Anouk Slockers: ‘Een onderzeeër bouwen is een grote uitdaging’

In het rijtje studententeams met zonneauto’s, solarboats en drones hoort een studententeam dat een onderzeeër bouwt natuurlijk ook thuis. Anouk Slockers (22) is lid van het WASUB team en bouwt samen met 24 andere studenten van de TU Delft, VU Amsterdam en de Haagse Hogeschool aan een mens aangedreven onderzeeër. Anouk is begonnen bij het PR team, maar is ook time manager. “Ik heb de planning voor het hele jaar gemaakt en ik zit ook regelmatig met de engineers om de tafel om te kijken of de gestelde deadlines haalbaar zijn.”

“We maken eigenlijk een boot met een hele gekke vorm, waar iemand op z’n buik in ligt. De piloot trapt waardoor de boot vooruit gaat. Het is heel erg lastig om een onderzeeër waterdicht te maken en bij het kleinste gaatje in de boot is er een groot probleem, want dan krijgt de piloot geen lucht meer. Ook is het redden van de piloot dan niet mogelijk, want de boot kan door de druk van het water niet geopend worden. Het is daarom vanuit de competitie waar we aan meedoen een vereiste dat de boot helemaal gevuld is met water.”

Pilotentraining

Naast deze veiligheidsmaatregel wordt er sowieso extra aandacht aan de piloot besteed. “Hij krijgt een training en persoonlijke begeleiding, aangezien zo’n mini-onderzeeër besturen een beetje claustrofobisch kan aanvoelen. We werken samen met onder andere bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam. Zij helpen de piloot met zijn trainingen en voeding; zo proberen we hem zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn taak tijdens de race. Omdat we ieder jaar een nieuwe boot bouwen, kan hij pas vanaf maart goed trainen, omdat er daarvoor simpelweg nog geen boot is.”

International Submarine Races

Over minder dan een week is de race zover waar het WASUB team het hele jaar naar toewerkt: de International Submarine Races in Washington DC. Deze race wordt het ene jaar in Amerika gehouden en het andere jaar in Engeland. “In Engeland is slalommen altijd de opdracht; dat is een iets grotere uitdaging omdat de boot dan heel stabiel moet zijn. In Amerika, wat wij dit jaar gaan doen, is het altijd de bedoeling om een snelheidsrecord neer te zetten. Deze week is nog heel hectisch, de laatste dingen aan de boot worden nu gedaan. Donderdag wordt hij opgehaald voor transport en direct naar de basis gebracht waar de race is, dus dan kunnen we er tot 25 juni niet meer bij.”

 

 

Alternatieve klasse

“Begin dit jaar hebben we met z’n allen besloten dat we mee wilden doen in de alternatieve klasse. Dat houdt in dat de boot wordt voortgestuwd door alles behalve een schroef. De invulling daaraan mogen we zelf weten. De consequentie daarvan is wel dat de boot uiteindelijk langzamer zal zijn. Het wereldrecord voor de alternatieve klasse ligt dan ook een stuk lager dan voor de propellerklasse. We hebben voor deze klasse gekozen, omdat het ons een mooie uitdaging leek en zodat we niet de voorgaande teams exact zouden kopiëren.”

Toekomst

Na haar bachelor Technische Bestuurskunde is Anouk afgelopen september begonnen met haar master Construction Management & Engineering. Zo’n groot project combineren met je master is erg lastig. “Het eerste halfjaar heb ik wel alle vakken gevolgd, maar het tweede halfjaar ben ik fulltime met WASUB bezig geweest. Dus zoals het er nu uitziet ben ik nog anderhalf jaar met deze master bezig. Wat ik daarna wil doen weet ik nog niet. Het leuke van dit project vind ik dat ik met heel veel verschillende soorten mensen samenwerk en als het ware een beetje leiding geef. Mijn interesse ligt dan ook vooral bij projectmanagement voor bijvoorbeeld grote infrastructuurprojecten of gebouwen, maar welke kant ik precies op wil ligt nog open.”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘Techgirl van de Maand‘. Vind jij dat Anouk dé Techgirl van juni 2017 moet worden? Stem vanaf 26 juni op haar! Give her all your support.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.