oculus rift touch

Oculus Rift Touch – gaming to the next level

De Oculus Rift Touch: ik heb de VR-bril met controllers nu ruim een week kunnen testen thuis en mijn vriend en ik raken er niet over uitgepraat. Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn: ja het is duur, maar hoe gaaf is dit!

Toekomstmuziek

Tijdens mijn studie Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht, bij het vak Game Theory, presenteerde ik samen met mijn studiegenootjes in 2002 de voor ons meest ultieme vorm van gaming. Voor first person shooters wilden we een pak waarmee je kon voelen dat je geraakt werd; we wilden om ons heen kunnen kijken; we wilden dingen echt kunnen oppakken; we wilden direct met elkaar communiceren; we wilden niet meer met een toetsenbord spelen en een wapen vasthouden. Wat? We wilden rennen op een lopende band en fysieke inspanning voelen. Echt moe worden van het gamen, maar uiteraard wel gewoon opnieuw kunnen beginnen na een ‘game over’.

Lange adem

Maar helaas, het duurde nog even voordat er ook maar iets was dat in de buurt van ons idee kwam. De Nintendo Wii was een stap in de goede richting. En ook spellen zoals GTA, waarbij je in de game bij echt alle gebouwen naar binnen kon of zo’n beetje alle voertuigen kon besturen. Maar echt ‘in’ de game ronddwalen, was nog niet echt mogelijk. Tot daar dus zo’n 10 jaar later opeens de Oculus Rift werd aangeboden als beta (volgens mij zelfs via Kickstarter). Tof vond ik die zeker, maar het gepriegel met de installatie liet ik graag aan mijn vriend over. Het was totaal niet gebruikersvriendelijk, maar we ervoeren zo wel voor het eerst VR, gewoon thuis via de pc. Samen met GTA V vorige jaar werd het al steeds interessanter. Je had nu die game ‘op je ogen’ en kon er ‘echt’ in rondlopen. Ook werd je echt misselijk van een flinke aanrijding, maar nog steeds zat je op een stoel, lagen je armen op tafel en drukte je allerlei toetsen in om vooruit te komen in de game.

Oculus Rift Touch

Nietsvermoedend zette ik dus een weekje geleden de nieuwe Oculus Rift Touch op mijn hoofd en kreeg ik de controllers in mijn handen gedrukt. Het had weinig uitleg nodig. De sensoren/camera’s naast het computerscherm registreren waar je staat aan de hand van de bril en de controllers (het is technisch vast nog wat ingewikkelder, maar daar merk je niets van). Met de controllers kies je vrij eenvoudig een game of een demo en word je zo die virtuele wereld ‘ingezogen’. Die controllers zijn je handen in games en die zie je dan ook altijd in beeld. Ik speelde een aantal games, maar de leukste tot nu toe was Dead and Buried. Een shooter in westernsfeer, waarbij je met maximaal 4 (echte) personen samen de strijd aangaat tegen de slechteriken of het opneemt tegen elkaar. Met je handen pak je je guns, draai je kaarten om, open je deuren of pak je dynamiet of bijvoorbeeld een schild. Ook kun je ermee zwaaien naar je medespelers, je kunt live met de anderen praten, elkaar aanwijzingen geven en tips uitwisselen.

Oculus Touch

De set met bril, twee camera’s en twee controllers kost op dit moment zo’n €900,- en dat is natuurlijk heel veel geld. Maar wat het voor mij echt de moeite waard maakt (t.o.v. zijn voorganger) zijn die touch controllers. Ze liggen prettig in de hand en bevatten naast de diverse knoppen ook sensoren die waarnemen waar de duim of wijsvingers zich bevinden, waardoor je bijvoorbeeld kunt wijzen of een duim omhoog kunt steken. In combinatie met de knoppen kun je ook met je handen het pico bello teken maken of het ‘rock’ teken en daarmee kun je natuurlijk ook weer communiceren met je medespelers. Uiteraard zorgt het ook voor goede interactie met de games. Wat ook prettig is: ze zijn niet zo zwaar en bevatten penlights, waarop ze bijzonder lang mee gaan. Als ze leeg zijn vervang je ze direct en ben je je controllers niet een tijdje kwijt om op te laden. Zorg er overigens tijdens het spelen wel voor dat je de polsbandjes goed stevig aantrekt. Ik heb bij het gooien van dynamiet namelijk een aantal keren de controllers echt weggegooid en daar zijn ze nog net effe te duur voor…

Heel fysiek

Reken trouwens maar dat je na een tijdje spelen ook echt flink gaat zweten. Bij Dead and Burried dook ik regelmatig op mijn knieën om kogels te ontwijken of hurkte ik achter (virtuele) muurtjes. Je bent continu in beweging. Ook voor het herladen moet je bijvoorbeeld je handen schudden. Kijk maar 🙂

Aanrader?

De Oculus Rift Touch vind ik echt een aanvulling op het ouderwetse gamen. Ja, de prijs is stevig en het aantal games is (nu nog) wat beperkt, maar ik verwacht dat dit in rap tempo gaat veranderen. Dus lag er deze kerst voor jou geen Oculus Rift Touch onder de boom en hou je ontzettend van gaming? Hou dan de ontwikkelingen in de gaten en koop ‘m lekker zelf. Het is wat mij betreft de investering zeker waard en de toekomst van gaming. Nu nog die lopende band erbij en dat pak met sensoren en ik ben echt helemaal happy!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.