Waar je eerst nog dacht: wat is dat toch, dat gele icoontje met dat spookje erin, heb je misschien uit nieuwsgierigheid nu ook Snapchat gedownload, de app die jongeren al jaren gebruiken om snel opnames en foto’s te delen voor een zelf instelbare periode. In Snapchat maak je een soort ‘verhaal’ van je dag, door af en toe een foto of filmpje te maken. De app plakt deze dan aan elkaar. Dat doet hij gelukkig zonder advertenties ertussen te proppen, want dat zou je verhaal verstoren, maar ze hebben wel andere handige foefjes bedacht om je toch te indoctrineren met reclame.

Dat doen ze namelijk door reclames voor te stellen als nieuw verhaal. Ze maken het de reclamemensen zo gemakkelijk mogelijk, zo schrijft Techcrunch. Zo kunnen ze het geld dat ze in de advertentie steken, gemakkelijk terugverdienen, is er volop maatwerk mogelijk en worden adverteerders niet weggestopt, maar krijgen zij juist aandacht. Hoewel de demografie soms lastig te bepalen lijkt, moet het voor grote bedrijven interessant zijn om in een keer ook maar een deel van de 150 miljoen gebruikers te kunnen bereiken.

De mogelijkheden voor adverteerders zijn recentelijk vergroot. Zo kun je door in een advertentie omhoog te swipen meteen het gepromote programma installeren. En tegelijkertijd wordt de gebruiker beschermd tegen lelijke advertenties: Snapchat bekijkt ze allemaal en zorgt dat de kwaliteit optimaal is om zo de gebruikers minder te storen met de reclameplaatjes en -filmpjes. In het verlengde daarvan, kan Snapchat bedrijven koppelen aan tech-ontwikkelaars die de advertentie kunnen maken of optimaliseren.

Er kunnen zelfs ads worden gemaakt die communiceren met de input van de camera, zodat je bijvoorbeeld ineens een flesje van een bepaald biermerk op je hoofd ziet balanceren. Virtueel he? Taco Bell had er al enorm veel succes mee, en daarmee ook Snapchat, dat inmiddels enorme aantallen aan winst binnenharkt.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.