Yale - TechGirl

Review: Yale slimme beveiligingscamera’s – snel, makkelijk en degelijk

Het Amerikaanse bedrijf Yale is gespecialiseerd in vergrendelingssystemen. Het bedrijf kwam begin dit jaar met nieuwe producten in hun assortiment, waaronder de Smart Indoor Camera en de Smart Outdoor Camera. TechGirl Nadi heeft ze getest. Zijn deze slimme Yale beveiligingscamera’s een aanrader? Je leest het in dit artikel!

Waarom zou je je huis beveiligen?

Voordat ik de twee Yale beveiligingscamera’s ga bespreken stel ik je de belangrijkste vraag: waarom zou je je huis willen beveiligen? Nouja, waarom niet hé? Natuurlijk schrikt het eventuele inbrekers/ongewenste gasten af, maar wat is nog meer een (goede) reden?

• Buitencamera’s houden een oogje in het zeil op alle activiteiten rondom het huis, zoals bij deuren, ramen en de tuin. Binnencamera’s bewaken belangrijke binnenruimtes, zoals gangen en belangrijke toegangspunten. Dit zorgt voor een complete surveillance.
  • Mocht er toch een inbraak of een ander incident plaatsvinden, dan bieden de opnames van zowel binnen- als buitencamera’s cruciaal bewijsmateriaal dat kan helpen bij het identificeren van de daders en het ondersteunen van een rechtszaak.
  • Beveiligingscamera’s kunnen verbonden worden met internet, waardoor je de mogelijkheid hebt om je huis 24/7 live te monitoren vanaf elke locatie via een smartphone of ander apparaat. Dit biedt gemoedsrust, vooral als je op reis bent of vaak van huis bent.
  • Veel camera’s zijn uitgerust met extra functies zoals bewegingsdetectie, nachtzicht, een spotlight en/of tweeweg-audio. Dit zorgt voor een effectieve werking van je beveiligingssysteem, waardoor je bijvoorbeeld kunt communiceren met bezoekers of de situatie beter kunt beoordelen voordat je eventueel actie onderneemt.

Installatie

Goed, dan nu door naar de review. Het begint natuurlijk bij de installatie van de Yale beveiligingscamera’s. Daar kan ik vrij kort over zijn: het installeren is erg makkelijk. Stap 1: download de Yale Home app. Stap 2: Scan de QR code. De camera’s koppelen gemakkelijk met de app en je hebt meteen beeld. Heel fijn trouwens, want je hebt geen extra hub nodig. De camera’s gaan direct via de app op je WiFi-netwerk. Dat is niet bij elk merk of bij elke set zo. Soms heb je een extra router nodig, maar niet bij deze Yale beveiligingscamera’s. Pluspunt!

Yale-indoor-TechGirl
Yale Smart Indoor Camera

Yale Smart Indoor Camera

De Yale Smart Indoor Camera is, zoals de naam al doet vermoeden, een beveiligingscamera voor binnen. Eerst even wat feiten. De officiële productnaam is slimme binnencamera SV-IC-1A-W-EU en hij is voor € 59,99 te koop. De camera komt met een stroomkabel, bevestigingskit, handleiding en sticker (‘Protected by Yale’). De camera ziet er netjes uit. Wit met zwart. Niks bijzonders, gewoon hoe een beveiligingscamera voor binnen er uit ‘hoort’ te zien.

Het beeld is 1080p Full HD met een kijkhoek van 110° en er zit een microfoon zodat de audio twee kanten op kan. Je kunt via de camera praten en luisteren. Er is een goede liveweergave (geen vertraging in het beeld), je kunt bewegingsgestuurde opname aanzetten en de camera beschikt over nachtzicht. Oh, en Yale denkt ook aan je privacy. Er zit namelijk een privacymodus op, waarmee je de camera zo kunt instellen dat het op privacymodus* gaat wanneer je thuiskomt. Zo voorkom je ook weer tig loze opnames in de app, want je wil de beveiligingscamera eigenlijk alleen aan hebben als jij dat wenst. Bijvoorbeeld als je je huis uit bent of je kind of huisdier in de gaten wil houden. Oh, en er zit ook AI in! Met de ingebouwde Al-technologie kun je persoonsdetectie inschakelen, maar ook huisdierdetectie*.
*Let op, hier heb je wel een Yale Smart Lock, Yale Smart Alarm of abonnement voor nodig.

En dat laatste, dat heb ik getest hier. Wij hebben een zoon van drie jaar die in principe prima even alleen in de woonkamer kan spelen, maar op die leeftijd weet je natuurlijk nooit of dat helemaal ‘goed gaat’. Als het ineens stil wordt, dan is het verdacht. Dat zullen ouders wel herkennen. Als je dus even gauw wil douchen, schoonmaken, was ophangen of wat dan ook, dan is het heel fijn dat je een camera zoals de Yale Smart Indoor Camera neer kunt zetten om af en toe te kijken of alles nog in orde is. Ideaal!

Ik heb de camera neergezet en even uitgelegd dat ik naar boven ging om de badkamer te poetsen (en dat hij de camera moest laten staan, haha). Na even nieuwsgierig onderzoeken was het helemaal oké en ging ik naar boven. Ik hield de Yale Home app open zodat ik mee kon kijken. Ideaal dit! Het ging helemaal goed, maar stel dat m’n kind in de gordijnen hing, dan had ik dat meteen gezien. En voor alle ouders die nu reageren met ‘je laat je kind toch niet alleen?’, het gaat om een korte test en iedereen moet wel eens de ruimte uit om wat te doen.

outdoor-Yale-TechGirl
Yale Smart Outdoor Camera

Yale Smart Outdoor Camera

De andere camera die ik test is de Yale Smart Outdoor Camera (Slimme buitencamera SV-OC-1A-V1). Deze camera heeft een ander design dan de indoor camera. Dat zie je in de bovenste foto bij dit artikel. De buitencamera is speciaal voor buiten, met een all-weather case. Hij is voor € 129,99 te koop en beschikt over 1080p HD-beeld, nachtzicht (6 meter) en 154° gezichtsveld.

Er zit een 6500 mAh ingebouwde oplaadbare batterij in. Dat zou goed zijn voor circa vier tot zes maanden. Zo lang heb ik hem niet getest, dus dat kan ik niet bevestigen. Ik heb hem een week of vijf gebruikt en in die tijd hoefde de camera niet opgeladen te worden. Je kan kiezen voor netvoeding via de bijgeleverde USB-C kabel. Al is dat laatste niet aan te raden voor buiten, want daarmee is de behuizing niet meer all weather proof. Wel kun je er extra een speciale Yale USB-kabel voor installatie buitenshuis bij kopen. Deze is drie meter lang en is gemaakt om zware omstandigheden te weerstaan. Maar; die heb ik hier niet bij en dus ook niet getest. Oh, en je kunt er ook nog de zonnepaneel-oplader SV-SPC3W-1A-W bij kopen, zodat je buitencamera altijd stroom heeft via het zonnepaneel.

De Yale Smart Outdoor Camera heeft een mooi design. Hij is neer te zetten, maar ook op te hangen met de bijgeleverde bevestigingskit.

Yale Smart Outdoor Camera - Nadi

Zowel de binnen- als de buitencamera gaat opnemen bij beweging en heeft de camera en kan de audio twee kanten op. Je kunt met elkaar praten. Anders dan bij de binnencamera heeft deze camera een spotlight die geactiveerd wordt wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Ideaal als je in het donker zelf naar binnen wil (want je hebt gelijk wat licht), maar ook ideaal voor als je ongewenste bezoekers hebt.

Abonnement nodig?

Heb je een abonnement nodig om de Yale beveiligingscamera’s te gebruiken? In de basis niet hoor. Je kunt met een abonnement de functies uitbreiden, maar het is niet noodzakelijk om de camera’s te gebruiken. De camera’s nemen automatisch beelden op die je (ook als je geen abonnement hebt) terug kunt bekijken. In ieder geval voor twee dagen. Wat mij betreft zijn beide camera’s, ook zeker gezien de prijs en kwaliteit, een aanrader!

Conclusie? De nieuwe, slimme beveilingscamera’s van Yale zijn snel, makkelijk en degelijk. En dat voor een fijne prijs.

Yale - TechGirl
Geen router nodig