Yvonne Agyei: “Ik wil niet dat vrouwen in tech zich eenzaam voelen”

Je hoeft niet een enorme wiskundegeek te zijn om je trots vrouw in de tech te mogen noemen. Onze potentiële TechGirl van de Maand, Yvonne Agyei, is zelf niet een technology-wizzkid, maar ze geniet wel enorm van de techwereld. Ze is Chief People Officer bij Booking.com.

“Ik kwam eigenlijk per ongeluk in de techwereld terecht. Ik kom uit Californië en ik ben in de regio San Francisco gaan wonen toen daar in 1999 de tech boom was. Ik heb geen achtergrond in de technologie, maar ik was wel bij de start van de industrie.” Yvonne heeft Psychologie gestudeerd. “Je kunt psychologie goed toepassen in de tech: ik vind het mooi om te leren wat mensen motiveert, waarom ze bepaalde beslissingen nemen. Als je dat weet, dan kun je mensen motiveren en leren hoe je ze optimaal ondersteunt.”

Opgegroeid bij Google

Yvonne begon bij een bedrijf dat helaas door die techbel die barstte niet langer kon bestaan. Maar gelukkig werd ze doorverwezen naar Google. “Bij Google ben ik als het ware opgegroeid. Ik was erg blij dat ik in een ander technologiebedrijf kon gaan werken, want de cultuur was ongeveer gelijk. Mijn werk in HR zit hem vaak in het doorbouwen op iets dat al is begonnen. Het zijn vaak groeiende bedrijven en je moet zien hoe je dat gaat aanpakken op het gebied van personeel.”

Je moet immers kijken hoe je mensen aantrekt, hoe je zorgt dat mensen zo snel mogelijk aan de slag kunnen en welk type talent het bedrijf nodig hebt. “We moesten daar bovendien aan toevoegen: hoe zorgen we dat mensen op een meer agile-manier gaan werken? De techindustrie verandert razendsnel en je moet daar wel in mee kunnen gaan. Het is aan ons om te zorgen dat mensen de verandering begrijpen en om ze gedreven te maken in die andere richting.”

Na Google ging Yvonne bij Booking.com aan de slag. Bij Booking.com wordt er steeds meer overgenomen door technologie. Er zijn dagelijks honderden A/B-tests die worden uitgevoerd op de website en zoveel mogelijk dingen worden digitaal gedaan. Maakt dat mensen bij het bedrijf niet onzeker? “We kijken er op een andere manier naar: hoe gebruiken we tech om mensen te helpen bij hun werk. Tech kan de makkelijkere problemen oplossen, het is niet iets dat je baan compleet zal overnemen. Als je het goed aanpakt, dan kan tech de repetitieve dingen overnemen, zodat jij het menselijke deel kunt blijven doen.”

Een sterke bedrijfscultuur

Het menselijke deel is een van de dingen die Yvonne drijft om elke dag naar werk te gaan. “Ik vind het zo fijn hoe vriendelijk iedereen is in dit bedrijf, en tegelijkertijd heel geconcentreerd op de business. Ik was echt weggeblazen door hoe sterk de bedrijfscultuur is en hoe betrokken mensen zijn. Daarnaast vind ik het gaaf om in een bedrijf te werken met een grote diversiteit aan mensen: we hebben meer dan 140 nationaliteiten rondlopen. Daarbij moet je natuurlijk zorgen dat je een omgeving creëert die voor iedereen prettig is.”

Volgens Yvonne draagt juist die sterke bedrijfscultuur eraan bij dat diverse culturen zich allemaal welkom voelen. “Mensen komen bij ons werken omdat ze van reizen houden, van leren en van ontdekken. Ze zijn overduidelijk al geïnteresseerd in andere plekken op de wereld. De meeste mensen hebben Booking.com zelf ook gebruikt bij het boeken van een reis. Ze kennen het product en willen daarvan deel uitmaken en ik denk dat dat iedereen met elkaar verbindt.”

Het is opvallend dat Booking.com geen Human Resources-afdeling heeft, maar een afdeling ‘People’. “Daar had ik ook een gesprek over toen ik bij Booking kwam werken. Een heleboel bedrijven noemen het echter zo: we zijn immers een afdeling die gaat over de mensen. HR klinkt als een proces, alsof het puur administratief is. Onze mensen zijn onze belangrijkste aanwinst.”

Grote diversiteit

Met de diversiteit in nationaliteiten zit het wel goed bij een reisorganisatie als Booking, maar hoe zit dat met het aantal vrouwen in de organisatie? “We hebben geen regels voor hoeveel vrouwen er in ons bedrijf moeten werken, maar we proberen de diversiteit wel te verhogen. Momenteel is 20 procent van onze technologie-afdeling vrouw. We willen graag dat dat hoger wordt, daarom organiseren we bijvoorbeeld Playmaker Awards, om de bijdrage van vrouwen in het zonnetje te zetten.”

Yvonne begrijpt dat jonge vrouwen vaak rolmodellen missen. “Jongere mensen zeggen dat ze niet zo vaak iemand tegenkomen als zij. Ze hebben daardoor niet het gevoel dat zij het ook kunnen. Maar ja: onze ceo is ook een vrouw en 30% van ons management team is vrouw. We zien ook de impact daarvan: je hebt verschillende stemmen en invalshoeken. We horen vaak dat het eenzaam is als vrouw in de tech, maar dat willen we natuurlijk niet. Daarom organiseren we veel evenementen om te laten zien dat je niet alleen bent.”

Kortom, Yvonne’s rol in technologie is vooral om het techmilieu te helpen bouwen en ondersteunen. Ze is er dol op. “Ik zie mezelf niet zo snel in een ander type industrie werken.” Er ligt wel een grote uitdaging voor Yvonne: “Er is flink wat concurrentie als het gaat om talent vinden. Er komen bovendien naar Amsterdam, waar ons hoofdkantoor is, steeds meer andere techbedrijven.

“Mensen hebben veel opties. Ik ben dan ook blij dat we ons hoofdkantoor gaan uitbreiden: in plaats van een heleboel losse gebouwen op verschillende plekken in Amsterdam, krijgen we nabij het station één groot hoofdkantoor. Daar kunnen we nog beter samenwerken en daar ben ik heel enthousiast over. Helaas duurt het nog wel even: waarschijnlijk pas in 2021/2022.”

Yvonne is potentiële TechGirl van de Maand. Vind je haar inspirerend? Stem dan op haar als de stemronde opent hier op TechGirl.nl.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.