Google browser

Vijf manieren om je WordPress-website SEO-vriendelijk te maken

Van alle mensen die naar iets op zoek zijn op het internet, begint ongeveer 90 procent zijn of haar zoektocht in Google. Meestal kijken mensen alleen op de eerste twee pagina’s van de zoekresultaten. Als jouw website niet op deze plek verschijnt, loop je dus veel websitebezoekers mis. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website op de eerste of tweede pagina van de zoekresultaten terechtkomt? Daarvoor moet je ervoor zorgen dat jouw WordPress-website SEO vriendelijk is.

Wat betekent het als mijn WordPress-website SEO-vriendelijk is?

SEO staat voor Search Engine Optimization, met andere woorden: zoekmachine-optimalisatie. Het betreft alle activiteiten die je kunt ondernemen om jouw webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines op de voor jouw webpagina’s relevante zoekwoorden. Hierbij wordt vooral gekeken naar de positie van de webpagina’s in Google, omdat dit de meest gebruikte zoekmachine is.  

Een WordPress-website die SEO-vriendelijk is, voldoet dus aan alle eisen om hoog in deze zoekresultaten terecht te komen. In dit artikel geven wij je vijf tips om jouw WordPress-website SEO-vriendelijk te maken

1. Ga voor een SEO-vriendelijk thema

Zorg als eerste voor een goede basis. Je WordPress-thema is daar een belangrijk onderdeel van. Ben je technisch ingesteld en weet je hoe je code schrijft? Kijk dan wat nodig is om zelf een SEO-vriendelijk thema voor je WordPress-website te bouwen. 

Als je hier niet heel handig in bent en je weet nog niks van SEO-vriendelijke thema’s, kijk dan bij de SEO-geoptimaliseerde thema’s in de catalogus van WordPress. Als je een goede websitebouwer hebt gevonden, bespreek het dan met diegene. Hij of zij weet vast wat belangrijk is. 

2. Houd je content up-to-date

Regelmatig nieuwe content posten, zorgt ervoor dat je website stijgt in de zoekresultaten van Google. Het beste is om de onderwerpen aan te houden waarvoor bezoekers graag op jouw website terechtkomen. Heb je een site over organische kleding? Schrijf dan bijvoorbeeld over merken die dit verkopen, of over organische materialen in spijkerbroeken. 

Daarnaast werkt het ook om je oude content tot in de kleinste details te optimaliseren. Voeg foto’s toe met de juiste alt-tabs en plaats relevante YouTube-video’s in de tekst. En last but not least: verwerk de juiste zoekwoorden in de teksten. Al deze tips bij elkaar geven je WordPress-website zeker een boost. 

3. Kies de juiste URL’s

Als je een nieuwe pagina aanmaakt, maakt WordPress automatisch een URL voor je aan. Die gegenereerde URL’s lijken een beetje op je originele WiFi-wachtwoord. Met andere woorden: het bestaat vaak uit random letters en cijfers. Dat maakt het niet heel SEO-vriendelijk. Kies daarom voor SEO-vriendelijke URL’s die het onderwerp van de pagina weergeven. 

Als je next level wil gaan, verwerk je de zoekwoorden ook in de URL. Even terug naar de site over organische kleding. Als je een artikel hebt over ‘organische jeans’, verwerk dit dan in de browser-link. Hier heb je geen aparte plugin voor nodig. Je kunt de link zelf heel eenvoudig in WordPress aanpassen. 

4. Bouw een duidelijke sitemap

Een sitemap geeft alle pagina’s weer, waar je website uit bestaat. Als je een eenvoudige sitemap hebt gebouwd, zie je al snel hoe de pagina’s van je site aan elkaar verbonden zijn. Het mooie van WordPress, is dat dit CMS de sitemap automatisch voor je bijwerkt. 

Een duidelijke opbouw van deze sitemap is belangrijk voor jouw bezoekers, maar ook voor zoekmachines, omdat deze je site dan eenvoudiger kunnen ‘lezen’.  

Een duidelijke, overzichtelijke sitemap is nog belangrijker wanneer je sitemap vrij complex is. Een complexe sitemap ontstaat bijvoorbeeld door interne linkbuilding en de aanleg van extra landingspagina’s, beide belangrijke onderdelen voor SEO.

5. Kies voor de beste SEO plugin

Wil je iemand die over je schouder meekijkt en je vertelt of de webpagina’s van jouw WordPress-website SEO-vriendelijk zijn? Zijn naam is Yoast (spreek uit: Joost) en hij vraagt helemaal geen geld voor zijn dienstverlening. Het is namelijk de populairste SEO-plugin voor WordPress. 

Zelfs de gratis versie doet al enorm veel voor je website. Denk hierbij aan het scannen van content, het optimaliseren van zoekwoorden, het automatisch bijhouden van de XML-sitemap en natuurlijk nog veel meer. De betaalde versie bevat nog meer geavanceerde technieken, zoals de integratie met Google Search Console. 

Bonustip: leid verkeer naar jouw website 

Hoe meer bezoekers naar jouw website, des te beter het is voor je ranking. Naast bovengenoemde SEO-technieken zijn er nog andere manieren om verkeer naar je website te leiden. Wat dacht je ervan om je site te promoten op social media? Samenwerken met andere content creators is ook een optie. Door elkaar te promoten op jullie website of via social media, spreek je weer een ander publiek aan. 

Een andere techniek is externe linkbuilding. Hiermee promoot je jouw website via andermans platform. Door de plaatsing van je link, stijg je ook in de zoekresultaten. Er is dus genoeg te doen om jouw WordPress-website SEO-vriendelijk te maken. 

Maak ook jouw WordPress-website SEO-vriendelijk

Kortom, wil je dat jouw WordPress-website hoger scoort in de zoekresultaten? Deze SEO-technieken brengen je site naar een hoger niveau. Verwacht echter niet te snel resultaat. Rome is ook niet in één dag gebouwd. SEO-optimalisatie is een proces waar je voortdurend mee bezig moet zijn en waarvan je pas na enkele weken of zelfs maanden resultaat ziet.

Wat is jouw favoriete techniek om goede resultaten te behalen met jouw WordPress-website? 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.