2021

Jaaroverzicht van de leukste jaaroverzichten van 2021

We naderen het einde van het jaar en dat betekent dat er door allerlei websites weer een jaaroverzicht wordt gedeeld. Wat hield ons dit jaar bezig? Google, Twitter en zelfs Zoom kunnen daar met verschillende statistieken iets over zeggen in de vorm van leuke weetjes. In deze blog vind je een overzicht van leuke jaaroverzichten. Ook heel erg geschikt als inspiratie voor een leuke eindejaarsquiz!

Year in search – Google

Google komt jaarlijks met ‘Year in search’: een jaaroverzicht gebaseerd op de zoektermen op Google. Google is voor veel mensen dé plek om op zoek te gaan naar informatie. Dit zie je dan ook goed terug in ‘Year in search’. Zo is wereldwijd de meest opgezochte serie dit jaar Squid Game, en is de meest gezochte nieuwsterm Afghanistan. In Nederland is dit jaar de meest gezochte term Peter R. de Vries. In België kwamen dit jaar Youtubers in opspraak toen zij een puppy kochten bij een broodfokker. Je ziet dit in het Google jaaroverzicht bijvoorbeeld terug omdat de meest gezochte ‘Wat is’-vraag in België dit jaar was: ‘Wat is een broodfokker?’.

Twitter jaaroverzicht

Twitter is, net als Google, een plek waar mensen naartoe gaan als ze iets willen weten of vertellen. Op Twitter zie je vaak al dat trending topics een weerspiegeling zijn van wat er speelt in de maatschappij. Dit zien we ook terug in het jaaroverzicht van Twitter. Zo komen veel tweets die te maken hebben met de Amerikaanse presidentsverkiezingen terug in het lijstje met meest gelikede tweets. Maar ook de legendarische 2021 tweet van Twitter zelf ‘hello literally everyone’ – getweet toen er een grote storing was bij Facebook – komt hoog in het lijstje van meest gelikede tweets voor.

Hoe hebben we in 2021 Zoom gebruikt?

Sinds COVID-19 is het in veel bedrijven de standaard om te videobellen, en dan vaak via Zoom. Met alle data die beschikbaar is over gebruikersstatistieken maakte Zoom een jaaroverzicht vol pubquiz-waardige weetjes. Een paar persoonlijke favorieten:

  • 71% van de Zoom-gebruikers heeft ‘You’re on mute’ gezegd, 57% ‘Can everyone see my screen?’
  • 75% van de gebruikers zwaait aan het einde van de meeting
  • 43% van de gebruikers heeft tactisch dat deel van de kamer opgeruimd dat zichtbaar is

Wat doet YouTube dit jaar?

YouTube maakte sinds 2011 elk jaar een YouTube Rewind video waarin ze belangrijke momenten op YouTube in de spotlight zette. In 2018 en 2019 werden deze video’s erg negatief ontvangen. Maar liefst 19 miljoen mensen gaven de video van 2018 een dislike. Het is daarmee de video met de meeste dislikes van YouTube. In 2020 sloeg YouTube de Rewind traditie over vanwege COVID-19.

Dit jaar kondigt YouTube aan om te stoppen met Rewind video’s. Ook al werd er gehint op een ander soort Rewind; het is nog niet helemaal duidelijk wat dit zal worden. Wel komen ze ook dit jaar waarschijnlijk weer met lijstjes met de trends op hun platform, zoals de meest gekeken video’s en populairste influencer.

Een persoonlijk jaaroverzicht

Naast algemene overzichten bieden ook veel apps die je (dagelijks) gebruikt een persoonlijk jaaroverzicht waarin je ziet wat jij het meest geluisterd, gelezen, gedeeld of geliked hebt op hun platform. De meeste apps geven je vanzelf een melding zodra je overzicht klaarstaat.

Op Spotify vind je altijd al thema-afspeellijsten; aan het einde van het jaar vind je er dus ook verschillende afspeellijsten met muziek kenmerkend voor 2021. Daarnaast maakt Spotify elk jaar een persoonlijk overzicht met jouw favoriete nummers, artiesten en podcasts van dat jaar: Spotify Wrapped.

Via je social media krijg je ook een goed beeld van jouw 2021. Instagram biedt dit jaar de mogelijkheid om je leukste stories van 2021 samen te vatten in een 2021 review story. Op basis van een voorselectie aan stories kun je zelf je eigen jaaroverzicht bewerken en bepalen wat je uiteindelijk deelt met je volgers.

Ook Facebook helpt je met het maken van een jaaroverzicht op basis van je activiteit op het platform. Dit jaar maken ze hierbij onderscheid tussen bijvoorbeeld locaties die je hebt bezocht, interactie met vrienden en evenementen die je hebt bezocht. Ook hierbij kun je eerst je overzicht bewerken voordat je deze deelt, maar het opzetje maakt Facebook zelf. Snapchat heeft de Flashback functie, die lijkt op de al bestaande On This Day-functie. En ook TikTok deelde in een blogpost al jaarstatistieken.

Storytel lanceerde ‘Year of Stories’ waarin je een overzicht ziet van het aantal geluisterde verhalen, je favoriete auteurs, voorlezers en genre, hoeveel dagen je aan het luisteren was en wat je langste luisterstreak was.

Nintendo maakt dit jaar ook een jaaroverzicht voor gebruikers met een Nintendo account. Log in op de website van Nintendo en je vindt meer informatie over je spelstatistieken. Hoeveel uur heb je gespeeld, en welk genre spellen was dit jaar bij jou populair? Allemaal van dit soort statistiekjes worden in kleurrijke overzichtjes getoond.

Hebben we jouw favoriete jaaroverzicht gemist? Laat het weten in de reacties!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.