Marja Silvertant

Podcast #12 – “Werk met mensen met een shitfix-mentaliteit”

Vijf jaar geleden ging Marja’s app (Feli) live. Hoe is het nu met die app, en nog belangrijker: hoe is het nu met Marja Silvertant? Heeft ze de cadeau-app tot een succes weten te maken, of is er iets anders in haar leven dat haar aandacht krijgt?

Marja: “Feli was een app waarmee je heel makkelijk kon swipen door cadeautjes. Je kon zo bepalen wat je wel en niet leuk vond om zo een betere keuze te maken voor een cadeau. Dat kon je ook meteen kopen bij bepaalde webshops. Het was een hobbyproject, maar mede door de media was de aandacht erop heel groot. Dus we hadden eigenlijk meteen een gevalletje opgeblazen server. We lanceerden bovendien net voor de feestdagen, maar we hadden niet echt een plan verder.”

Aiden

Toch was het een mooie ervaring voor Marja Silvertant, want de ervaring smaakte naar meer. “De visie vanuit de app was om mensen te helpen makkelijker online producten te vinden. Daar is uiteindelijk een bedrijf uit ontstaan en dat is waar ik nu al enige tijd werk. Het gaat om een SaaS-toepassing genaamd Aiden; een keuzehulp voor klanten van een webshop. Het neemt mensen bij de hand, dus bijvoorbeeld: je gaat voor het eerst aan een podcast beginnen en je weet eigenlijk niet wat voor microfoons je nodig hebt. De webwinkel stelt je dan een paar vragen en geeft uiteindelijk een advies welke drie microfoons een goede oplossing zouden kunnen zijn. In plaats van al die honderden items waar je zelf een keuze uit moet maken.” 

Enorm service-gericht natuurlijk, maar ook heel efficiënt. “Er zijn heel veel webshops die nu best wel significant inzetten op hun klantenservice om de vragen van klanten te beantwoorden. Dat zijn allemaal mensen en dat kost het ook heel veel geld. Meer producten verkopen zonder dat ook je kosten enorm stijgen, betekent waarschijnlijk dat je iets beter kunt automatiseren. Daar zijn wij voor. Aiden automatiseert het gedeelte van advies, waardoor je meer kunt verkopen tegen minder kosten.”

Bovendien is het volgens Marja niet alleen fijn voor de winkel. “Het is ook heel handig voor de klanten, omdat ze anders helemaal overweldigd zijn door het aanbod. Je kunt wel contentpagina’s lezen met ellenlange artikelen over wat de beste podcastmicrofoon kan zijn, maar niemand zit erop te wachten om dat allemaal door te lezen. Dat kan veel makkelijker. Een goede keuze moet op dezelfde manier kunnen als die adviseur in de winkel, dus stel mij vijf vragen en zeg gewoon tegen me wat ik moet hebben en dan koop ik het wel. Heel efficiënt.”

Learnings van Marja Silvertant

Het is niet alleen handig voor webshops met heel veel categorieën. “Het zijn juist de webshop die ergens echt een specialisatie hebben en klanten ook van dat advies kunnen voorzien. En dan is het niet alleen maar: je moet dit kopen, maar dat kan heel adviserend zijn: wat is je stijl? Wat zijn je voorkeuren? Aiden leidt je dan in een bepaalde richting.”

Kortom, er is veel gebeurd in de carrière van Marja Silvertant sinds de laatste keer dat we haar spraken. “Echt heel vet, want toen TechGirl weer contact met me opnam, las ik het artikel weer. Dan zie je ook dat ik destijds al zei van ‘We gaan nu kijken of we Feli ook kunnen inzetten voor andere webshops om ze beter te kunnen helpen’. Dat is precies wat we nu gemaakt hebben en wat nu dus Aiden heet en door sommige best wel vette top 10 webshops van Nederland wordt gebruikt. Supertof dat je ziet dat je eigenlijk een visie al al best lang had en dat je de juiste stappen hebt genomen om die te bereiken.”

“We zijn al 30 jaar op deze manier met elkaar bezig met online shoppen, online dingen kopen en eigenlijk werkt helemaal niet zo goed. We zijn ooit zo begonnen, omdat Jeff Bezos dacht: ‘ik ga boeken verkopen online’ en zo zijn imperium bouwde. Uiteindelijk zijn we nu geëindigd met een ontplofte wereldwijde webwinkel met een miljoen categorieën waarbij je eigenlijk helemaal niet goed wordt geholpen bij het vinden van het wat jou gaat helpen met het oplossen van een probleem.”

Een goed idee

Aiden is ontstaan uit een goed idee. “We hebben ons aangemeld voor een startup accelerator en daar zijn we ook voor uitgekozen. Dat was voor ons echt een manier om met een kleine safetyblanket te starten met het bedrijf. Het is een stap om je baan op te zeggen. Het helpt wel dat mensen die dit vaker hebben gedaan in je geloven. Na drie maanden in de accelerator hadden we genoeg vertrouwen om het verder door te zetten. Zo’n accelerator is een soort pressurecooker waarin het succesvol uitrollen van je product aanpakt. De begeleiding is dan door verschillende bedrijven en ondernemers om je te helpen aan connecties en advies.”

Aiden vond het na de accelerator te vroeg om al een investeringsronde te doen, mede omdat je hierbij al snel veel aandelen van je bedrijf weggeeft. Marja: “Ik ben erg blij dat we voor deze weg hebben gekozen. Voor ons was het de juiste strategie. We hebben een aantal jaar projectmatig werk gedaan waarvan de inkomsten inderdaad in het softwareproduct konden steken, waardoor we Aiden vorig jaar echt als SaaS-product konden lanceren. En alle aandelen zijn van ons.”

Advies voor mensen die ook een goed idee hebben? “Zorg dat je mensen om je heen hebt die je tof vindt. Mensen die wat kunnen en die ook niet te beroerd zijn om de vaatwasser uit te ruimen. Wij noemen het de ‘shitfix-mentaliteit’. Mensen die achter je idee staan en je principes als bedrijf. Mensen die leuk zijn om mee te werken en die het ook belangrijk vinden dat er een goede balans is tussen werk en privé. Ze moeten niet te beroerd zijn om hard te werken, maar ze moeten niet alleen maar hoog gaan springen, om het springen. Ik kan slecht tegen de 80-uur-startupwerkmentaliteit: dat is niet nodig. Je moet slimme mensen hebben die snappen wat er echt belangrijk is en prioriteiten kunnen stellen om die dingen te fiksen.”

Eind dit jaar wil Aiden 100 klanten hebben, maar volgens Marja gaat het nu al harder dan voorspeld. Het gaat dus erg goed. “Zie je in webshops een goede keuzehulp, dan komt die waarschijnlijk van ons!”

Dit was aflevering 12 met Marja Silvertant

Maandag hoor- en lees je weer een nieuw interview: dan horen we waarom het niet gek is dat een Wiskundige aan de slag ging als… Data Consultant. Wat dat is en wat je allemaal met dat beroep kunt, dat hoor je in podcast aflevering 13 alweer.

Wil je alle afleveringen in de TechGirl Podcast nog eens luisteren? Ga dan naar www.techgirl.nl/podcast! En houd ook de homepage van TechGirl.nl in de gaten. Elke maandag hoor je een interview met een nieuwe vrouw in de IT en op donderdag gaan we in gesprek met een oude bekende uit de reeks ‘TechGirl van de Maand‘. Wij zijn na vijf jaar lang interviewen namelijk wel benieuwd hoe het nu is met onze oud-deelnemers…

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.