Waar we de term ‘smart’ voorheen vooral tegenkwamen op het mobiele telefonie front, zien we de term nu overal terug zoals bij tandenborstels, ovens, verlichting en zelfs bij kleding, zoals speciale fitness sokken. Inmiddels heeft de ‘smart-trend’ ook de modewereld bereikt en verschijnen er ook ‘smart’ mannequins op de markt. Wat de term smart precies inhoudt, verschilt echter heel erg per creatie. Lees verder voor twee voorbeelden van totaal verschillende variaties van een, in de ogen van de ontwerpers, smart mannequin.
Slimme data verzameling
Het bedrijf Almax realiseerde onlangs in samenwerking met het Italiaanse software bedrijf Workshop & Design een slimme mannequin met de merknaam Smart Beacon. Deze slimme mannequins zijn in staat om met de smartphones van klanten te ‘praten’ met dank aan Bluetooth en de ‘iBeacon’ technologie. Klanten hoeven enkel vlak naast één van de slimme mannequins te staan om berichten en informatie van de mannequin te ontvangen. Denk hierbij aan informatie over de items gedragen door de mannequin, videopresentaties over de nieuwste collecties en persoonlijke aanbiedingen. Kortom, een slimme marketingtool. De mannequins verstrekken overigens niet alleen informatie, maar verzamelen deze ook. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aankoopgedrag van klanten. Kijk dus wel even uit voordat je met vreemde mannequins gaat praten.
Slimme Body shapes
Studenten en medewerkers van Hong Kong’s Polytechnic University’s Institute of textiles and clothing creëerden in 2013 het prototype voor de i.Dummy. Deze, aldus de ontwikkelaars, slimme mannequin weet zich aan te passen aan een groot aantal body shapes en kledingmaten. En met een groot aantal bedoelen we ook een groot aantal. De i.Dummy kan meer dan 100 menselijke lichaamsvormen en dus ook een groot aantal maten reproduceren. Onder leiding van Dokter Allen Chan Chee-Kooi verzamelde het team wereldwijde informatie over de vormen van het menselijk lichaam. Uiteraard niet met een ouderwets meetlint, maar onder andere met een 3D body scanner. De verzamelde informatie werd geïmplementeerd in het besturingssysteem van de i.Dummy. Middels een gebruiksvriendelijke Graphic User Interface (GUI) kan de i.Dunny dankzij de verzamelde informatie binnen enkele seconden allerlei maten imiteren. Een ideaal product voor modeontwerpers om op maat gemaakte kleding te creëren. Inmiddels heeft het bedrijf
Winswin Technology
de distributierechten van de slimme mannequin opgekocht en brengt deze nu op de markt. De prijs is op aanvraag, maar een kleine hint. Denk aan enkele duizenden euro’s.