MiVia Essential 350 review: fijne wellness coach met ruimte voor verbetering

Ja, goed. Zoals je al in het filmpje kon zien, was ik nog niet helemaal helder in de Ardennen. Met mijn grote mond besloot ik een video-review van de MiVia Essential 350 te gaan maken, terwijl ik was vergeten om dit mooie speeltje op te laden… Eenmaal aangekomen in Nederland legde ik de activity tracker natuurlijk meteen aan de lader: die review hield je immers nog tegoed. Excuses voor de lange foto’s in het filmpje, op Snapchat kan je die natuurlijk lekker weg klikken.

Stylish?

Over smaak valt zeker te twisten. Het design van de MiVia Essential 350 is niet vernieuwend, maar zeker wel stylish te noemen. Het mooie scherm met de hartslagmeter draag ik graag om mijn pols! Klein minpuntje is dan wel dat ik dunne polsen heb, waardoor de vele gaatjes in de band nogal overbodig lijken. Sterker nog, ik begin me er nogal aan te ergeren, omdat het stuk dat overblijft zo lang is dat het telkens los schiet uit de bandjes. Ook steekt er een groot stuk band uit aan de andere kant van mijn pols, wat natuurlijk niet zo stylish is.

Accuraat?

De MiVia Essential 350 houdt vrij accuraat je stappen bij. Wanneer het apparaatje meer dan 1.8 stappen per seconde opmerkt, zal dit genoteerd worden als actieve minuten. Sporadisch merkt de activity tracker mijn stappen niet wanneer ik wel aan het lopen ben, maar mijn arm stilhoud. Ik merk een verschil van zo’n 2.000 stappen met mijn Fitbit, die ik tegelijk draag; ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden zal liggen.

De MiVia is de eerste activity tracker met een ECG-sensor. Dit houdt in dat je hartslag op een veel accuratere manier berekend kan worden, en dit merk je! Ik ben onder de indruk. Ook hier wel weer een klein minpuntje: ik zou graag tijdens het sporten mijn hartslag willen aflezen. Dit gaat niet als ik eerst 30 seconden mijn vinger op de sensor moet leggen… Het was makkelijk geweest als er ook een sensor in de band had gezeten die doorlopend de hartslag meet, al is dit dan wel op een minder accurate wijze.

De app

Het koppelen van de activity tracker aan mijn telefoon is een eitje. Ik stel snel een profiel in binnen de app, en koppel de MiVia via een Bluetooth connectie. De app zelf ziet er vrij simpel uit, wat ook zo zijn voordelen heeft. Zo kan ik vier ‘dagboekjes’ lezen: in het eerste is een samenvatting te zien van mijn laatst gemeten activiteiten. Daarnaast een over mijn verbrande calorieën/gezette stappen. Als derde een logboek over mijn slaap, en als vierde een deel waar ik metingen kan doen. Deze metingen zijn een leuke toevoeging, aangezien je hier kan kiezen voor het opmeten van je ANS-leeftijd, je stresslevel en je hartslag. Ook kan er gekozen worden voor het doen van ademhalingsoefeningen om dit stresslevel weer drastisch te laten kelderen. Erg leuk! Een minpunt aan de app is ook de eenvoud ervan: graag had ik een optie willen zien waarin ik de tijden kon aanpassen waarop ik volgens de MiVia aan het slapen was, want dit klopte niet altijd. Het beeld dat je vervolgens krijgt is dan lichtelijk verknipt, als de app aangeeft dat je 7 uur hebt geslapen terwijl dit daadwerkelijk maar 6 uur was (ik lig altijd nog graag even een uurtje in bed nadat ik wakker ben geworden, sorry als dat lui klinkt.. me <3 my bed).

Overig

Wanneer je smartphone gekoppeld is aan je activity tracker met een Bluetooth connectie, zullen er ook meldingen op je scherm binnen kunnen komen wanneer er activiteit plaatsvindt op je telefoon. Bij een sms of belletje zal er een korte melding verschijnen. Ook geeft de band een korte tril als deze vindt dat het weer tijd is om te bewegen omdat je te lang stil zit… Ja, baas! Het scherm zelf is groot genoeg voor een melding, maar is wel lastig af te lezen in de zon.

Over de batterijduur was ik tevreden. Deze ging iets minder dan een week mee zonder opladen. Al met al een leuke activity tracker voor een prijs die rond de 120 euro ligt. Ben je op zoek naar een zeer accurate hartslagmeter, en een coach die je kan helpen om bijvoorbeeld je ademhalingspatroon en stresslevel te verbeteren? Dan heb je aan de MiVia Essential 350 zeker een leuke wellness tracker. Hier en daar is er echter wel ruimte voor verbetering.

Design
7.2
Hartslagmeter