opengeslagen boek op tafel

Recensie: boek ‘Art of AI’

het boek 'the art of ai'

Het boek ‘The Art of AI’, geschreven door Laurens Vreekamp met medewerking van Marlies van der Wees, gaat over het gebruik van AI in de creatieve sector. Aan de hand van veel bruikbare voorbeelden en 12 interviews geeft het boek een introductie in machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI), zonder dat je iets van programmeren hoeft te weten.

Dat klinkt toegankelijk hè, maar is het dat ook? En krijg je als lezer wel wat de titel belooft? TechGirl Laura dook erin.

Doelgroep

AI is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. In steeds meer sectoren wordt het voor verschillende taken ingezet, zo ook de creatieve sector. AI kan ook van nut zijn voor mediamakers, zoals filmmakers, journalisten of ontwerpers. De doelgroep is professionals in de creatieve industrie die weinig afweten van AI, ML en programmeren, maar hier graag meer over willen leren.

Opbouw van het boek

Het boek ‘The Art of AI‘ is ingedeeld in 3 delen. In het eerste deel worden belangrijke begrippen die in dit boek worden gebruikt toegelicht. Aan de ene kant zijn dit begrippen die uitleggen wat AI en ML zijn. Aan de andere kant is er ook een hoofdstuk gewijd aan het toelichten wat creativiteit inhoudt en hoe ontwerpprocessen werken.

In het tweede deel wordt uitgelegd hoe je ML kan gebruiken in jouw creatieve werk. Dit wordt gedaan aan de hand van het Double Diamond Model, een bekend ontwerpproces. Bij elk van de 4 stappen van dit model worden verschillende voorbeelden gegeven van meestal (deels) gratis tools om zelf te gebruiken.

In het laatste deel wordt gekeken naar de veranderingen die AI in creatieve processen zal brengen. Ook benoemt de schrijver de valkuilen van het gebruik van AI en lees je meer over de toekomst van creatief werk als AI een grotere rol daarin gaat spelen. Aan het eind van het boek vind je 10 tips voor makers die beginnen met het gebruik van AI.

MobileMobile

Tussen de hoofdstukken staan interviews met AI-pioniers uit de creatieve industrie, waarin zij vertellen hoe ze AI gebruiken in hun werk.

Praktische introductie van AI

Voor ik mijn mening over het boek geef moet ik toegeven dat ik niet tot de doelgroep behoor. Ik heb namelijk zelf AI gestudeerd, en, buiten mijn redactiewerk bij TechGirl, heb ik geen beroep in de creatieve sector. Toch vond ik het boek interessant om te lezen.

Het boek slaagt er in mijn ogen goed in om een praktische introductie te zijn. Het introductiehoofdstuk gaat best ‘ver’ en ik kan me voorstellen dat sommige ‘AI-leken’ het hier wel even moeilijk mee hebben. Als je daar eenmaal doorheen bent is het toegankelijk geschreven. Dit komt ook door de vele voorbeelden die gegeven worden voor een breed scala aan creatieve taken. Zo is er voor elke maker wel een zinvolle tool te vinden. Zelfs voor mij als niet-professionele maker. Ik maakte namelijk al een tijdje gebruik van Grammarly voor het controleren van de grammatica van Engelse teksten. Door dit boek voegde ik de LanguageTool ook toe aan Word voor het verbeteren van Nederlandse teksten.

Ook de interviews en het laatste deel van het boek spraken mij erg aan. Het gebruik van AI in de creatieve sector is iets waar ik zelf nog niet veel van wist. Door de interviews en deel 3 krijg je een goed beeld van de mogelijkheden en valkuilen voor deze sector, nu en in de (nabije) toekomst.

Maar die titel…

Aan het einde van het boek staan de schrijvers uitgebreid stil bij de valkuilen die er zijn voor het gebruik van AI. Ik miste dit soms wel in de praktische hoofdstukken uit deel 2. In de inleiding lees je namelijk dat je het boek niet per se van voor tot achter hoeft te lezen, maar ook hoofdstukken eruit kunt pakken die voor jou relevant zijn. Als je op die manier leest mis je mogelijk kanttekeningen die, zeker voor journalistieke doeleinden, in mijn ogen wel belangrijk zijn om mee te krijgen.

Wat mij als AI’er aan dit boek ook opviel, is het gebruik van de begrippen AI en ML. Het boek heet ‘The art of AI’, maar de ondertitel is ‘een praktische introductie in machine learning voor mediamakers’. Voornamelijk in deel 2 van het boek ligt de focus heel erg op machine learning. De auteurs zeggen in de inleiding “We willen ook de technologie ontdoen van de mythen die erover bestaan. Want wie ‘AI’ zegt, bedoelt vaak ‘machine learning’. Om met de deur in huis te vallen: ML Is vaak helemaal niet zo magisch.”. Maar in mijn ogen maken ze zich zelf ook schuldig aan het door elkaar gebruiken van deze begrippen, terwijl ze zelf ook juist uitleggen dat AI zich niet beperkt tot ML. Een passendere titel had misschien ’the Art of ML’ geweest.

opengeslagen boek op tafel
Ik vind dit boek 7,5/10 punten waard. Het geeft een zeer breed overzicht van verschillende tools die je kunt gebruiken bij je creatieve werk. Het boek is erg divers; naast de praktische hoofdstukken, geven de meer beschouwende hoofdstukken context en worden er de nodige kanttekeningen toegelicht. Dat vind ik belangrijk, want foutief gebruik van AI kan zeer nadelige gevolgen hebben, zeker als het gaat om journalistieke toepassingen. Ook is het belangrijk dat je de toekomstmogelijkheden van AI realistisch schetst, anders kan dit mensen afschrikken omdat zij bijvoorbeeld het gevoel krijgen dat AI hun baan gaat afpakken. Het boek heeft dit in het laatste hoofdstuk o.a. gedaan door verschillende mensen om hun toekomstvisie te vragen, maar ook cijfers over vacatures toe te lichten.
Uitgebreid overzicht (gratis) tools
Aandacht voor kanttekeningen & toekomstvisie
Aansprekende interviews (met meer vrouwen dan mannen!)