online les via de computer

Petitie: Digitale Geletterheid als vak op school!

“Petitie: Voer vak ‘digitale geletterdheid’ in op school” kopte het AD deze week. “Petitie: ‘Neem digitale geletterdheid nú op in curriculum’” schreef IT Executive. De petitie is een initiatief van Stichting FutureNL en de stichting VHTO. Maar wat is Digitale Geletterdheid nou precies, waarom zijn deze organisaties een petitie gestart en waarom zou Digitale Geletterdheid als vak op school moeten worden aangeboden?

Wat is Digitale Geletterdheid?

Bron: slo.nl


Digitale geletterdheid is het geheel van ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking.

Deze vaardigheden zijn nodig om goed te functioneren in de maatschappij, zowel in een leer- als in een werkomgeving. Het gaat daarbij om de samenhang tussen die vier vaardigheden.

De vier vaardigheden van Digitale Geletterdheid zoals hiernaast afgebeeld (bron: SLO) zijn onderdeel van de 11 vaardigheden die we de ’21e eeuwse vaardigheden’ noemen.
Zowel op de basisschool als in de onderbouw van de middelbare school wordt aan deze vaardigheden gewerkt.

Petitie: Digitale Geletterdheid als vak op school

VHTO (Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT) en FutureNL beschrijven de reden van de petitie als volgt:
Twee miljoen kinderen zijn niet voorbereid op hun toekomst. Zij hebben onderwijs in digitale vaardigheden nodig. Daarom roepen wij de nieuwe minister van onderwijs op:
Neem digitale geletterdheid op in het curriculum en doe dat nu!

Ongeveer twee miljoen kinderen zitten vandaag op school. Op een basisschool of in het voortgezet onderwijs. Maar een heel klein deel van deze leerlingen kan rekenen op gestructureerd, regelmatig en toegankelijk onderwijs in digitale vaardigheden. We doen onze leerlingen daarmee tekort.

De toekomst wordt vormgegeven door tech- en IT-bedrijven. Onze wereld wordt alsmaar digitaler. Elk bedrijf is straks een techbedrijf. Zonder kennis van zaken hebben onze leerlingen niet het toekomstperspectief dat ze verdienen. En ze kunnen niet zélf bouwen aan de samenleving die ze het liefste willen”.

Onderstaande afbeelding komt uit de pdf waarin de petitie wordt omschreven:

Bron: futurenl.org

Ideale scenario Digitale Geletterdheid op school

Wie kinderen en jongeren op een telefoon, laptop of spelcomputer bezig ziet, zou verwachten dat ze ongelofelijk digitaal vaardig zijn. Helaas blijkt dit in de praktijk minder waar. Kinderen en jongeren zijn ‘knopvaardig’ maar niet zozeer ICT-vaardig. Ook qua Mediawijsheid gaat er vaak behoorlijk wat mis en het probleemoplossend vermogen dat wordt aangeleerd bij Computational Thinking is ook een punt van aandacht.

Jaren geleden schreven we al verschillende keren over de toekomst van techniek. Bijvoorbeeld dit artikel waarin het gaat over meer kinderen enthousiast maken voor ICT. Dit is nog steeds van groot belang. De overheid investeert miljoenen door scholen subsidies aan te bieden waarmee ze leerlingen kunnen enthousiasmeren voor techniek. Maar scholing op het gebied van digitale vaardigheden staat nog niet in het examenprogramma. Digitale Geletterdheid is geen vak.

Wordt Digitale Geletterdheid wel een vak, dan krijgen leerlingen meerdere uren per week les in Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Computational Thinking. Een goede basis waar ze de rest van hun (werkende) leven gebruik van kunnen maken!

TEKEN DE PETITIE

De petitie tekenen? Dat doe je hier: https://petities.nl/petitions/digitale-geletterdheid-moet-nu-in-het-curriculum

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.