Vlog: pakketjes, van bestellen tot bij jou in huis

Pakketjes, van bestellen tot bij jou in huis: wat is de weg van de online bestelling tot aan jouw huis? Hoe vaak hebben mensen het pakketje in handen? Waar vliegt jouw pakketje allemaal langs en hoe komt het pakket toch binnen no time bij jou thuis? TechGirl Stephanie vroeg het zich af en ging op onderzoek uit bij DHL Parcel.

Pakketjes, pakketjes, pakketjes, meer online bestellingen dan ooit!

In november plaatste DHL Parcel een post op social media waarin ze aangaven dat wanneer ze alle pakketjes van 2020 achter elkaar zouden leggen, ze 2,5 keer de aarde rond zouden kunnen.

Covid-19 zorgt dit jaar voor een piekdrukte in november en december. Er worden ruim 70% meer pakketjes verwerkt dan voorgaande jaren. Op een drukke dag rollen er 1 miljoen pakketjes over de band. Dat is twee keer zoveel als normaal. Ze hebben momenteel 8.000 bezorgers op de weg, 40% meer dan vorig jaar!

Van bestellen naar pakketjes bij jou in huis

DHL heeft meerdere grote sorteercentrums in Nederland. Daar komen dagelijks pakketten binnen die worden gesorteerd voor de verschillende distributie depots in Nederland. DHL heeft ruim 135 distributiedepots in Nederland waaruit dagelijks honderden auto’s vertrekken om pakketten te bezorgen.

Hoe werkt dat bij distributiedepots?

In een distributiedepot komen vroeg in de ochtend veel vrachtwagens binnen vanuit de grote sorteercentrums in Nederland. Er zijn bijvoorbeeld grote sorteercentrums in Amsterdam, Zaltbommel, Hengelo, Utrecht en Zwolle. Vanuit daar rijden vrachtwagens vol rolcontainers met pakketten naar de distributiedepots. Eenmaal aangekomen bij de depots worden alle pakketjes één voor één uit een rolcontainer gehaald, ingescand en voorzien van een volgnummer en een ritnummer.

En dan de bezorging

De distributiedepots maken logische ritten voor de bezorgers. Met een PDA (kleine handscanner) worden alle pakketten door de bezorger opnieuw ingescand en in de auto gelegd. Vervolgens gaan de bezorgers op pad.

Ze starten bij een ServicePoint waar ze de pakketten afleveren van de mensen die niet thuis waren. Zo liggen deze pakketten vanaf ongeveer 12:00 uur klaar voor de mensen die een briefje in de bus hebben gekregen dat het pakket naar een ServicePoint is gebracht.

Daarna rijden de bezorgers de rest van de route. Ze brengen zo snel mogelijk zoveel mogelijk pakketten weg. Einde van de dag gaan de bezorgers opnieuw langs een ServicePoint en halen de pakketten op die er die dag zijn afgegeven. Die pakketten worden gescand en gaan direct door naar de afzender (denk aan grote afzenders zoals Wehkamp) of naar een centraal sorteercentrum. Daar begint het proces weer van voor af aan.

Volg jouw bestelling…

Heb jij jouw Techgadgets al binnen voor 2020? Zodra je jouw bestelling plaatst en deze wordt aangemeld bij DHL ServicePoint krijg jij een e-mail of bericht met jouw zendingsnummer zodat jij jouw pakket kunt volgen. Je ziet precies wanneer jouw pakket in een sorteercentrum is, wanneer jouw pakket met de bezorger mee is gegaan en of je pakket al is afgeleverd bij jou thuis of juist bij een ServicePoint is. Ideaal, zo weet je precies wanneer je jouw techgadget in handen hebt!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.