Een eigen webshop? 7 tips om succesvoller te worden

Het runnen van een webshop is een uitdagende taak en tegelijkertijd het type onderneming waar je veel winst mee kan maken. Maar hoe pak je alles goed aan om met je webwinkel succesvol te zijn? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar alle webwinkels hebben bepaalde overeenkomsten die hun successen verklaren. In dit artikel geven we je 7 tips om je kans op een succesvolle webshop te vergroten.

1. Laat software op maat maken voor je webshop

De eerste tip die we je mee willen geven is software op maat laten maken door professionals. Het voordeel hiervan is dat je volledige controle hebt over de software. Hierdoor ben je niet afhankelijk van een bedrijf dat regelmatig updates uitvoert en hoef je nooit te vrezen voor het maken van een overstap naar een andere software. Op de lange termijn is dit een keuze die zich hoe dan ook zal uitbetalen.

2. Een gebruiksvriendelijke website

Ten tweede is het zaak om een gebruiksvriendelijke website te hebben. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een site die ontworpen is door Wux.nl. Dankzij een gebruiksvriendelijke site is de kans groot dat je een hoger aantal conversies per bezoeker zult hebben. Dit komt doordat men het fijn vindt om op je website te zijn, waardoor de kans dat iemand afhaakt en weer verder gaat zoeken ontzettend klein is. Het loont daarom om een gebruiksvriendelijke website te laten maken, want dit levert je op den duur flink wat winst op.

3. Een webshop die goed scoort op SEO

Als derde overleeft je webshop het alleen als het goed ranked met SEO. Met een slimme SEO-strategie kun je ervoor zorgen dat jouw webshop bovenaan de zoekresultaten staat wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar de producten die jij aanbiedt. Door relevante zoekwoorden te gebruiken, meta-tags te optimaliseren en hoogwaardige content te creëren, vergroot je de zichtbaarheid van je webshop en trek je meer organisch verkeer aan. Ook eens in de zoveel tijd een kijkje nemen naar je strategie is hierbij belangrijk. Misschien wordt het tijd om aanpassingen te maken waardoor je je concurrenten voor blijft. Met een goed rankende webshop vergroot je je kansen op meer bezoekers en uiteindelijk meer conversies.

4. Gerichte advertenties toepassen

Denk ook eens aan gerichte advertenties voor je webshop. Op social media is dit met name een sterke tool die je kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt die sportkleding verkoopt, kun je mensen op platformen als Facebook zo targetten dat met name mensen die bijvoorbeeld bepaalde grote sportschoolketens liken, je advertenties zien. Gerichte advertenties zijn daardoor heel handig om je doelgroep te bereiken. Maak daarom een strategie voor je social media campagnes die hier gebruik van maakt.

5. Je aanbod regelmatig veranderen

Wil je je webshop aantrekkelijk en up-to-date houden voor je klanten? Dan is het regelmatig veranderen van je aanbod een slimme zet. Door nieuwe producten toe te voegen en af en toe een frisse wind door je assortiment te laten waaien, houd je je klanten betrokken en nieuwsgierig. Bovendien kun je inspelen op seizoensgebonden trends en speciale gelegenheden, waardoor je klanten steeds nieuwe redenen hebben om terug te keren naar je webshop.

6. Social media foto’s en video’s

Zorg dat je foto’s en video’s hebt die je op social kunt plaatsen. Hiermee weten je klanten bliksemsnel wat je producten en diensten zijn en leren ze het verhaal achter je merk kennen. Wees creatief en experimenteer met verschillende formats en stijlen die passen bij je merkidentiteit en de interesses van je doelgroep. Denk aan leuke boomerangs, inspirerende quotes, productdemonstraties, en achter-de-schermen beelden. Met de juiste mix van creativiteit, consistentie en inzicht in je doelgroep vergroot je de kans om te scoren op social én meer mensen naar je webshop te trekken.

7. E-mail marketing gebruiken

Maakt tot slot gebruik van e-mailmarketing. Wat de kracht hiervan is? Dit is een casual manier om klanten op de hoogte te houden van wat je allemaal te bieden hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan nieuwsupdates of kortingsacties. Het stelt je in staat om persoonlijk te communiceren en een directe verbinding met je doelgroep op te bouwen. Wees creatief met je e-mails en zorg voor een aantrekkelijk ontwerp en pakkende inhoud die de interesse van je ontvangers wekt. Door e-mail marketing slim in te zetten, kun je een waardevolle relatie opbouwen met je klanten en hen keer op keer terug laten komen naar je webshop

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met WUX

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.