In ons dossier van deze maand hebben we het over de combinatie van tech en automotive. Waaronder het ‘rijden van de toekomst’: elektrisch rijden! Veel mensen die twijfelen over overstappen op een elektrische auto lopen vooral tegen de actieradius van de auto aan: het schijnt dat je een retourtje Amsterdam – Enschede al kunt vergeten op één accu. Dr TechGirl zocht het uit, want hoe ver kom je nou eigenlijk écht met een elektrische auto? 

Eerder schreven we al over wat de beste elektrische auto van dit moment is. Het zal je niet verbazen dat dit een Tesla Model S is, mede dankzij de flinke actieradius van 352 kilometer voor het ‘standaard’ model. Daarmee steekt-ie met kop en schouders boven de concurrentie uit, want een klein stukje research levert ons op dat de gemiddelde actieradius ligt op zo’n 230 tot 300 kilometer. Het instapmodel van de Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld een actieradius van 270 kilometer, de Renault Zoe moet het doen met 300 kilometer en de e-Golf heeft een actieradius van 230 kilometer. En de Seat Mii is weliswaar lekker klein, maar heeft ook een actieradius van ‘slechts’ 260 kilometer. Ter vergelijking: Amsterdam – Enschede is 160 kilometer. Dat betekent dus dat jouw auto op de terugweg ergens halverwege Amersfoort alweer aan de lader moet, anders haal je de voordeur absoluut niet.

Hoe betrouwbaar is die actieradius?

De actieradius die autofabrikanten noemen is altijd een gemiddelde. Dat is bij een benzineauto niet anders: rijd je op de snelweg, dan verbruikt je auto meer en moet je dus sneller tanken. Rijd je alleen maar in de stad en op 60- of 80-kilometerwegen, dan zul je merken dat je meer kilometers kunt maken voordat je weer langs het tankstation moet. Zo werkt het ook bij elektrische auto’s. Een snelle berekening op de website van Nissan laat ons zien dat je met de Nissan Leaf nog ‘maar’ 209 kilometer in plaats van 270 kunt rijden als je gemiddeld 90 kilometer per uur rijdt bij 15 graden Celsius. Maar is het 5 graden Celsius buiten, dan is dat 188 kilometer, en rijd je dan ook nog eens 110 kilometer per uur in plaats van 90 blijft er een actieradius van 161 kilometer over. Kun je toch ‘zomaar’ ruim 100 kilometer minder ver rijden dan wat er geclaimd wordt. Best lastig dus!

Gelukkig geven elektrische auto’s net als benzine- of dieselauto’s ook gewoon aan hoe vol de ‘tank’ nog zit, en dus ook hoe ver je nog kunt rijden. Daarnaast geven elektrische auto’s zelf aan welk snellaadpunt je moet hebben om niet zonder energie te zitten. Er zijn inmiddels ruim 6000 snelladers in Europa om onderweg even bij te tanken, dus je zou zeggen dat dat goed moet komen, toch? Komende week neemt onze eigen Anke de proef op de som: dan rijdt zij met de nieuwste Nissan Leaf naar Berlijn! Houd TechGirl.nl dus goed in de gaten, want dit experiment wil je niet missen.

Heb jij een vraag voor Dr TechGirl? Stel hem via de hashtag #DrTechGirl op social media of onder dit artikel. Tot volgende week!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.