Bosch op CES21: Sustainable #LikeABosch

‘Live Sustainable #LikaABosch’. Duidelijke taal: Bosch legt dit jaar de focus op duurzaamheid en probeert zoveel mogelijk mensen aan te spreken met deze hashtag. Immers: samen bereik je meer dan alleen. Dat ze het serieus aanpakken, dat moge duidelijk zijn. Het thema kwam terug in alle nieuwe innovaties die ze aankondigden op CES21 én in hun nieuwste commercial.

Mocht je de commercials van Bosch wel eens gezien hebben, dan is je vast niet ontgaan dat ze geniaal zijn. Zo ook hun nieuwste met als thema sustainability, die je kan bekijken door op de video in de header te klikken.

Bosch helemaal carbon neutral

Zo vertelde de CEO/CTO van het bedrijf, Michael Bolle, dat Bosch achttien maanden geleden als doel had om al hun locaties carbon neutral te krijgen, uiterlijk in 2020. En dat is gelukt! Al hun 400 locaties wereldwijd voldoen nu aan dat doel en daarmee is Bosch het eerste internationaal opererende bedrijf dat dat heeft bereikt. Het volgende doel is om in 2030 de CO2 uitstoot voor 15% verminderd te hebben.

Daarnaast is sustainability ook een van de belangrijkste pijlers wat betreft de producten die ze maken. Dit willen ze zo houden door AIoT toe te passen, zodat het energie gebruik geoptimaliseerd kan worden binnen producten. Het concept AIoT introduceerden ze al in Berlijn afgelopen jaar, waar wij ook bij waren.

Bosch introduceerde ook de allereerste zelflerende AI sensor voor wearables en hearables in fitness tracking. Normaal gesproken heeft de software in een smartwatch een cloud connection nodig om AI te gebruiken, maar door middel van ‘Edge AI’ kan je watch dit nu gewoon zelf. Dit bespaart niet alleen batterij, ook is het een voordeel voor je data privacy aangezien die niet (gelijk) gedeeld wordt.

Bosch helpt Covid-19 te bestrijden

Hoe kan het ook anders: 2020 stond ook bij Bosch in het teken van corona. De fabrikant heeft geprobeerd zoveel mogelijk te helpen in de bestrijding tegen corona. Ze ontwikkelden Vivalytic; een PCR-test die van 5 testuitslagen tegelijkertijd beoordeeld, binnen 39 minuten. Ook presenteerden ze een sensor luchtkwaliteit en -vochtigheid toetst, maar ook in de gaten houdt hoeveel aerosolen er in de lucht zitten. Deze data is extreem belangrijk in de bestrijding tegen corona.

En ten slotte heeft Bosch hun camera’s doorontwikkeld, waardoor deze nog meer klant-specifieke mogelijkheden hebben. Zo kunnen ze iemands lichaamstemperatuur meten, of dat er bijvoorbeeld al een maximaal aantal klanten in een winkel is. Dit open camera platform is onderdeel van de Bosch startup Security and Safety things en is genomineerd voor een 2021 CES Innovation Award.

Benieuwd naar meer nieuws van CES21? Hou komende dagen dan vooral TechGirl.nl in de gaten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.