Mio Dashcam review: de MiVue 866 neemt zijn werk iets te serieus

Er zijn veel idioten op de weg. Ondanks dat we zoveel mogelijk moeten thuisblijven, is het nu eenmaal wel eens nodig en mentaal goed om bij iemand langs te gaan. De auto is in verband met corona een beter vervoermiddel dan de trein. Maar, hoe ga je om met idioten op de weg? Daar kan de nieuwe dashcam van Mio je bij helpen. We testen de MiVue 866.

Een dashcam is er niet alleen om te filmen wat idioten op de weg doen, hij is er ook om te zorgen dat jij niet één van die idioten op de weg bent. Zodra je hem hebt geïnstalleerd en je gaat rijden, geeft hij een signaal als je te hard rijdt of langs een flitspaal gaat. Hij neemt bovendien op wat er op de weg gebeurt, zodat je bij ongelukken kunt zorgen dat je bewijs hebt van het rijgedrag van de ander. En, zeker nu we waarschijnlijk voorlopig het vliegtuig even links laten liggen, kan het ook een positief hulpmiddel zijn om simpelweg een mooie roadtrip door Europa (fingers crossed!) op te nemen.

Dashcam

Kortom, een dashcam is wel iets meer dan alleen een soort “zie je wel!”-gereedschap voor je verzekering. Hij geeft meteen een signaal af als je een paar kilometer over de snelheidslimiet gaat en hij is dus vrij strikt in hoeverre je je aan de snelheid houdt. Hoewel het goed is dat er een signaal is als je de maximumsnelheid overschrijdt, weten we allemaal dat je best soms een paar kilometer harder mag rijden. Denk bijvoorbeeld aan een inhaalactie op de snelweg. Hoewel het heel veilig is, is hij wat mij betreft dan ook iets te fijngevoelig voor snelheid.

Waar hij echter juist wat finesse mist, dat is op het gebied van kunstmatige intelligentie. De camera geeft op basis waarvan je bent aan of er flitspalen of snelheidscontroles zijn. Echter geeft hij dat ook aan als je onder een andere weg rijdt waar dat plaatsvindt. Zelfs als je al vele kilometers rechtdoor gaat op één weg, dan denkt hij toch ineens dat je rijdt op een weg die bovenlangs kruist. Dat is wel een beetje vervelend, zeker als je in de Randstad woont. In het verlengde daarvan kan hij soms ook de plank misslaan qua locatie en maximale snelheid.

Doorrijden!

Zie het bovenstaande voorbeeld. Nu woon ik toevallig op een plek waar zowel een stuk snelweg, als een provinciale weg als een woonwijk ligt. Dat betekent dat je, als je vijftig meter verder bent, van 30 ineens 70 mag, of van 70 ineens 100. Ik maak het met mijn woonlocatie dus niet echt makkelijk voor de dashcam, die daar dan ook erg slecht op gaat. Als de auto stilstaat in mijn straatje, dan is de dashcam als een gek aan het aangeven dat je 70 mag rijden. Lijkt me niet verstandig voor de auto die voor ons geparkeerd staat.

Naast de bovenstaande kritiek is er ook veel om van te houden. Het design van de dashcam is erg mooi: strak, klein met een ruim scherm van 2,7 inch. Hierop kan hij mooi de beelden tonen die hij opneemt in een kijkhoek van 150 graden. Je kunt hem vrij makkelijk in de auto bevestigen. Als je wil kun je de draad zelfs wegwerken onder het textiel van de auto, zodat er geen draad middenin je auto hangt. Je laadt de camera op via de autolader, die wordt meegeleverd met de camera (net als een houder en een ruitsticker). De camera krijgt over-the-air updates en via wifi kun je sowieso een back-up maken van de beelden die hij heeft geschoten op je smartphone.  Goed om te weten: hij heeft een parkeermodus, dus als iemand je auto een klein kusje geeft, dan filmt MiVue 866 het (als je er een micro-SD-kaartje in hebt zitten).

MiVue 866

De opnames die de camera maakt zijn geweldig. De ⅔ inch sensor kan goed filmen in zowel donkere omstandigheden als lichte. Er worden beelden gemaakt met 60 frames per seconde. Kortom, je kunt goed zien wat er allemaal gebeurt. Hoewel een ongeluk uiteraard in een klein hoekje zit, kan het feit dat het wordt gefilmd je misschien wel een veiliger gevoel geven, zeker als je ‘s avonds in de auto stapt. Sommige mensen vinden het toch een beetje spannend om de weg op te gaan, zeker als het grote wegen zijn met soms wel 4 of 5 banen naast elkaar die één kant op gaan.

Uiteindelijk is deze dashcam als dashcam heel erg goed, maar slaat hij soms als snelheidschecker en flitspaalverklikker de plank mis. Ik denk dat je daar wel minder last van hebt in iets minder dichtbevolkte gebieden, maar het zou fijn zijn als dit bijvoorbeeld instelbaar was. Dat je kunt zeggen: geef een melding als ik meer dan 10 kilometer boven de maximum snelheid gaat, bijvoorbeeld. 

Wees geen idioot

Nu moet je steeds naar getetter luisteren op momenten dat je je juist moet concentreren omdat je wat harder gaat (zoals in de zojuist genoemde inhaalactie). Dan zet ik juist de radio harder om dat getetter niet meer te horen, maar daarvan ga je vanzelf weer harder rijden, waardoor je dan toch uiteindelijk zelf één van die idioten wordt waarvoor anderen een dashcam hebben. Kortom, er is ruimte voor verbetering, maar qua beelden en nachtopnames is Mio’s MiVue 866-dashcam een uitkomst.

Pluspunten
Minder positief
7.7

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.