Maud Pols

Maud Pols is Microsoft Dream Space Lead: “We moeten de volgende generatie leren over AI”

Op 10 april was het Girls’ Day, , maar het is cruciaal om veel meer dan slechts een dag per jaar met de educatie van meisjes bezig te zijn. Deze missie is glashelder voor Maud Pols: zij maakte er haar beroep van.

Dat Maud altijd een hang heeft gehad naar het onderwijs, dat is haar met de paplepel ingegoten. Het overgrote deel van haar familie werkt in het onderwijs. “Misschien zit het een beetje in mijn DNA, mijn hele leven wordt er al gezegd dat ik voor de klas zou moeten gaan staan.” Maar toch wilde ze voor méér kinderen en volwassenen op een grotere schaal iets betekenen. Ze heeft Psychologie, Pedagogische Wetenschappen en Antropologie gestudeerd en vervolgens een MBA gehaald. Zo heeft ze altijd het vakgebied technologie en onderwijs gecombineerd en o.a. bij de Universiteit Leiden, NCOI, ABN AMRO en de Universiteit van Amsterdam gewerkt. Bij de UvA leidde ze al programma’s in onderwijsinnovatie en bij NCOI was ze met techonderwerpen bezig waaronder e-learning. Dream Space was dan ook een logische stap: “Als je met kinderen werkt zie je directe impact en daar word ik enthousiast van. En hoe gaaf dat dit nu voor iedereen beschikbaar is, in plaats van alleen voor een selecte groep?!” Één ding is duidelijk: ze geeft echt om de kids die bij hen langskomen.

Onderwijs als de basis

Maud werkt nu bijna 4 jaar bij Microsoft, waar ze startte in het Onderwijsteam en naast haar baan al hard bezig was met de officiële opening van Dream Space. Haar passie, energie en intrinsieke motivatie voor de ontwikkeling van anderen maakt haar dan ook een zeer geschikt persoon om Dream Space te leiden. Dream Space is een belangrijk initiatief van Microsoft dat leerlingen inspireert om te dromen, maar ook om te doen. Dromen over hun eigen toekomst, de mogelijkheden van technologie en de optie van een baan in de techniek. Dat Microsoft daar serieus over is en dat dit voor Maud geen bijzaak is, is duidelijk: Dream Space is haar fulltime baan.

“Dream Space is in 2018 gestart in Ierland om leerlingen in contact te brengen met coderen, met als doel ze te inspireren voor een mogelijke carrière in de tech sector. Er is samen met de overheid een AI-curriculum ontworpen gebaseerd op het UNESCO Framework, dat breed is opgepakt door ontzettend veel scholen in Ierland. Naast het curriculum, dat o.a. belangrijke thema’s als cyber weerbaarheid bevat, bestaan er nog vele andere ‘smaken’ van Dream Space, waaronder Dream Space TV. Denk aan het School TV dat wij hier in Nederland kennen.” Er zijn tot nu toe 400.000 leerlingen bereikt in Ierland, en het werd hoog tijd om ook Nederlandse scholen kennis te laten maken met Dream Space.

Dream Space

In Nederland leeft al jaren een enorme vraag naar meer focus op digitale vaardigheden in het onderwijs. “Er zijn concept kerndoelen opgesteld voor digitale geletterdheid, maar de implementatie hiervan is uitdagend.” Het proces om de vastgestelde kerndoelen in te voeren laat lang op zich wachten. Dit is een probleem in Nederland: we willen dat onze kinderen digitaal vaardig worden, maar de werkdruk is hoog en het curriculum loopt helaas achter op alle snelle veranderingen in de wereld om ons heen. “Het curriculum van Dream Space is gekoppeld aan zowel de SLO-conceptkerndoelen digitiale geletterdheid als aan de Sustainable Development Goals van de UN. Zo proberen wij te helpen om dit maatschappelijke probleem op te lossen en docenten te ondersteunen met een structurele, lange termijn aanpak.

Bij Dream Space maken leerlingen en leraren op een laagdrempelige manier kennis met de basis van coderen en AI. Alle scholen in Nederland kunnen zich gratis inschrijven en langskomen op het kantoor van Microsoft. De workshops worden gegeven door gecertificeerde Dream Space vakleerkrachten en worden aangeboden voor het primair-, voortgezet-, speciaal onderwijs (SBO, cluster 2 & 4), MBO en het hoger onderwijs. Je merkt al meteen dat een bezoek enorme impact maakt op de leerlingen. De aanpak is interactief, didactisch ingebed en houdt specifiek rekening met een aanpak die zelfvertrouwen creëert bij leerlingen, met extra aandacht voor meisjes. 

‘We lopen echt achter’

Waarom Microsoft zich hard inzet voor dit probleem, dat is duidelijk. Maar, waarom kiest Maud ervoor zoveel tijd van haar leven in dit doel te steken? “Voor mij zijn het meerdere aspecten, waaronder de genderkloof die we in ons land zien. In Nederland wordt op dit moment minder dan 16 procent van de technische banen uitgevoerd door vrouwen, terwijl het Europese gemiddelde 23 procent is. We lopen echt achter en dit is een urgent probleem. Als we nu niet investeren in de huidige generatie en de vaardigheden van de toekomst, heeft dat niet alleen invloed op onze samenleving, ook op de economie. Op wereldwijd niveau gaat het zelfs zo ver dat we naar schatting over 7 jaar maar liefst 85 miljoen vacatures niet kunnen invullen. Daar hebben we ook juist vrouwen voor nodig.”

Het zijn pijnlijke cijfers, maar het maakt wel duidelijk dat er iets moet gebeuren. “Het is soms een persoonlijke frustratie van me: als je kijkt naar hoe ons onderwijs het doet op bijvoorbeeld de basis- en digitale vaardigheden, ons lerarentekort, maar ook ongelijkheid, dan zijn er nog veel stappen te zetten. Ook al zegt het niet alles, de PISA scores ten opzichte van andere Europese landen zijn de afgelopen 10 jaar onwijs gedaald. Nederland stond in het verleden altijd bovenaan de lijstjes op onderwijskwaliteit, nu is dat helaas niet meer zo. Wat blijkt: een kwart van de leerlingen is onvoldoende geletterd in wiskunde en/of in natuurwetenschappen. Ook krijgen lang niet alle kinderen dezelfde kansen in Nederland. We moeten iets doen: we moeten zorgen dat jongeren goed voorbereid zijn en dat iedereen mee kan en mag doen.”

Na het succes van Dream Space in Ierland en Bulgarije heeft CEO Anke den Ouden ervoor gezorgd dat Dream Space ook in Nederland haar deuren opende. Maud focuste samen met Educatie collega’s op het opzetten en uitrollen van Dream Space naast hun normale werkzaamheden. Na een half jaar werd ze aangesteld als de Lead in het programma en runt ze het volledige programma; van het zorgen dat scholen zich inschrijven, tot inhoudelijk nadenken over het curriculum en veel breder nadenken over de strategie. De doelstelling is helder en ambitieus: 500.000 leerlingen en studenten de kans geven om aan de slag te gaan met o.a. de Micro:bit, robots en AI. “We werken samen met de Codeerschool die meer dan 500 docenten in dienst heeft en op 1.900 scholen door heel Nederland actief zijn. We willen zoveel mogelijk kinderen toegang geven, specifiek de kinderen die dat het hardste nodig hebben. En dat kunnen we niet alleen. Door samen te werken bereik je meer.”

Feyenoord

“In plaats van alleen scholen naar Microsoft te laten komen, richt we ons nu ook op lokale samenwerkingen in een aantal belangrijke gebieden in ons land. Zo werken we samen met Feyenoord en de Gemeente Rotterdam om meisjes (en uiteraard ook de jongens) door middel van bewegend leren te inspireren voor een toekomst in tech. Op 22 mei wordt de nieuwe locatie in Rotterdam officieel geopend. Daarnaast zijn we in gesprek in Amsterdam, Eindhoven en op andere strategische locaties. We willen natuurlijk ook graag buiten de Randstad Dream Space aanbieden. Daarom gaan we langs bij scholen zelf, het zogeheten ‘Dream Space on Tour’.” Hiermee hebben al ruim 4800 leerlingen Dream Space in hun eigen klas kunnen ervaren.

Zo is Dream Space duidelijk meer dan een eenmalige workshop – het is een doorlopend leertraject. “Het begint met een workshop op kantoor van 10 tot 2, waarin kinderen eerst ‘unplugged’ starten, zonder technologie. Vervolgens leren ze stap voor stap de vaardigheden om bijvoorbeeld met AI om te gaan, door middel van computational thinking. Door zelf echt iets te bouwen zoals een stappenteller of een temperatuurmeter met de Micro:bit, merk je dat het echt tot leven komt bij de kids. Maar het blijft daar niet bij. We zorgen samen met docenten ervoor dat de lesstof wordt geïntegreerd in het curriculum, zodat het niet slechts een leuk schooluitje is, maar ook daarna een vervolg krijgt. Dit doen we door scholen lesmateriaal aan te bieden waarmee ze in de klas verder kunnen werken.

8.797 leerlingen bereikt

In iets meer dan een jaar tijd heeft Maud met haar team meer dan 8.797 leerlingen bereikt – en dat is nog maar het begin. Maar liefst 86 procent van de meisjes geeft aan na het bijwonen van de workshop meer geinteresserd te zijn in programmeren en 88 procent van de kinderen wil zich verder verdiepen in technologie. Maud is er maar druk mee: naast het inspireren van jongeren en samenwerken met scholen en de overheid, zet ze zich ook in als mentor voor meerdere jonge dames aan het begin van hun carrière. Rolmodellen zijn belangrijk, stelt ze. Maar ook: begrijpen wat meisjes willen. Jongens worden soms liever in het diepe gegooid en voor meisjes kan het fijn zijn om vast te houden aan stuctuur. Door een duidelijk voorbeeld te krijgen, kunnen jonge dames zich beter voorstellen wat voor banen er in IT precies bestaan en vooral dat zij zelf ook op een dag in onze schoenen kunnen komen te staan.

Maud laat zich inspireren door Maria Montessori, een van haar voorbeelden. “Haar visie op onderwijs is prachtig. In de geschiedenis zijn er een aantal vrouwen die echt een verschil hebben gemaakt, en zij is daar een van. Ze introduceerde een vernieuwende onderwijsvorm in een tijd waarin dat allesbehalve vanzelfsprekend was. En zo is dat vandaag de dag nog steeds. We hebben vrouwen nodig die opstaan en de weg banen voor verandering.”

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.