Nooit meer zoeken naar een parkeerplek: dit was BWC dag 2!

Inmiddels is het alweer ruim een week geleden dat TechGirl Hilde naar Berlijn afreisde om de Bosch ConnectedWorld conference te bezoeken. In het vorige artikel kon je al lezen wat er de eerste dag te zien en doen was, in dit artikel lees je meer over de tweede dag. Van oplossingen voor het vinden van een parkeerplek tot interessante toepassingen van 5G!

De tweede dag begon wederom lekker vroeg, want om 9 uur zou de eerste keynote van start gaan. Het eerste thema dat deze ochtend op het programma stond was “Move Like a Bosch”. Dat ging dus over het verbeteren van manieren om jezelf voort te bewegen door middel van technologie.

Zo kwamen er eerst een motor en e-bike het podium opgereden. Deze dienden als voorbeeld wat Bosch aan consumentenvervoer wil verbeteren, namelijk het aanbrengen van slimme sensoren die het doorhebben wanneer het niet oké gaat en/of de berijder zich in een onveilige situatie bevindt.

Oplossing voor de nachtmerrie van autorijders

Ook kwam er iemand van Gewobag het podium op om te vertellen over de oplossing voor dé nachtmerrie van autorijders. Namelijk: het zoeken van een parkeerplek in een stad. Gemiddeld doen auto’s er 4,3 km over om in een stad een goede parkeerplaats te vinden. Als dit teruggeschroefd kan worden, zou dat niet alleen veel tijd, maar ook benzine besparen. Door auto’s uit te rusten met camera’s en sensoren zijn ze altijd op de hoogte van hun eigen locatie en de (vrije) plekken om hen heen. Door deze info in een open-source omgeving te delen, zou het voor alle auto’s veel makkelijker worden om snel een plekje te vinden.

Als laatste bij dit onderdeel kwam iemand van de Deutsche Bahn (soort Duitse NS) vertellen over de technologieën waar zij mee bezig zijn. Deze vrouw vertelde bijvoorbeeld dat het eigenlijk heel gek was dat alle treinen wekelijks onderhoud krijgen, want wij gaan toch ook niet elke week naar de dokter alleen omdat de afspraak gepland staat?

Het zou dus veel logischer zijn als sensoren (hé, daar heb je ze weer) bijhouden wanneer onderhoud nodig is. Ook pleitte ze voor het gebruik van sensoren in de rails. Hiermee hoeft het Deutsche Bahn personeel niet meer zelf te checken wanneer er bijvoorbeeld een boom op de rails is gevallen.

What about 5G?

Vervolgens kwam ook 5G aan bod. Hoe kan het ook anders, aangezien dit zoveel in het nieuws is. Bosch ziet de toekomst van 5G rooskleurig in. Momenteel is het namelijk zo dat als bijvoorbeeld voertuigen gebruik maken van AI, deze aanwezig is in het voertuig zelf. Door de komst van 5G wordt het mogelijk om de ‘body’ en de ‘brain’ van elkaar te scheiden. Dan wordt de AI dus extern uitgevoerd en van een afstand naar het voertuig gestuurd. Op zich een tof idee, maar ik zie niet helemaal voor me hoe dit zou werken als je dan in een gebied rijdt waar geen 5G-bereik is. Maar goed, het duurt natuurlijk ook nog even voordat dit daadwerkelijk zal gebeuren.

Digital Twin: populaire term tijdens BCW

Als laatst ben ik bij het onderdeel ‘Digital Twin’ geweest. Deze term kwam gedurende de conferentie vaak langs en is blijkbaar erg populair om te gebruiken. Maar zoals bij deze keynotes al naar voren kwam, wordt het voor verschillende situaties gebruikt. Dat is in het bedrijfsleven nogal onhandig omdat iedereen daardoor zijn eigen versie van de digital twin heeft. Meer overeenstemming binnen bedrijven maar ook tussen bedrijven over de definitie hiervan zou dus zeker niet verkeerd zijn.

Al met al waren de twee dagen in Berlijn dus erg interessant en inspirerend. Het was goed om te horen waar Bosch op dit moment staat op belangrijke vlakken zoals IoT, het gebruik van AI daarbij en het integreren van technologie in verschillende situaties. 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.