Bowlen met de Oculus Quest 2

Review: Oculus Move – fit worden met VR gaming?

Nu de lockdown nog volledig gaande is en er een avondklok is ingevoerd, is het nóg lastiger om je aan je voornemens te houden om bijvoorbeeld fit te worden. Nu je niet naar de sportschool kan én er minder tijd is om buiten te sporten, lijkt het ideaal om lekker binnen tijdens het VR-gamen je nieuwjaarsvoornemens te behalen. TechGirl Ilse testte de afgelopen weken of dit mogelijk is door middel van Oculus Move.

Wat is Oculus Move?

Oculus Move is een fitnesstracker app die je kan gebruiken in combinatie met de Oculus Quest of de Oculus Quest 2. De app houdt alle bewegingsminuten en verbrande calorieën bij, waardoor je na een fanatiek potje “Beat Saber”, bowlen, tennis of klimmen in “The Climb 2” kan zien hoeveel calorieën je verbrand hebt. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is de app te installeren en je gegevens in te vullen.

Zo gebruik je Oculus Move

Na het installeren van Oculus Move wordt er gevraagd naar je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht. Op basis hiervan schat Oculus Move de verbrande calorieën. Je kan ervoor kiezen om dit niet in te vullen, maar logischerwijs zullen de geschatte calorieën dan minder nauwkeurig zijn. Volgens de website van Oculus, worden je verbrande calorieën geschat op basis van je BMR (basal metabolic rate) en de bewegingen van je headset en controllers. Bewegingen van je onderlichaam worden dus helaas niet meegeteld.

Na het instellen van je gegevens kan je direct doelen zetten: het aantal bewegingsminuten per dag en het aantal verbrande calorieën per dag. Je kan ervoor kiezen om zelf het aantal bewegingsminuten en verbrande calorieën te kiezen, echter kan je ook gebruikmaken van de ingestelde doelen van Oculus Move. Het bewegingsminutendoel is overigens veel makkelijker te halen dan het calorieëndoel.

Als je tijdens het gamen meteen wilt zien hoeveel calorieën je aan het verbranden bent, zou je de app binnenkort kunnen instellen als overlay. Zo blijft de app zichtbaar tijdens het gamen. Hierdoor kan je zien hoeveel calorieën je al verbrand hebt of nog moet verbranden om je doel te behalen. Daarnaast zie je ook het aantal bewegingsminuten. Deze bewegingsminuten gaan echt over de effectieve bewegingsminuten en dus niet over wanneer je stilstaat en bijvoorbeeld wisselt tussen games. In Oculus Move tellen pauzes dus niet mee, helaas 😉

Hoe ziet de app eruit

In de app kan je wisselen tussen verschillende schermen. Zo kan je een overzicht krijgen van de dag, week of maand. Hierin kan je zien hoeveel calorieën je verbrand hebt en hoeveel bewegingsminuten je gegamed hebt. Daarnaast kan je ook nog zien welke games je gespeeld hebt en hoeveel je calorieën je verbrand hebt per game. Wat ik in dit overzicht mis is een gemiddeld aantal verbrande calorieën per app over bijvoorbeeld een half uur tijd. Zo zou Oculus Move een mooi advies kunnen geven over hoelang je een bepaalde game moet spelen om je doel te behalen.

Motivatie om je doelen te behalen

Tijdens het gamen krijg je van Oculus Move een melding wanneer je over de helft bent van je ingestelde doel bewegingsminuten. Zo houd je motivatie om door te gamen. Helaas geeft de app geen herinneringsnotificaties op je telefoon. Als je dus een dag niet de VR-set tevoorschijn tovert, zal je ook geen herinnering krijgen om je doel te behalen. Dit is wel echt een feature die ik zelf mis! Natuurlijk kan je zelf een herinnering in de agenda van je telefoon plaatsen als je dat wilt, maar dat is niet ideaal.

Als je de overlay ingesteld hebt, zie je het aantal verbrande calorieën tijdens het gamen. Dit kan juist motiverend werken of juist demotiverend. Het aantal verbrande calorieën behalen is namelijk best moeilijk! Tijdens een potje Beat Saber heb je al snel het idee dat je flink aan de gang bent, echter zie je het aantal verbrande calorieën maar langzaam omhoog kruipen. Hierdoor kan je beter letten op het aantal bewegingsminuten in plaats van het aantal verbrande calorieën.

Daarnaast probeert Oculus je ook nog te motiveren door blogs te schrijven over workouts met de Oculus Quest 2. Ze geven daarin tips over instellingen van de apps om een optimale workout te doen.

Advies

Oculus Move is uitvoerig getest aan de hand van een aantal VR-games. Je doelen behalen in Oculus Move is in sommige games een stuk makkelijker te behalen dan bij anderen. Zo schiet je hartslag flink omhoog tijdens The Climb, echter zijn je bewegingen een stuk minder. Hierdoor meet Oculus Move niet veel verbrande calorieën, terwijl je zelf flink inspannend bezig bent door de spanning van de game. Beat Saber blijft mijn “all time favourite” om mijn doelen te kunnen behalen. Het spel blijft leuk door de verschillende uitdagingen en bevat zelfs een apart fitness song level. VR-gamen kan een goede hulp zijn bij het behalen van je doelen op een leuke manier. Naast verschillende games zijn er ook echte fitness apps beschikbaar voor de Oculus Quest 2. Deze hebben wij echter helaas niet kunnen testen. Ik verwacht dat het bij deze apps makkelijker is om het doel voor verbrande calorieën te behalen, terwijl het aantal bewegingsminuten wellicht moeilijker is. Want zeg nou zelf, lijkt het jou leuker om Beat Saber te spelen of om te fitnessen? 😉

Bowlen met de Oculus Quest 2
Doelen instellen mogelijk
Zowel caloriëen doelen als bewegingsminuten mogelijk