vrouw aan het typen op laptop

Een volle werkplek, een vol hoofd? Zo kun je beter nadenken op kantoor

De een houdt van een opgeruimd bureau, omdat dat ook een opgeruimd hoofd biedt: de ander gaat liever voor een chaotische werkplek omdat dat ze creatiever maakt. Volgens leverancier van kantoor- en werkplekbenodigdheden Manutan zijn we als vrouwen vaker van die laatste categorie dan de eerste. Prima als je dat prettig vindt werken, maar als het toch niet zo goed voelt, dan geven we je in dit artikel vier praktische tips om je kantoor georganiseerd en schoon te houden.

1. Zeg dag tegen kabelchaos

Draadloze technologie wordt steeds meer de standaard. Toch kan een wirwar van kabels van monitors, opladers en andere apparaten nog steeds een rommeltje creëren op je bureau. Gebruik kabelgoten, clips of kabelbinders om draden netjes te bundelen en uit het zicht te houden. Monteer kabelgoten onder je bureau of gebruik zelfklevende kabelhouders aan de zijkant van je werkblad. Dit niet alleen voor een strak uiterlijk, maar voorkomt ook dat je per ongeluk een kabel lostrekt tijdens het werken.

2. Minimalisme is key

Een opgeruimd kantoor betekent niet alleen schoon, maar ook overzichtelijk. Houd alleen de spullen op je bureau die je echt nodig hebt. Gebruik lade-organizers of mandjes voor kleine items zoals pennen, post-its en kabels. Plaats persoonlijke items, zoals foto’s of planten, strategisch om je werkplek opgeruimd te houden en tegelijkertijd een vleugje persoonlijkheid toe te voegen.

3. technologie op je werkplek

Tech is er om je leven makkelijker te maken. Waarom zou je dat niet toepassen in je kantoor? Overweeg een robotstofzuiger om je werkplek stofvrij te houden, vooral als je veel tijd doorbrengt in dezelfde ruimte. Moderne robotstofzuigers zijn stil en efficiënt, en kunnen zelfs ingesteld worden om schoon te maken terwijl je bezig bent met een belangrijke call. En als je vooral moeite hebt om tijd te vinden om even op te ruimen en je hoofd leeg te maken, plan dan af en toe een opruimmoment in je agenda. Maak het terugkerend, zodat je elke paar weken even voor een opruimmoment gaat. Dat kan verder gaan dan je bureau: neem bijvoorbeeld meteen je mailbox mee.

4. De kracht van professionele schoonmaak

Heb je er echt geen tijd voor, dan kun je overwegen om een professioneel schoonmaakbedrijf voor een regelmatige kantoorschoonmaak in te schakelen. Zij zorgen ervoor dat je werkruimte regelmatig grondig wordt gereinigd, inclusief moeilijk bereikbare plekken. Dit bespaart jou tijd en energie, zodat je je kunt concentreren op je werk. Van het stofvrij maken van planken tot het schoonhouden van vloerbedekking en ramen: een professioneel team zorgt voor een frisse en hygiënische werkomgeving die jouw productiviteit bevordert. En het opruimen van je bureau kan daar ook toe behoren, als je daarover afspraken maakt. Geeft ook weer extra ruimte in je hoofd, toch?

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met DB Online Marketing

Lees ook:

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.