Hey, daar was ik weer met een Apple-verhaaltje! #sorrynotsorry ik leef nog enigszins in een Apple-roes (not appelmoes) na mijn werkbezoek aan Californië. Dat heeft deels te maken met iedereen die ik daar sprak en wat ze mij leerden. Als een kind in de snoepjeswinkel. Ik vond het zo tof de volgende tieners en twintigers gesproken te hebben die een Scholarship voor WWDC in de wacht sleepten!

Sarah-Leigh, Lennart, Rick, Marc en Jari

Vijf Nederlandse tech talenten die allemaal een invite kregen om de WWDC bij te wonen. Het Worldwide Developers Congres dus. Dat overkomt je uiteraard niet zomaar: programmeren alleen, is niet genoeg. Je moet ook heel creatief zijn en laten zien dat je skills hebt. Dit is wat je aan criteria kunt verwachten:

  • Bouw een Swift Playground
    • in het Engels
    • lever het in als individu
    • je inzending mag niet groter zijn dan 25MB
    • je inzending moet ook zonder internet te gebruiken/beoordelen zijn
    • de te gebruiken Swift Playground versie verschilt van jaar tot jaar
  • Beantwoord een vragenlijst
    • vertel iets over jezelf
    • toon aan dat je ingeschreven staat bij een studie of dat je binnenkort mag deelnemen
    • vertel over je Playground creatie
    • er is een optie om je cv met Apple te delen
  • Nederlandse inzenders moeten minimaal 16 jaar of ouder zijn om mee te doen
  • Geregistreerd staan als gratis of betalende Apple Developer
  • Studerend aan een Hogeschool of Universiteit

De Playgrounds worden beoordeeld op technische moeilijkheid, creativiteit en inhoud van de responses.

Scholarship voor WWDC

Vijf Nederlandse geselecteerden dus in 2019! Hoe ze tot hun inzending kwamen, dat vertellen ze zelf:

Sarah-Leigh (22 jaar)

“Al sinds ik een klein was, hield ik van de natuur en alles eromheen. Van buiten spelen tot lange wandelingen maken door het bos. Maar de laatste tijd zijn er steeds meer bedreigende omstandigheden en gaat de kwaliteit en kwantiteit van de natuur achteruit. Zelfs in mijn geboortedorp zie je het effect van klimaatverandering. Dit is wat mij inspireerde om mijn Playground Book te maken.”

Jari (17 jaar)

“Mijn inspiratie kwam van spellen die je in de wachtkamer van de tandarts kunt vinden bijvoorbeeld. Je kent ze waarschijnlijk wel; de games waarbij je een groot bord moet kantelen om een ​​bal door een doolhof te rollen en in een kleine put te laten landen. Ik besloot om dit opnieuw te maken met de physics-engine op je iPad om een ​​bal rond een willekeurig gegenereerd doolhof op je iPad te verplaatsen.”

Marc (20 jaar)

“Als student Kunstmatige Intelligentie ben ik dol op algoritmen, en vooral als ze in Nederland worden gemaakt. My Playground implementeert het Dijkstra-padvindende algoritme dat is gemaakt door de Nederlandse wiskundige en software-ingenieur Edsger Dijkstra. Ik heb dit algoritme gebruikt om een ​​speelplaats te maken die kan worden gebruikt om het kortste pad in een matrix te vinden.”

Lennart (20 jaar)

“Ik heb mezelf geleerd te programmeren, omdat mijn ouders een iPad-app hadden voor hun logopediebedrijf. Mijn inspiratie voor de Playground lag ook in het (spraak) onderwijs voor kinderen, aangezien dat bekend terrein voor mij is en ik er al meer ervaring mee heb.”

Rick (16 jaar)

“Ik hou van spelletjes spelen en nieuwe dingen leren. Toen het Scholarship-aanvraagformulier werd geopend, leerde ik Machine Learning. Ik dacht dat het misschien leuk zou zijn om een ​​game te bouwen die Machine Learning op een serieuze manier gebruikt.”

“Pictionary is een spel waarin je je vrij kunt uitdrukken met behulp van tekeningen in plaats van dat je je gedachten onder woorden moet brengen. Sommige mensen vinden het laatste ding moeilijk en dus geven ze er de voorkeur aan zichzelf op andere manieren uit te drukken. (…) Ik denk dat computers kunnen helpen met die baan en een rol als vertaler kunnen spelen.”

“Omdat ik wilde dat de Playground een mix was tussen de virtuele wereld en de echte wereld (vandaar de naam PictionARy), besloot ik de gebruiker te laten tekenen op echt papier met behulp van een fysieke viltstift in plaats van op het scherm te tekenen. Met behulp van de code van Apple zou ik de vastgelegde afbeeldingen gemakkelijk kunnen omzetten in een digitale weergave die het algoritme voor Machine Learning kan begrijpen.”

Zelf een WWDC Scholarship winnen?

Ook geïnspireerd? En wil je nu ook een Scholarship winnen? Op het moment van schrijven is er nog geen nieuwe inschrijfpagina om jezelf aan te melden voor WWDC 2020. Hou de Developers pagina van Apple in de gaten voor de laatste updates hierover.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.