Nederlanders schijnen per dag gemiddeld 40 minuten naar YouTube-filmpjes te kijken. Om nog maar te zwijgen over hoeveel minuten er dagelijks worden gestoken in het maken ervan. Wil je ook eens kijken of een YouTube-kanaal starten iets voor je is? Gewoon doen. TechGirl legt je uit hoe.

Een YouTube-kanaal starten, hoe pak je dat aan? Je kunt er natuurlijk heel lang over gaan nadenken of het wel zin heeft om er een te beginnen; iedereen heeft het inmiddels. Maar als je bedenkt wat je wilt brengen en dat ook gaat brengen, dan kan het je nog gaan verbazen hoeveel kijkers je gaat krijgen. Als je maar dichtbij jezelf blijft: maak ik als kinderloze steeds vlogs over hoe je luiers moet verschonen en wanneer je kind oud genoeg is om bij een ander kind te blijven spelen? Dan kost dat me waarschijnlijk veel meer moeite dan wanneer ik rare kattenfilmpjes van mijn huisdieren op YouTube deel.

Google-account

Nou, dat is besproken. Dan kunnen we het nu hebben over hoe je zo’n kanaal opzet. Ten eerste moet je een Google-account hebben, dus bijvoorbeeld die ene die je gebruikt om in te loggen op Gmail. Je logt in op YouTube en je zit in je account. Klik op je avatar en dan op ‘Mijn kanaal’. Als het goed is, kan YouTube geen kanaal van je vinden en gaat hij dan meteen over op het aanmaken van een nieuwe. Je kunt er een aanmaken op je eigen naam, maar je kunt ook een andere naam gebruiken.

Je kanaal is er! Dat was makkelijk, toch? Je bent nu nog niet helemaal klaar, want je wil natuurlijk wel dat je kanaal uitstraalt wat jij ermee wilt doen. Ga dus naar Kanaal Aanpassen om de kanaalbeschrijving in te voeren, en upload daar meteen een foto. Daarnaast kun je ook nog een banner aan je kanaal toevoegen. Zorg ervoor dat je banner-afbeelding een goede kwaliteit heeft. Zorg ook dat je profielfoto goed te zien is, ook als je hem op een wat kleiner scherm bekijkt. Gebruik een foto die niet al te druk is.

De juiste uitstraling

Je kanaal heeft als het goed is nu de look en feel van wat je uit wilt stralen. Dan is het nu tijd voor het uploaden van een video. Je kunt video’s van je telefoon uploaden, zoals een kooktutorial of een filmpje waarin je je liefje of je moeder voor de gek houdt: wat jij wil. Kies een titel waarvan je denkt dat mensen er ook op gaan zoeken. Dus niet: “Een filmpje waarbij ik appelbeignets klaarmaak”, maar bijvoorbeeld “Zo maak je de lekkerste appelbeignets” of “Appelbeignets maken die altijd lukken”.

Zorg dat de video op Openbaar staat. Je kunt hem ook inplannen voor een later moment, mocht je al in de luxepositie zitten om vooruit te kunnen werken. Vervolgens kies je publiceren (of ‘gereed’, als je hem klaarzet) en je bent klaar om de video te uploaden. Je kunt deze eventueel nog aanpassen door naar de Creator Studio te gaan. Je kunt allerlei opties toevoegen, zoals ondertiteling. En ja, dan is het een kwestie van wachten tot je views krijgt.

Dat wachten hoef je niet al te passief te doen, want je kunt het beste je kanaal gaan pluggen. Nu zal je er vast niet doorheen komen als je Radio538 belt om even een shout out naar je eigen kanaal te doen, maar je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met op social media delen van een linkje naar je video. Je kunt ook fora bezoeken over hetzelfde onderwerp en daar actief op gaan reageren, bijvoorbeeld met je video in je ‘handtekening’. Ken je iemand die ook YouTube-video’s maakt, dan kun je ook nog vragen of hij of zij een keer jouw kanaal wil noemen, of beter nog; dat je een keer in het filmpje van diegene mag voorkomen.

Geld verdienen aan YouTube

Wil je geld verdienen aan je kanaal, dan zul je je heel veel met de bovenstaande activiteiten moeten bezighouden. Je kunt als je video’s veel worden bekeken, ook bij Status en Functies in Creator Studio aangeven dat je Inkomsten Genereren wilt inschakelen. YouTube vertelt je dan hoe je geld kunt verdienen met het kanaal. Ik zou er zelf niet te veel op rekenen; je kunt je beter concentreren op het perfectioneren van je filmpjes en zorgen dat je regelmatig iets nieuws op je kanaal plaatst.

Plaats je regelmatig iets op je kanaal, dan heeft je kanaal meer kans van slagen. Dan kunnen mensen die fan van je zijn elke week bijvoorbeeld op dezelfde dag terugkomen voor je nieuwe vlog. Die kun je van tevoren op je social media alvast noemen om je publiek warm te maken. Want ja, een beetje hype kan weinig kwaad, zolang je niet iets belooft dat je niet waarmaakt. En zolang je mensen ook maar niet al te veel spamt. Zeker op je persoonlijke social media kan het irritant zijn.

Ik wens je heel veel succes en vooral veel plezier met de start van je YouTube-kanaal. Ik heb je nu natuurlijk wel heel basic uitgelegd hoe het werkt. Misschien wil je bijvoorbeeld make-up reviewen en dan sponsoren aanboren. Dat is nog meer PR-werk voor jezelf dat erbij komt, maar dat kan goed uitpakken. Echter komt het altijd weer op hetzelfde neer: hoeveel volgers je hebt. En dat komt weer neer op het maken van leuke filmpjes. Succes!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.