Snapchat rolt momenteel een update uit waardoor je meer ziet van je echte vrienden en minder van influencers en bedrijven. Vooral de mix van vrienden en bedrijven door elkaar is voor veel mensen een probleem, meent CEO Evan Spiegel. Het geeft volgens hem meer ruimte voor fake nieuws om te verspreiden. ‘Je vrienden zijn geen content, het zijn relaties’, aldus Spiegel.
Op zich een interessante gedachte dat je dus fake nieuws eerder voor echt aanneemt als het wordt gepresenteerd tussen de updates van de mensen die belangrijk voor je zijn in je leven. Fijn dat Snapchat daarover nadenkt en dus met deze oplossing op de proppen komt. De oplossing is erg slim.
Je kunt na de update bij het camerascherm aan het begin kiezen om rechts te swipen voor Stories, Chat en foto’s van vrienden. Swipe je naar links, dan krijg je de content van influencers en bedrijven te zien. Nieuw is bovendien de dynamische Friends-pagina, waarin je je contacten ziet op basis van hoeveel contact je met ze hebt.
Op de nieuwe Discover-pagina zie je Stories gebaseerd op jouw interesses, met daarbij je lidmaatschappen aan de bovenkant van de pagina. Dat klinkt allemaal lekker: je krijgt dus niet allemaal ‘reclame’-achtige content door je social media heen, waardoor het platform iets mensvriendelijker wordt.