Podcasts worden steeds populairder. Er zijn letterlijk miljoenen verschillende podcasts over de hele wereld die je kunt beluisteren over allerlei (boeiende) onderwerpen. Er is natuurlijk altijd plek voor nog een extra podcast, namelijk die van jou.
Als je een idee hebt voor een geweldige podcast is dat al een begin, maar je wilt natuurlijk wel dat er mensen naar je podcast gaan luisteren. In dit artikel gaan we dat bespreken: hoe je extra luisteraars naar je podcast haalt door je podcast op social media te promoten. Overigens kun je na het lezen van dit artikel natuurlijk altijd een aflevering van onze eigen podcast beluisteren om op goede ideeën te komen.
Kies je platform en doelgroep zorgvuldig uit
Je hebt tegenwoordig een ruime keuze aan platforms die je kunt gebruiken om je podcast te promoten. De vraagt blijft natuurlijk: hoe kies je het juiste social media platform voor je podcast uit? Welnu, dat is waarschijnlijk het platform dat je (potentiële) bezoekers gebruiken. Wat is je doelgroep? Als je doelgroep wat jonger is, kun je het beste kiezen voor social media zoals Instagram of Snapchat. Als je een volwassenere of zakelijke doelgroep hebt, kun je het beste gaan voor LinkedIn. Als je niet echt zeker weet waar je doelgroep precies online uithangt, dan is het een slim idee om dat eerst even te onderzoeken.
Kies de juiste naam voor je podcast
Dit klinkt een beetje als een voor de hand liggende tip, maar de juiste naam voor jouw eigen podcast is heel belangrijk. Een pakkende naam blijft namelijk goed hangen bij je luisteraars en zorgt ervoor dat zij ook andere afleveringen van je podcast gaan beluisteren. Kies daarom een naam uit voor je podcast die nog niet in gebruik is door een andere content creator en die niet teveel lijkt op die van iemand anders. Zo voorkom je verwarring en houd je het uniek.
Maak gebruik van hashtags
Als je je podcast wilt gaan promoten op Instagram, Twitter, of zelfs LinkedIn, dan is het heel verstandig om hashtags te gebruiken. Deze hashtags helpen je een groter publiek te bereiken en je content alleen aan te bieden aan de mensen die hiernaar zoeken. Je hoeft overigens niet alleen generieke hashtags te gebruiken zoals #foodlover of #musicforlife, maar je kunt ook juist specifiekere hashtags gebruiken.
Kies er daarnaast voor om een bepaalde hashtag echt goed te promoten en soort van tot jouw ‘merk hashtag’ te maken. Zo weten jouw luisteraars het direct wanneer je weer een nieuwe podcast de lucht in hebt gegooid. Je kunt altijd vragen aan je luisteraars gedurende je podcast deze merk hashtag te delen, zodat jouw podcast nog bekender wordt.
Gebruik quotes om afbeeldingen van te maken
Social media draait vrijwel volledig om filmpjes en plaatjes. Maak hier dus goed gebruik van! Een van de slimste dingen die je kunt doen om je podcast te promoten, is van een quote een afbeelding of een meme te maken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met gratis software zoals Canva. Grote kans dat deze gedeeld worden en zo wordt jouw podcast natuurlijk weer populairder.
Dit artikel is tot stand gekomen samen met Business Name Generator.