Instagram

“Help, mijn Instagram posts krijgen bijna geen likes”

Nadat je goed over jouw Instagram-post hebt nagedacht, en eindelijk die super mooie content plaatst, kan het liken beginnen! Maar wat als dat niet helemaal gaat zoals verwacht, je krijgt bijna geen likes? – Misschien beschrijft dit scenario jouw persoonlijke Instagram, maar het kan ook over je bedrijfs-Instagram gaan. Wat heeft er allemaal invloed op de interactie die jouw post krijgt? TechGirl Suzanne zocht het voor je uit!

Creëer goed beeldmateriaal

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want vind maar eens uit hoe je goed beeldmateriaal creëert. En wat is ‘goed’ beeldmateriaal eigenlijk? Dat is waarschijnlijk niet iets wat je van de ene op de andere dag onder de knie hebt. Mijn tip: kijk veel naar andere pagina’s die wel die likes krijgen, én die jij mooi vindt. Waarschijnlijk zie je wel dat sommige Instagrammers posts maken waarin het totaalplaatje ‘gewoon klopt’. In dit artikel lees je meer over het maken van een goede Instagram foto.

Ken je publiek

Meer likes op Instagram krijg je door goed te kijken naar je doelgroep. Ken je publiek, want, voor wie post je eigenlijk? Als het om je persoonlijke Instagram gaat, dan worden je volgers waarschijnlijk het meest blij van foto’s die over jou of jouw leven gaan. Post je namens je bedrijf, dan is het goed om er over na te denken voor wat voor soort mensen jij jouw posts maakt. Dit kun je allemaal terugvinden in de statistieken van je (bedrijfs)Instagram pagina.

Via je eigen profiel kan je de statistieken van jouw instagram bekijken
In die statistieken kan je bijvoorbeeld informatie vinden over de man/vrouw verdeling, maar ook over de leeftijden van je volgers

De tekst onder je post

Het bereik van je post hangt samen met de hoeveelheid likes en reacties die je krijgt; hoe meer dat er zijn, hoe hoger je ‘engagement’. Zorg er voor dat de tekst onder je post pakkend is. Zet het doel van je bericht dus aan het begin van je post, zodat dit meteen duidelijk is, en volgers niet eerst een heel verhaal moeten lezen om tot de kern te komen; dat voorkomt afhaken. Ook is het slim om je bericht af te sluiten met een vraag, waarin ze worden uitgenodigd om op je post te reageren. Dit zorgt voor een hogere ‘engagement’, oftewel, een groter bereik. Hoe meer mensen jouw posts te zien krijgen, hoe groter de kans dat dat weer meer likes en reacties oplevert. Een andere manier om je bericht af te sluiten kan een ‘call to action’ zijn, waarin je volgers doorverwijst naar de link in je bio, of je pagina.

Helemaal onderaan je post zet je de hastags (#). Op deze manier kunnen Instagram gebruikers je post vinden als ze op een bepaald onderwerp zoeken. Let wel op; je profiel moet hiervoor op openbaar staan. Ook is het belangrijk om onder de 30 hashtags te blijven, anders verbergt Instagram de tekst onder je post.

Deel de locatie in je post

Door je locatie bij je post te delen, kunnen anderen in jouw omgeving jouw post makkelijker vinden (en liken). Ook heeft dit nut, omdat Instagrammers wel eens op een bepaalde locatie zoeken, om andere posts over die locatie te vinden. Als jouw post deze mensen aanspreekt, kan dit weer nieuwe volgers en/of likes opleveren!

Denk na over het tijdstip van je post

Als jij jouw doelgroep wil bereiken, is het natuurlijk wel handig dat ze op dat moment ook online zijn. Dus denk hier over na: wie zijn mijn volgers, en wat zijn de tijdstippen dat zij op Instagram kijken? Als je een bedrijfspagina hebt, is dit ook terug te vinden in de statistieken van je pagina (zie het voorbeeld hieronder).

In dit voorbeeld (een donderdag) voor dit account zou 18:00 uur de beste tijd zijn om te posten

Kortom, interactie krijgen op je Instagram is nog een behoorlijke klus waar je bijna een studie naar zou kunnen doen! Bovenstaande onderwerpen zijn dan ook zeker niet de enige aspecten die invloed hebben op de interactie die je krijgt.

MobileMobile

Wat ik mee wil geven is dat je het vooral leuk moet houden voor jezelf, en dat je leert door te proberen.

En nu je waarschijnlijk toch je Insta gaat openen, like dan vooral even ons TechGirl account. Laat een reactie achter onder een post en vergeet niet te volgen. Dankjewel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.