Het is misschien onterecht, maar we hebben bij TechGirl met de naam die we dragen natuurlijk een bepaald vooroordeel. Mensen verwachten op onze site soms een babyroze look met daarnaast vooral gadgets in 50 tinten roze. Een vervelend vooroordeel, want TechGirl Laura Jenny houdt ook echt van roze gadgets. En dat maakt haar niet minder een expert op dat gebied.
TechGirl heeft door de jaren heen veel tinten roze gehad. De babyroze is heel lang typisch TechGirl geweest, maar nu is onze kleur naast het turquoise-achtige blauw een wat hardere, meer naar paars neigende roze. Zo is het iets minder zacht, want we bespreken nog steeds belangrijke dingen en geven soms harde tikken in reviews, wanneer producten bepaalde tegenvallers kennen.
Roze gadgets
Dat mensen lichtroze -en roze überhaupt- vaak als een zwakkere kleur zien, ook nog steeds anno 2024, is niet heel gek. Het gebeurt soms automatisch: een product komt heel oppervlakkig over, omdat de verpakking daar naar is. Ik betrap mezelf er ook op dat ik het doe: “kom ik weer aan met mijn roze omdat ik een vrouw ben zeker”, maar dat is onzin. Ik ken heel veel vrouwen die een hekel hebben aan die kleur. Plus, al zou dat wel een ‘vrouwenkleur’ zijn: wat je mooi vindt, vind je mooi en daar hoef je je niet voor te excuseren.
En dat die gadgets minder krachtig of goed zouden zijn, is allang niet meer het geval. Mocht jij nog denken dat roze gadgets vaak weinig inhoud hebben, dan was ik dat vroeger zeker met je eens. Neem bijvoorbeeld de game-industrie. Als er een roze controller was, dan werd die niet door de gamebedrijven zelf gemaakt. Dat werd dan door derden gedaan en dat werd toch vaak gezien als de mindere controller dan de officiële. Vaak waren gamingmuizen en headsets in het roze alleen verkrijgbaar in goedkopere lijnen: een trend die we nu nog steeds wel veel zien.
High-end toestellen ook roze
Bij smartphones zijn de duurste toestellen zelden roze, al komt daar wel verandering in. Eén van de bedrijven die de meest kleurrijke toestellen maakt, Motorola, maakt deze al jaren ook in roze tinten, of rood of oranje. Google heeft ook al een paar roze Pixels uitgebracht. Vooral de Pixel 9 die nu in een goede, onmiskenbaar roze kleur komt is een opvallende keuze: dat is toch een toestel van rond de 900 euro. (Benieuwd naar dat toestel? Lees hier onze review) Hetzelfde geldt voor de Motorola Razr 50 Ultra, die ook in fuchsia is verschenen. Premium toestellen met opvallende kleuren.
We schijnen ons als vrouwen nog meer tot dit soort kleuren aangetrokken te voelen dan mannen. Sommige mensen koppelen dat aan het feit dat het warme kleuren zijn en we warmte, bijvoorbeeld in persoonlijkheden, belangrijk vinden. Of jij ook tot die categorie behoort, dat is aan jou. Ik ben meer van de categorie: ik vind het gewoon fijn om naar te kijken. Het valt op, het is aansprekend, en -in mijn vak niet geheel onbelangrijk- het ziet er sprankelender uit op foto’s.
Uitgesproken
Zeker in een wereld waarin smartphones steeds meer op elkaar beginnen te lijken (op de foldables na) is het fijn wanneer een toestel zich duidelijk onderscheidt door een spannende kleur te kiezen. Uitgesproken, opvallend: ik houd ervan. Er gebeurt iets in mijn brein als ik een felgekleurd toestel zie: terwijl er een stuk minder activiteit is als die smartphone weer zwart is, of nog erger: wit. Is het rolbevestigend, die hang naar roze? Misschien, als je graag in rollen denkt, maar ik denk liever aan het mooie plaatje, zonder dat we daarbij de inhoud vergeten. En roze is daar een prima kleur voor, probeer zelf maar eens wat er in jouw hoofd (of misschien wel hart) gebeurt. Niks mis mee.