boek 'Het metaverse'

Recensie: Dit boek over de metaverse verraste en wel hierom!

Je hoort veel over de metaverse. Maar wat is het precies, wat is ervoor nodig en wat gaat het effect op ons leven zijn? TechGirl Laura was hier ook nieuwsgierig naar en las daarom het boek ‘Het metaverse‘. In dit boek bespreekt Matthew Ball al deze aspecten. Wat Laura van dit boek vond, lees je in deze recensie.

foto van het boek metaverse
Het Metaverse – Matthew Ball

Het doel van het boek is “een heldere, allesomvattende en toonaangevende beschrijving te bieden van dit nog steeds onuitgewerkte concept”. Elk deel van dit boek bespreekt een ander aspect hiervan: de definitie, benodigde technologie en invloed op ons leven.

De metaverse beter begrijpen

In het eerste deel ligt de focus op de geschiedenis van het concept ‘metaverse’. Al gauw wordt in het boek duidelijk dat het geven van een definitie moeilijk is. Het duurt dan ook drie hoofdstukken om tot een definitie te komen (hoofdstuk 3 heet ‘Een definitie (eindelijk)’). Ook daarna blijft het wel wat verwarrend, wat mij betreft.

Wat wel meteen duidelijk wordt is dat de game-industrie een belangrijke rol speelt in de metaverse. In de game-industrie wordt al langer gewerkt aan virtuele werelden, een belangrijk onderdeel van de metaverse. Het tweede deel belicht die vergelijking van veel verschillende kanten wanneer het gaat over de technologische benodigdheden voor een metaverse. In dit deel wordt een divers overzicht gegeven van de verschillende bouwstenen. Er wordt ingegaan op onder andere netwerken, hardware, betalingen en blockchain.

Waar het tweede deel gaat over het droombeeld van de metaverse en wat daarvoor nodig is, gaat het derde en laatste deel over de invloed op ons leven. Het begint met de voor de hand liggende vraag ‘wanneer is de metaverse er?’. Dit hoofdstuk legt uit dat het hoe en wanneer erg afhankelijk zijn van elkaar. De metaverse kan er pas zijn als de benodigde technologie er is, maar ook pas wanneer de potentiële gebruikers er klaar voor zijn. Vervolgens gaat Ball in op de effecten op verschillende branches en op het dagelijks leven van ons allemaal.

Door het hele boek heen koppelt de schrijver de toekomst aan de geschiedenis van technologie en de toekomstbeelden die er in het verleden hebben bestaan over een metaverse. Hiermee geeft de schrijver een bepaalde context aan het boek. Want ook dit boek maakt voorspellingen, maar het zou zomaar helemaal anders kunnen uitpakken. Het is nou eenmaal moeilijk te voorspellen hoe technologie zal integreren in het dagelijks leven.

Doelgroep

Het boek specificeert de doelgroep niet. Ik vind het lastig in te schatten voor wie dit boek precies geschreven is. Aan de ene kant is het boek erg toegankelijk, juist omdat het uitgebreid de tijd neemt om het concept metaverse te introduceren. Aan de andere kant worden er veel vergelijkingen gemaakt met games en bestaande technologieën. Ik ben zelf bekend met de meeste games die genoemd worden, waardoor het voor mij goed te volgen was. Daarom vind ik het lastig in te schatten hoe dit boek zou lezen voor iemand die dat soort achtergrondkennis mist. Ik denk dat het dan moeilijk is om een beeld te krijgen bij de genoemde voorbeelden.

Conclusie

Ik moest er even inkomen met dit boek. Het eerste deel vond ik net wat te vaag en wist me nog niet helemaal te boeien. Het begint met het proberen duidelijk te maken wat de metaverse precies is. Maar omdat het eigenlijk nog niet volledig duidelijk is wat dat uiteindelijk zal worden, blijft dit toch wat vaag.

Vanaf het tweede deel wordt het echter veel concreter en gaat het boek niet alleen maar over de metaverse, maar geeft het ook duiding aan de huidige technologie. Zo vond ik zelf het hoofdstuk over betalingsrails verrassend interessant. Door uit te leggen hoe betalingsrails op dit moment werken en wat het effect is op verschillende technologische ontwikkelingen, kan ook worden besproken wat de effecten op de ontwikkeling van het metaverse zijn. Ik vond dit een interessant hoofdstuk. Vooral over welke invloed verdienmodellen van app- en digitale gamestores hebben op het aanbod.

Dit boek gaat in op hoe de huidige technologie tot stand is gekomen. Door de te relateren aan de ontwikkeling van de metaverse krijg je niet alleen meer informatie over de metaverse, maar leer je ook meer over de digitale wereld!

boek 'Het metaverse'
Dit boek krijgt van mij een 8. Het geeft een breed overzicht van verschillende aspecten die beïnvloeden hoe het metaverse eruit komt te zien. Dit doet het aan de hand van veel voorbeelden uit (de geschiedenis van) de huidige technologie. Ook biedt het daarmee meer inzicht in hoe het digitale tijdperk tot stand is gekomen en ons leven beïnvloed. Wel vraag ik me af hoe toegankelijk het boek is voor lezers die minder kennis hebben van bijvoorbeeld gaming.
Uitgebreid overzicht van technologische vereisten en moeilijkheden
Geeft ook inzicht in huidige digitale tijdperk
Mogelijk minder toegankelijk voor lezers met minder voorkennis