De toekomst van beauty is tech en in Parijs ontdekten wij waarom

Als jij aan de combinatie van beauty en tech denkt, denk je waarschijnlijk aan die ene föhn van Dyson. Toegegeven: dat dachten wij ook. Dáchten, want na een bezoek met L’Oréal aan ’s werelds grootste startupcampus én innovatiebeurs (in Parijs!) weten we wel beter. De toekomst van tech zijn start-ups, en de toekomst van beauty is tech. Lees mee in het reisverslag van TechGirl Susan! 

Woensdag: Vive la France! 

Het is half 7 ’s ochtends als ik met héle kleine oogjes in de trein naar Schiphol stap, alwaar ik over ga stappen op de Thalys richting Parijs. Alles bij elkaar kost de reis me zo’n vier uurtjes, genoeg tijd dus om me nog even wat meer in te lezen in waar ik naar op weg ben. We zijn uitgenodigd door L’Oréal voor een tweedaags bezoek aan de stad van de liefde, waar we twee dingen gaan doen: een kijkje nemen bij Station F, de grootste startup-campus ter wereld waar zo ongeveer alle grote bedrijven een of meerdere start-ups ondersteunen, en een bezoek aan Vivatech, de grootste innovatiebeurs ter wereld. Bij zowel Station F als op Vivatech spreken we met mensen die op welke manier dan ook iets te maken hebben met de innovaties binnen L’Oréal én ik krijg zelfs de mogelijkheid om te spreken met twee écht belangrijke mensen binnen L’Oréal: Camille Kroely en Stephane Lannuzel.

Parijs_VIVATECH_LOreal_13Nog vóór de middag stap ik uit bij Gare du Nord en wandel ik in de stralende zon naar mijn hotel. Zodra ik mijn hotelkamer binnenstap voel ik me voor even een echte influencer, want er staat een heuse goodiebag met beautyproducten (natuurlijk allemaal van merken die onder L’Oréal vallen) op me te wachten. Ik vis er een liquid lipstick van L’Oréal Paris uit, breng ‘m aan, check mezelf even in de spiegel en vertrek om de rest van de middag door Parijs te wandelen. De beurs en het bezoek aan Station F is pas morgen, en in Parijs hoor je natuurlijk twee dingen te doen: croissants eten en de Eiffeltoren zien, dus dat is precies wat ik ga doen.

’s Avonds wandel ik nog wat door de wijk van het hotel en duik ik op tijd m’n bed in, want morgen wacht een drukke dag!

Donderdagochtend: op naar Station F

Om tien uur word ik opgehaald bij het hotel door Coco, mijn go-to person van L’Oréal Nederland die me begeleidt deze dagen en aan wie ik alles mag vragen wat ik wil weten. Dus voordat ik goed en wel in de auto zit vuur ik al mijn eerste vraag op haar af, want ik was toch echt in de veronderstelling dat we uitgenodigd waren door L’Oréal Paris en dat L’Oréal hetzelfde is als L’Oréal Paris. Fout. De L’Oréal Groep is het moederbedrijf, dat meer dan honderd jaar geleden is gestart als Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux. Later is de naam gewijzigd in L’Oréal. Dááronder vallen vandaag de dag ruim dertig(!) cosmetica- en schoonheidsverzorgingsmerken, waaronder L’Oréal Paris (cosmetica) en L’Oréal Professionnel (professionele haarverzorging), maar ook merken als Vichy, Lancôme, Biotherm, Kiehl’s, Urban Decay, Viktor & Rolf Parfum, La Roche-Posay, Garnier en Maybelline New York. Goed, dat was even een stukje achtergrondinfo. Voordat je denkt: ‘hallo, dit was toch een blog over tech?’ houd ik je niet langer in spanning: the beautytech is here.

Coco en ik sluiten ons aan bij een groep journalisten en communicatie-/PR-managers van over de hele wereld en stappen in de bus naar Station F. Daar aangekomen krijgen we eerst een kort intropraatje over wat Station F eigenlijk is. Het gebouw was vroeger een treinstation (vandaar Station) en is in 2017 omgebouwd tot start-upcampus. Die F staat trouwens voor Freyssinet, de achternaam van de oorspronkelijke architect van het gebouw. Station F bestaat uit zo’n 34.000 vierkante meter en is daarmee de grootste start-upcampus ter wereld.

Alles bij elkaar is er ruimte voor 3500 ondernemers van 1.000(!) start-ups. Het pand dient als een campus waar start-ups elkaar kunnen ontmoeten en alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om door te groeien: 650 m2 aan workshopruimte met industriële machines, 3000+ werkstations, maar ook praktische dingen als een restaurant, acht evenementsruimtes, een tennisbaan, een bar, een café, douches (waarom ook niet), een postkantoor (handig) en een 3D-drukkerij. Start-ups huren voor 195 euro per maand een vaste plek op de campus, in combinatie met een van de 26 begeleidingsprogramma’s die door de partners van Station F worden aangeboden. En that’s where L’Oréal comes in.

Het L’Oréal Beauty Tech Atelier

L’Oréal biedt als een van de partners van Station F met hun Beauty Tech Atelier een programma van zes maanden om start-ups te ondersteunen en te helpen (door)groeien, zo vertelt Camille Kroely, Global Senior Vice-President Digital Services & Open Innovation bij L’Oréal. Als de sceptische Hollander die ik ben kan ik het niet laten om te vragen “What’s in it for L’Oréal?”. Koopt L’Oréal de start-ups op? Worden ze geïntegreerd in L’Oréal? Komen ze uiteindelijk in dienst van L’Oréal? Nee, niets van dat alles! Camille vertelt me dat het allerbelangrijkste is om the next generation of entrepeneurs te (helpen) ontwikkelen, waarbij nieuwe energie, kennisdeling en partnership centraal staat. De start-ups blijven van zichzelf en de samenwerking is gebaseerd op een win-win relationship. “We share knowledge, not figures,” vertelt Camille.

In 3 minuten online je eigen parfum en serum van bananensap

Wat zowel Camille aangeeft als de start-ups die we spreken, is dat L’Oréal zich heel erg inzet voor een betere wereld en het creëren van the future of beauty. Dat betekent dus ook dat je als start-up niet zomaar in het Beauty Tech Atelier terechtkomt. Je moet aan drie criteria voldoen: hoe innovatief is je bedrijf, is er een markt voor jouw product en ben je überhaupt geïnteresseerd in een partnership met L’Oréal?

In totaal zijn er 62 werkplekken beschikbaar en zitten er momenteel dertien start-ups in het Beauty Tech Atelier. Twee start-ups die op dit moment in het Beauty Tech Atelier zijn opgenomen, zijn Sillages Paris (waar je online op basis van je favoriete ingrediënten of met je favoriete geur als vertrekpunt je eigen parfum samenstelt, binnen enkele dagen thuis hebt én gratis terug mag sturen als je ‘m niks vindt), en Kadalys (een biologische, ecologische en volledig vegan lijn met verzorgingsproducten met als basisingrediënt bananensap, zonder dat je meteen de hele dag naar bananen ruikt). Ik had er nog de hele dag rond kunnen lopen en mezelf helemaal vol te smeren met bananenserum, maar we moesten door. Tijd voor lunch en de beurs!

Donderdagmiddag: Vive la Vivatech

Na een ontzéttend lekkere lunch stappen we weer in de bus om door te rijden naar Vivatech. Daar aangekomen krijg ik een keycord om mijn nek met mijn naam en het bedrijf waar ik voor werk (hello, Susan from TechGirl.nl, nice to meet you, yes, hello) en gaan we met de groep op weg naar de L’Oréal-stand. En ho-ly guacamoly. Wat. Een. Mensen. Ben je ooit op de Huishoudbeurs geweest? Dat, maar dan keer vijftig. Minstens. En met een gemiddelde leeftijd die zo’n tien tot twintig jaar lager ligt, maar dat terzijde. Vivatech is huge en ik kijk mijn ogen uit: van VR-games waarbij je vliegt door de ruimte tot (uiteraard) zelfrijdende elektrische auto’s.

Even een andere haarkleur proberen

De stand van L’Oréal op Vivatech bestaat uit vier peilers: Limitless creativity, Limitless tech, Limitless agility en Limitless personalization. Vooral die laatste is ontzettend interessant, want beauty is natuurlijk een van de meest persoonlijke dingen ter wereld, maar is het ook te personaliseren? Als het aan Stephane Lannuzel, Operations Chief Digital Officer bij L’Oréal ligt, absoluut. Sterker nog: L’Oréal is daar al ontzettend hard mee bezig, vertelt hij. Op de beurs is bijvoorbeeld een ModiFace powered Hair Color Try On Cabin aanwezig, waar je een voice activated virtuele assistent tot je beschikking hebt. Vervolgens zeg je “show me pink hair” en je lokken zijn op het scherm binnen een halve seconde helemaal roze. En dan niet Snapchat-filter-roze waarbij je een soort van pruik draagt, maar écht roze, alsof je ter plekke je haar hebt geverfd. Dat moest ik natuurlijk even proberen …

Oké, een andere haarkleur proberen is tof, maar dat valt natuurlijk wel een beetje onder luxe. Net als een vending machine met lipsticks van Giorgio Armani Beauty, waarbij je virtueel kunt testen of de kleur je staat en vervolgens net als een Snickers de lipstick meteen uit de automaat trekt. Superhandig en heel tof, maar tegelijkertijd ook wel ‘leuk voor de leuk’. Wat niet alleen tof maar ook superhandig is, is een wearable van La Roche-Posay die je via Bluetooth koppelt aan je telefoon. Het apparaatje is zo klein dat je het gemakkelijk aan je zonnebril, ketting of shirt clipt. Vervolgens kun je in de bijbehorende app (waar je in aangeeft wat je huidtype is, of je snel verbrandt, etcetera) precies zien hoeveel zon jij vandaag al gehad hebt en of het slim is om misschien even in de schaduw te gaan zitten. Extra handig: de wearable werkt op zonne-energie, dus opladen is niet nodig. Kijk, dat is dan weer een apparaatje dat wij als beautyliefhebbende TechGirls heel graag zien!

Van product-based naar service-based

Stephane vertelt dat de beautymarkt bij uitstek een markt is om in te blijven innoveren. “It’s never done,” vertelt hij. Make-up begint steeds meer modieus te zijn (en daarmee dus ook trendgevoelig) en de markt verandert razendsnel. Waar je ‘vroeger’ als bedrijf een X aantal producten ontwikkelde en de klant vervolgens koos wat bij hem of haar paste is het nu zaak om, waar mogelijk, producten speciaal voor de klant te ontwikkelen. Zo is op Vivatech bij L’Oréal ook een ‘gezichtsscanner’ te zien, waarmee je gezichtskleur én huidsamenstelling aan de hand van drie metingen in kaart wordt gebracht en dé foundationkleur voor jou bepaald wordt. En die wordt ook nog eens speciaal voor jou gemixt en gebotteld in een machine die 2200(!) kleuren kan mengen. En wat dacht je van een 3D-geprinte verpakking of customized parfumflesje, of een app waarmee je je gezicht op acné kunt scannen en een op maat gemaakt behandeladvies krijgt? Now we’re talking, kom maar op met die innovaties!

Stephane vertelt dat L’Oréal zich als voorloper op het gebied van beauty-innovatie steeds meer richt op tailor made producten. Het uiteindelijke doel? Cosmetica en verzorgingsproducten als een service aan kunnen bieden voor jou als klant, in plaats van middels een algemeen aanbod. Persoonlijk en op maat.

De toekomst van beauty is tech

Jep, na deze twee dagen in Parijs weet ik het echt helemaal zeker: de toekomst van beauty is tech. Gepersonaliseerde verpakkingen, kleuren proberen via Augmented Reality dé make-up of huidverzorging die helemaal bij je past, razendsnel gemaakt én ook nog eens duurzaam en verantwoord. En dankzij L’Oréal hebben we straks als omaatjes nog steeds een perfecte huid, mét de perfecte foundationkleur.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.