ik denk dat het mensen niet genoeg oplevert om te certificeren en het veiliger te maken.”
Veilige, online marktplaats
Waarom Emilie een veilige online handelshaven wilde creëren voor sekstoys, dat moge duidelijk zijn. Alleen is ze van huis uit geen ontwikkelaar, dus hoe kwam ze aan een website? “Nou, dat is meteen het grootste leerpunt geweest. Ik heb met mijn eigen spaargeld een digital agency in de hand genomen die een op maat gemaakte marktplaats zou bouwen. Dat had ik nooit moeten doen. Ik had direct met alleen bestaande software zelf een minimum viable product in elkaar moeten zetten. Het duurde uiteindelijk zo lang om Konfettie.eu via die digital agency werkend te krijgen, dat we ruzie kregen en het er zelfs helemaal niet kwam. Uiteindelijk ben ik zelf met Shopify begonnen en dat is nu stabiel en live, mede dankzij een Shopify-expert die me heeft geholpen.”
Emilie is nu bezig met het onboarden van 55 Europese bedrijven. “Een van de grootste uitdagingen is echter de marketing. Ik zit namelijk én in de seksindustrie én ik zit ‘on a budget’, doordat ik zoveel geld heb besteed aan die digital agency. Adverteren is op veel plekken een no-go: Kim Kardashian mag in niemendalletjes op Instagram verschijnen, maar mijn posts worden vaak verwijderd omdat deze zogenaamd te seksueel getint zouden zijn. Ik kan ook op shadowbans rekenen: als je mijn naam niet goed uittypt, dan kun je me niet vinden.”
Celebrate your curiosity
Het is een probleem waar ook de ondernemers waarmee Emilie werkt te stellen hebben. “Iedereen in de seksindustrie loopt hier tegenaan. Je wordt ook niet meer voorgesteld aan mensen op social media. Je moet dus heel creatief zijn.” Dat is echter wel een flinke rode draad in Emilies carrière. Eerst al switchen van BDSM-locatie naar online marktplaats, toen van de ene software en manier van bouwen naar de andere en nu dus ook qua marketing. Toch strijdt ze door. “Het is ook wel weer leuk, steeds iets anders moeten verzinnen. Dat hoort ook bij een startup: elke keer kom je weer in een andere fase terecht en moet je weer even zoeken wat nu.”
Konfettie.eu heeft ook een heel creatieve slogan: “Celebrate your curiosity.” Emilie: “Ik wilde vooral iets luchtigs en vrolijks, zodat het er niet vanaf druipt dat het om seks gaat. We hebben ook allerlei toffe dingen, zoals ge-3D-printe sleutelhangers in de vorm van een clitoris, BDSM-meubelen, erotische fashion. Het is nu echt een sex positive marketplace aan het worden! De naam Konfettie maakt het makkelijker om met partners aan de slag te gaan, zoals banken en betaaldiensten. Tenminste, dat dacht ik: het is toch een uitdaging om een samenwerking aan te gaan als ze weten dat je iets met seks doet.” Emilie werkt er hard aan om haar platform succesvol te maken met de Europese bedrijven die ze nu heeft benaderd. Daarna hoopt ze internationaal steeds verder te groeien.
Emilie hoopt dat niet allemaal alleen te doen. “Ik raad andere sex positive vrouwen echt aan om eens naar de sekstechindustrie te kijken. De sekstoyindustrie gaat van 32 miljard euro naar 62 miljard euro rond 2030. Het is niet alleen een leuk onderwerp, maar ook een financieel interessant onderwerp. Bovendien zijn mensen in de sekstech heel bereid om elkaar te helpen. Het gaat van productontwikkeling (zoals Lioness met haar bijzondere sekstoys) tot data veilig houden en meer: het is een heel diverse industrie waarin heel veel kansen liggen. Het is niet altijd makkelijk, maar het is het leukste wat ik ooit heb gedaan.”
Lees ook: