Wij TechGirls laten ons graag inspireren als het gaat om nieuwe tech trends van de toekomst. We worden vrolijk van alles dat ons leven makkelijker, leuker of interessanter maakt! Zo heeft Bosch weer een heleboel voor ons in petto. Deze week nam ik, TechGirl Nadi, een kijkje tijdens het Bosch Connected World Event in Berlijn. ✨

Het Bosch Connected World Event in Berlijn is een internationale conferentie rondom het thema Internet of Things en Digital Transformation. Het doel van ’t event is niet alleen om te inspireren, er zijn ook diverse (actieve) workshops, waardoor je direct je skills verbetert. Meer dan 150 sprekers delen hun kennis rondom IoT trends en implementaties. Naast de sprekers is er ook een grote beursvloer, zijn er labs en is er een hackathon. Er komen jaarlijks zo’n 5000 bezoekers op af, wow! Ik deed live verslag via onze TechGirl Instagram Stories (klik hier om ‘m te bekijken), schreef dit blog en maakte een vlog. Die video vind je onderaan dit item!

“The IOT is one of the main drivers of change”

Bosch CEO Volkmar Denner opende het event met bovenstaande woorden. En toen voegde hij er nog aan toe: “Everything that can be connected, will be connected!”. Geen gek toekomstbeeld, want we zijn hard op weg met onze slimme wereld, slimme steden en slimme huizen. Waar je vroeger wellicht nog een inbelverbinding had en – als je er vroeg bij was – een mobiele telefoon, heb je nu al gauw 10 of meer devices in je huis die verbonden zijn met het internet. Je telefoon, je televisie(s), je computer(s), tablet(s)… en niet te vergeten je oven, wasmachine, lampen, geluids- en beveilingsinstallatie(s). Het rijtje gaat nog wel even door.

Het punt is altijd dat het nog lastig is om onderling alles te verbinden. En als je alles dan eenmaal kan besturen vanuit één hub, werkt het gezamenlijk vaak nog niet heel slim. De data wordt niet onderling verwerkt, of er zijn geen bevoegdheden voor het maken van bepaalde keuzes.

Trust en Ease of use

Bosch wil hier, samen met haar partners, verandering in brengen. De twee focuspunten waar zij voor gaan zijn Trust en Ease of use. Beiden niet nieuw, en beiden absoluut hot topics. Ik vind ’t mooie focuspunten. Denk maar eens aan Trust. Dat draait om jouw persoonsgegevens, je beveiliging, ethiek en meer. Maar ook om vertrouwen, vooral als er AI aan te pas komt. En Ease of use is ook wel een puntje. Omdat er nu zoveel systemen zijn, die onderling nog niet met elkaar matchen, is de Ease of use vaak nog ver te zoeken.

Internet of Things -> Economy of Things

Bosch wil de Trust en Ease of Use verhogen door te gaan werken met Distributed Ledger Technology (DLT). Dit is een technologie waarbij digitale informatie in een databank over een netwerk van verschillende gebruikers opgeslagen wordt. Een digitaal grootboek. En zoals Bosch zelf zegt: we willen van een Internet of Things naar een Economy of Things. Bosch CEO Volkmar Denner gaf tijdens de opening ook nog aan: “Door het samenbrengen van de fysieke en digitale wereld maken wij het dagelijkse leven gemakkelijker. In de toekomst zullen dingen niet enkel geconnecteerd zijn om te communiceren, zij zullen ook samen zaken doen.” Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch factureren van auto-eigenaars voor het gebruik van tolwegen, parkeerplaatsen en laadstations. Alles autonoom en legaal geregeld.

User cases

De lezingen waren voornamelijk gericht op user cases. Bestaande projecten, waarbij ook al proof of concept is. En da’s erg fijn, want anders blijft het bij een hoop ‘blabla’. Nu dus niet. Waar vorig jaar de zelfparkerende auto centraal stond, was dat dit jaar dus geautomatiseerde, legale systemen.

Bosch en Siemens ontwikkelen momenteel gezamenlijk een applicatie. Een slim parkeerbeheersysteem gebaseerd op blockchain. In de toekomst zal DLT parkeren een stuk eenvoudiger én sneller maken. Auto’s zullen rechtstreeks met de parkeerfaciliteiten in de buurt communiceren en de beste voorwaarden onderhandelen. Zodra de auto de ingang van de gekozen parkeergarage bereikt, zal deze zichzelf aan de slagboom identificeren en wordt de slagboom geopend zonder dat de bestuurder een ticket uit de automaat hoeft te halen. De bestuurder zal de parkeergarage ook zonder tijdverlies kunnen verlaten, omdat de auto al met de slagboom aan de uitgang gecommuniceerd heeft en de betaling via een virtuele transactie geregeld heeft. Bestuurders hoeven niet langer geld bij de hand te hebben of zich zorgen te maken over een zoekgeraakt parkeerticket. Er loopt momenteel een proef op de researchcampus van Bosch in Renningen en de Siemens-campus in München.

Geen stropdas, lekker casual

Opvallend was wel het lage aantal vrouwelijke bezoekers en sprekers. Helemaal omdat ik tijdens de Web Summit, afgelopen november in Portugal, zo’n 50% vrouw zag. Tijdens de openingskeynote werd er een grapje gemaakt over dat er geen stropdas meer wordt gedragen, want: casual. Ik denk dat ik dan supercasual ben, want ik heb er zelfs nog nooit één gedragen.

#LikeaBosch

De (grappige) nieuwe campagne van Bosch is #LikeaBosch, met bijbehorende slogan: “Why live a normal life when you can live #LikeABosch?”. Het maakt het merk Bosch meteen wat rebelser, en dat vind ik erg leuk. Tijdens ’t event kwam dit iedere keer weer terug, niet alleen in hun uitingen of tijdens lezingen, maar ook op de beursvloer.

PS. wellicht kunnen ze #GirlBosch (in plaats van #GirlBoss) en #BoschBabe (in plaats van #Bossbabe) ook adopteren? Just sayin’.

Bosch, bedankt voor de uitnodiging! 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.