blauwe lucht

Girlsday op de bres voor vrouwen in de tech

Er is een tekort aan vrouwen in bèta-vakken en technologie. Dat zien we natuurlijk al jaren, maar over de hele wereld -en in Nederland- valt op dat het nog niet zo snel gaat met introduceren van vrouwen in de tech. Vandaar dat Girlsday wordt georganiseerd. En die was vandaag, waarbij zeker 11.000 scholieren van 10-15 jaar een bezoek brachten aan technische bedrijven en it-bedrijven.

Hoewel het voor veel middelbareschoolmeisjes deze dag ook zagen als een leuke afleiding om maar even niet op school te hoeven zijn, hebben de bedrijven uit dit artikel alles uit de kast getrokken:

LEGO-uitdaging

SAP was betrokken bij Girlsday vanuit het SAP Business Women’s Network. Vijftig meisjes mochten naar het hoofdkantoor van SAP waar een LEGO-uitdaging was (om zo te laten zien hoe Agile werken in elkaar zit), maar ook een brainstormsessie over ontbossing en hoe je daar nou zoveel mogelijk data van kunt verzamelen. En natuurlijk: hoe je die dan het beste kunt inzetten. Tot slot nog een quiz over sport, beauty en entertainment en de Girlsday zat er alweer op.

Meer op gebied van techniek had Tata Steel haar deuren geopend voor 140 jongedames van de middelbare school. Het staalbedrijf deed dit met de intentie om meiden te leren hoe leuk werken in de techniek is, door het ook echt zelf te doen met een crashtest voor staal in auto’s (hoe vet!?). Er waren ook vrouwelijke medewerkers uitgenodigd die met de jonge vrouwen om tafel gingen om te praten over hun interesses en studiekeuzes.

Stadions, musea en de gemeente

In het Philips-stadion waren 180 meiden van de middelbare school uitgenodigd om een programma van Philips te volgen en zich te laten inspireren voor een baan in de technologie of techniek. Ook gemeente Rotterdam had een heleboel jongedames over de vloer: 270 meisjes van rond de 13 gingen bij 50 ambtenaren met een technische functie op bezoek, om hen te motiveren ook die kant op te gaan. In het Drents Museum kwamen 120 meisjes workshops doen over bèta, techniek en ICT, vooral met het doel om te tonen hoe breed tech eigenlijk is.

IBM focust zich ook op vrouwen in tech. Het publiceerde twee weken geleden een open brief aan vrouwen in de tech. Het was geschreven vanuit Stephanie Trunzo, maar IBM heeft natuurlijk nog een ander belangrijk boegbeeld: CEO Ginni Rometty. In de open brief van Trunzo staat dat slechts 26% van de computerworkforce vrouw is. Daarom is IBM Cloud Garage met TechGirlz gaan samenwerken, een organisatie die meisjes op de middelbare school beter leert begrijpen wat tech is. Dat deed het bijvoorbeeld door workshops te organiseren waarbij er werd gestreefd naar het wereldrecord ‘aantal meisjes dat in één ruimte tegelijkertijd zit te programmeren’.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Stuk voor stuk moeten het interessante bezoeken zijn geweest. En zelfs als het maar een jongedame heeft weten te inspireren, dan is dat al een dikke plus.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.