Nu Google Assistant eindelijk in het Nederlands beschikbaar is, duiken alle grote bedrijven erop. Centraal Beheer is de eerste verzekeraar die de spraakgestuurde assistent van Nederlandse content heeft voorzien. Als Data Driven Online Specialist werkt Robyn Vrouwes ook aan deze ontwikkeling: “Iedereen kan een eigen Google Voice Assistant bouwen”.

Na een studie Media Entertainment Management te hebben gedaan, ontdekt Robyn dat marketing helemaal haar wereld is. “Veel mensen deden al iets met marketing en ik wilde uniek zijn, dus dook ik meer de online wereld in. Inmiddels doe ik verschillende dingen onder de noemer Online Specialist. Ik specialiseer me in chat en stemgestuurde gesprekken, zodat klanten zo snel mogelijk het antwoord krijgen waar ze naar op zoek zijn. Als een klant de behoefte heeft om hun verzekering op te zeggen, dan moet je ze in die behoefte helpen. En door voice te gebruiken kan een klant gewoon vanaf de bank met zijn slimme speaker praten om een schade te melden bijvoorbeeld.”

”De interesse is er, maar het is erg technisch”

Niet iedereen in haar omgeving snapt direct wat Robyn doet. “Als je niet met chat of stembesturing bezig bent, dan heb je waarschijnlijk geen flauw idee wat erbij komt kijken om dit te maken. Mensen zijn heel geïnteresseerd, stellen veel vragen, maar voor sommige mensen wel te technisch merk ik. Als ik kijk naar mijn ouders, die zouden niet kunnen reproduceren wat ik doe. Ik heb het wel eens geprobeerd het ze in een toneelstukje uit te leggen.”

Robyn’s eindtaak mag dan duidelijk zijn, dat wil niet zeggen dat haar dagen heel eentonig zijn. “De ene dag draait om het verbeteren van conversaties op voice of chat en de andere keer doe ik onderzoek met klanten of het design wel werkt voor de klant. En je moet ook bedenken: als we zo’n chat maken, kan de klant deze wel goed vinden op de site? Het doel is echt om beter zichtbaar te worden op online gebied en dat heeft betrekking op veel meer dan alleen een chatscherm.”

Innoveren is wat Robyn het liefste doet: “Ik vind ‘chat’ een perfect voorbeeld van innovatie en ik zocht dat ook in een baan: ik wil continu met nieuwe dingen bezig zijn, zoals in dit geval spraakgestuurde gesprekken, dat is toch stiekem de opvolger van getypte gesprekken.“ Om op de hoogte te blijven, leest Robyn allerlei blogs. “Ik lees nieuwsgerelateerde nieuwsbrieven over mijn vakgebied. Er wordt veel over geschreven, maar er is nog weinig nieuwe informatie. De Google Developer pagina’s lees ik ook, om te kijken hoe we dat binnen ons bedrijf kunnen toepassen.”

Digitaal ingesteld

Robyn wil bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen zonder dat er iemand in haar nek staat te hijgen. “Ik wil het zelf uitzoeken en leren”, zo zegt ze. “Je moet in dit werk wel digitaal ingesteld zijn en je moet iets met data doen. In chat gebruiken we XML, maar in stembesturing Javascript. Je moet de basis kennen, zodat je weet wat de mogelijkheden zijn. Alles weten, is in ons team niet nodig, maar je moet wel weten wie je moet hebben als je er zelf even niet uitkomt.”

Nu Google Home in Nederland is verschenen en je al in het Nederlands met de Assistant kunt werken, lijkt het snel te gaan met de ontwikkeling van voice. Toch hoeft dat volgens Robyn niet voor iedereen zo snel te gaan. “Ik denk dat de ontwikkeling op technisch gebied al best wel snel gaat, maar dat de Nederlandse bevolking daar nog niet snel iets mee gaan doen. De early adaptors wel, die bijvoorbeeld al een Alexa in huis hebben. Het kan voor gezinnen nog wel 3 jaar duren voordat we daar een verandering in zien. Je ziet wel dat voice assistant veel harder groeit dan de smart telefoon en televisie ooit, maar in Nederland zijn we wel wat terughoudend als het gaat om privacy met betrekking tot deze apparaten. Waar wordt die data dan opgeslagen en gedeeld?, is wat mensen willen weten.”

We zijn er nog niet

Robyn is trots op wat haar team tot nu toe heeft bereikt met stembesturing. “We zijn er echt nog niet, maar het feit is dat er nu iets van de grond is gekomen dat werkt, daar ben ik heel trots op. De ontwikkeling van de Voice Assistant is erg mooi, mede omdat Google de Assistant in het Nederlands lanceerde met Centraal Beheer als partner. Ik durf echt wel te zeggen dat Voice Assistant over vijf jaar wordt gebruikt in alle Nederlandse huishoudens. Dan is het een onmisbaar iets geworden. Ik hoop dat ik mijn bijdrage kan leveren door de Centraal Beheer app vriendelijk en vol content te maken, zodat iedereen snel vindt wat hij nodig heeft.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar chat en stembesturing, dan heeft Robyn wel een tip voor je: “Ook al twijfel of je er zelf iets mee kunt: iedereen kan een eigen Google Voice Assistant bouwen. Hoe meer mensen hier iets mee gaan doen of iets mee bouwen, hoe meer mensen het gaan gebruiken. Met ze allen zorgen we voor een nieuwe dienst, die snel door ieder huishouden gebruikt kan worden. Mijn tip is dus: ga ermee aan de slag, ook al ben je geen developer.”

Robyn is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Klik hier om op haar te stemmen!

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.