video's op facebook

Zó gaat Facebook het marketingafdelingen moeilijk maken

Er zijn zoveel regels dat het soms moeilijk is door de bomen het bos te zien. Welke gegevens mag een bedrijf wel van me hebben, waar het eerst mijn toestemming voor moet hebben? Er zijn veel vragen om te stellen. Facebook is na het dramatische Cambridge Analytica-schandaal hard aan de weg aan het timmeren om weer serieus te worden genomen. Dat doet het door te zorgen dat marketingafdelingen e-mailadressen gebruiken die ook daadwerkelijk met toestemming van de eigenaar zijn verkregen.

Nieuwsbrieven

De meeste mensen hebben minimaal twee e-mailadressen: eentje voor echte e-mail en eentje voor alle websites waarvan je lid bent. Kijk je in die inbox, dan zie je waarschijnlijk een oerwoud aan nieuwsbrieven en dergelijke. Nieuwsbrieven waarvoor jij je uiteindelijk zelf hebt opgegeven, door bijvoorbeeld lid te worden van een bepaalde site of door toestemming te geven dat je gegevens met derden mogen worden gedeeld.

Het is handig om af en toe even door zo’n inbox te gaan en alle rommel eruit te vissen. Het is echter niet de enige manier waarop bedrijven je weten te vinden. Ze gebruiken bijvoorbeeld ook social media zoals Facebook om je te bereiken. Voor de hand liggend, want naast e-mail zijn social media de meestgebruikte communicatiemiddelen. En als iets veel wordt gebruikt, dan komen daar veel bedrijven op af.

Facebook’s Custom Audience Certification

Facebook wil zeker zijn dat je via Facebook niet wordt benaderd door de verkeerde bedrijven en heeft daarom een tool ontwikkeld, genaamd Custom Audience Certification. Die zorgt ervoor dat de e-mailadressen die worden gebruikt om advertenties op de juiste doelgroep af te vuren, ook daadwerkelijk rechtmatig zijn verkregen. Wil je als bedrijf dus een hele rits e-mailadressen inladen, dan mag dat, zolang je maar van elk e-mailadres kunt aantonen dat de eigenaar ervan toestemming heeft gegeven.

Goed om te zien dat Facebook wat beter oplet wat er met data gebeurt. Ook fijn om straks hopelijk nog betere advertenties te krijgen, die echt zijn toegespitst op wat jij wilt en waarmee jij zelf akkoord bent gegaan. Een goede ontwikkeling dus!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.