Bel-me-nooit-meer: Telemarketing zonder toestemming vooraf is verleden tijd

Vandaag, 1 juli 2021, verandert er een aantal wetten. Misschien heb je daarom de afgelopen dagen nog snel alcohol ingeslagen met een goede korting of heb je nog snel goedkope pakketjes besteld in het buitenland. Maar wat ook verandert is de telemarketing. Bedrijven mogen je vanaf nu niet meer zomaar bellen zonder dat je hier vooraf toestemming voor hebt gegeven.

Ze bellen je altijd als het niet uitkomt (want het komt nooit uit) en ze hebben altijd een hele mooie, niet te missen, aanbieding. Omdat ze precies weten hoe ze je moeten overtuigen, moet je moeite doen om dat ‘prachtige en eenmalige’ aanbod af te slaan. Irritant, want voor je het weet trap je er wel een keer in en kom je er achteraf achter dat je de deal toch niet wilt of dat de deal toch niet goed was. Kom er dan nog maar eens vanaf…

Bel-me-niet

We hadden al het bel-me-niet-register waarin je kon aangeven dat je niet langer gebeld wilde worden door telemarketeers. Dit was echter niet genoeg en mensen bleven klagen over ongewenste telemarketing. Gelukkig is het hele register nu overbodig door de aanpassing op de Telecommunicatiewet. Volgens de aangepaste wet mag je alleen nog gebeld worden als je vooraf toestemming hebt gegeven voor telefonische verkoop. Verder moet je bij elk gesprek de kans hebben dit aan te passen en daarna mag je niet meer worden gebeld. Dit geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor eenmanszaken en VOF’s. Ook mogen bedrijven niet meer zonder nummerherkenning bellen.

Uitzonderingen voor telemarketing

Bestaande klanten mogen nog wel worden gebeld, maar ook zij moeten dit kunnen veranderen. Dit geldt ook voor goede doelen. Nog tot 3 jaar nadat je klant was mag het bedrijf je bellen. Wanneer een zakelijk telefoonnummer online duidelijk maakt dat ernaar gebeld kan worden voor verkoop dan mag hier wel naartoe worden gebeld. Maar belangrijk is dat een telefoonnummer in het KvK-register niet geldt als toestemming! Fijn voor iedereen met een eigen bedrijf die vaak wordt gebeld met allerlei aanbiedingen. 

Bron: Direct marketing | Autoriteit Persoonsgegevens

Wil je meer weten over wat je kunt doen om je persoonsgegevens te beschermen? Lees dan deze blog.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.